Dacia Duster – pohodlně do nepohody – test

Cenově dostupné SUV, které při svém prvním uvedení na trh vsadilo na jednoduchá řešení, prošlo během tří generačních obměn výrazným technologickým vývojem. Ten přinesl řadu vylepšení a také větší komfort pro posádku. Do testu jsme zvolili benzínový motor 1,3 l, který v ceníku nese označení TCe 150.

Dacia Duster (3)

Změny v designu oproti předchozímu modelu jsou snadno rozeznatelné, protože přední maska dostala nové tvary v podobě moderního loga uprostřed, od nějž vede lišta „rovnítek“ až do boků ke světlometům. Ty jsou poskládány z tenkých trubic, které dávají lampám dynamický vzhled. Také na zádi model opustil tradiční kovové logo na víku kufru a místo toho má ze světlých písmen poskládán název značky. Zadní světlomety sice zůstaly tvarem čtverhranné, změnily se ale červené LED diody uvnitř – nyní mají tvar trychtýře, který se otevírá směrem ven. Co se týče rozměrů, je Duster příjemně kompaktní, na délku měří 4,3 metru a stojí na rozvoru 2,6 metru.

Dacia Duster (6)

Kabina se proměnila skoro od základů. Palubní deska má čtyři podlouhlé výdechy klimatizace umístěny vodorovně a v horní polovině, takže výškově navazují na přístrojový štít. V něm ještě najdeme analogové ciferníky s dobře čitelnou grafikou a červenými ručičkami, údaje o jízdě se zobrazují v obdélníkovém infodispleji mezi nimi. Sedadla řidiče a spolujezdce nabídnou celkem slušné pohodlí, mohly by mít trochu delší sedák. Cestující v druhé řadě mají dostatek místa ve všech směrech. Zavazadelník nabídne průměrných 411 litrů objemu, jeho velkou výhodou jsou pravidelné tvary a dobrý přístup pro umístění větších předmětů.

Pohonných jednotek je na výběr dost – kromě benzínu nechybí diesel a v nabídce je i verze s pohonem na LPG. Základní model pohání přeplňovaný benzínový litrový tříválec s výkonem 67 kW, k nám do testu dorazil vůz s motorem 1,3 litru, a to ve výkonnější verzi poskytující výkon 110 kW. Řazení zajistila šestistupňová manuální převodovka, která si ponechala dřívější vlastnost – totiž funguje pro jízdu v terénu velmi nízkou rychlostí. Pro běžný rozjezd na silnici je lepší použít rovnou dvojku a poté rychle řadit výš. Z nuly na stovku zrychluje za 9,7 sekundy, což není špatný parametr, navíc dynamika je i pocitově dobrá, dálniční předjíždění je bezproblémové. Podle tabulek je kombinovaná spotřeba 6,8 l/100 km, my jsme během testu lehce dosáhli hodnoty velmi blízké, a to 7 l/100 km.

Dacia Duster (5)

Duster může mít pohon předních kol, nebo jsou poháněny obě nápravy, záleží na volbě motorizace, protože u některých čtyřkolka na výběr není. Pokud zvolíte pohon 4×4, lze si nastavit i režim pohonu pouze předních kol, když je povrch suchý a rovný, na druhou stranu je k dispozici i „Lock“, který pevně nastaví rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní kola půl na půl. Světlá výška 214 milimetrů dovolí i průjezd terénem, kdy je možné zobrazit na displeji úhel náklonu pro lepší přehled o okolí.

Dacia Duster je v ceníku za cenu od 410 500 Kč za základní model, a v aktuální nabídce za stejnou cenu pořídíte tuto motorizaci na LPG pohon. Testovaný vrcholný benzínový model s pohonem 4×4 začíná na 574 000 Kč, protože se však jednalo o nejvyšší výbavu Extreme, byla základní cena dle ceníku 595 600 Kč.

Foto: Romana Černá



Facebook

Nejčtenější

Nahoru