BMW XM – Pan nepřehlédnutelný – test

Divize M u značky BMW oslavila kulaté výročí velmi speciálním modelem. Padesát let superrychlých aut nestvrdil sporťák, ale monstrózní SUV, jehož vzhled je stejně nepřehlédnutelný, jako mimořádných 653 koní systémového výkonu. Ano, hádáte správně. BMW XM je plug-in hybrid.

BMW XM (9)

Bez elektřiny by to dnes ani nešlo, a tak konstruktéři spojili osmiválec o objemu 4395 cm3 s elektromotorem a osmistupňovou převodovkou M Steptronic. Zrychlení z nuly na stovku za 4,3 sekundy zní neskutečně, když vezmeme v potaz, že se do pohybu dává 2,8 tuny. Snad právě proto se nejdřív zaměřme na pohonný systém, který je v mnohém mimořádný. Spalovací benzínový motor generuje výkon 489 koní, elektromotor integrovaný do automatické převodovky přidává dalších až 197 koní. Výsledkem je mohutný příval točivého momentu až 800 Nm v celém rozsahu otáček a bonusem je možnost jízdy čistě na elektřinu s dojezdem přes osmdesát kilometrů. Protipólem úsporné „elektrické“ jízdy je chuť spalovacího motoru do vysokých otáček, které omezovač zastaví až při hodnotě 7 200 za minutu. Nepostradatelným kořením je sportovní výfukový systém s nastavitelnými klapkami, který dodá odpovídající akustický zážitek. Jak se dá existovat za volantem mezi těmito dvěma extrémy?

BMW XM (10)

Velmi jednoduše, a to pomocí nastavení jízdních režimů. Po nastartování je aktivní režim Hybrid, který optimálně kombinuje výkon spalovacího i elektrického motoru. O tom, jakou roli bude hrát elektřina, a jakou benzín, rozhodne řidič nastavením M Setupu. Čistě elektřina pohání vůz v režimu Electric, jenže maximálka končí na 140 km/h. Režim Comfort sice upřednostní elektromotor, ten spalovací ale není vyloučen ze hry. A při preferenci sportovní jízdy stačí volit Sport nebo Sport Plus, kdy je spalovací motor trvale v akci. Když se chystáte vjet do centra města, pak se hodí v předstihu rekuperovat elektřinu pomocí režimu eControl. Výchozí je v každém případě pohon 4WD, který sice preferuje zadní kola, nicméně změna podílu přenášeného točivého momentu je podřízena stabilnímu stylu jízdy. Ve sportovním módu se tato konfigurace lehce změní, zadní kola jsou upřednostněna, aby zůstal zachován sportovní styl. Pro těžký terén je určen 4WD Sand, kdy se maximalizuje trakce všech čtyř kol, ke slovu přichází také specifické nastavení závěrky M sportovního diferenciálu.

BMW XM (2)

Jak se toto všechno projeví v jízdním stylu? Na dálnici neregistrujete prakticky žádné nerovnosti, posádka je hýčkána maximálním komfortem. Zároveň ale můžete projíždět zatáčky hodně rychle, aniž zaznamenáte výraznější náklony. Jízda po městě je rovněž pohodlná, až na občasné cuknutí automatické převodovky, která tím trochu překvapila při rozjezdech. Jinak totiž nelze XM vytknout vůbec nic, dokonce ani vysokou spotřebu, protože hodnota 9,7 l/100 km dosažená při testu se nám zdála při parametrech vozu více než dobrá. A to by se měla při kombinovaném provozu a pravidelném dobíjení akumulátorů dostat na 1,6 l/100 km a cca 30 kWh/100 km.

Excentrický vzhled nového modelu nenechá nikoho na pochybách – tady jde opravdu o něco mimořádného. Auto měří na délku 5,1 metru, takže je nepřehlédnutelné i z titulu své velikosti, nicméně hlavní pozornost se asi zaměří na hranaté ledvinky, které vyplňují nově designované lamely. Diskusi si zaslouží i tenoučké svítilny, které ani v nejmenším nepřipomínají klasické kroužky. Futuristický vzhled dodávají prolamované linie předního nárazníku a velký černý díl uprostřed něj.

BMW XM (3)

Kabina už se aktuálním bavorákům podobá víc než odvážně řešený exteriér. Architektura palubní desky, dlouhý pás displejů spojující údaje o jízdě (před řidičem) s obrazovkou infotainmentu (na středovém panelu), kruhový volič rozhraní iDrive, to vše je příznivcům značky důvěrně známé. Velkorysý prostor interiéru, který je postaven na rozvoru 3,1 metru, umocňuje luxus a pohodlí, jehož se tu posádka dočká na předních i zadních sedadlech. Měkce prošívané sedačky, ergonomické opěrky hlavy a navíc sametové polštářky, které připomínají, že relaxace je jedním z důvodů, proč se pasažérům vůbec nebude chtít vystoupit. Pro úplnost – kapacita zavazadelníku je 527 litrů, což není úplně moc vzhledem k velikosti auta, ale dost na to, aby se sem vše na cesty vešlo. Dodejme, že ve standardní výbavě je audio Harman Kardon Surround Sound s 16 reproduktory o celkovém výkonu 415 watů, v testovaném modelu jsme si užívali příplatkový Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound Systém za 120 tisíc korun. Asistenčními systémy ve výbavě se nešetřilo, takže tu máte prakticky autopilota. Vzhledem k velikosti auta rozhodně přijde ke slovu ve standardu dodávaný inteligentní parkovací systém. Ten jsme vyzkoušeli při parkování podélném i příčném. Pokud vyhodnotí parkovací místo jako dostatečné, zaparkuje zcela automaticky, aniž se dotknete volantu nebo pedálů.

BMW XM je v ceníku nabízeno od 4 405 700 Kč, přičemž výbava je opravdu velmi bohatá. S příplatkovou výbavou činila cena konkrétního testovaného vozu 4 820 456 Kč.

Foto: Romana Černá

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru