Ikonický průkopník kempování s automobilem prošel proměnami, které se citelně projevily na nabídce pohonných jednotek. Mimo jiné přibyl plug-in hybrid s motorem o objemu 1,4 litru, což byla u tak velkého auta jasná výzva k redakčnímu testu. Měli jsme to štěstí, že se nám do něj dostala přímo verze používaná v rámci českého předsednictví v Radě Evropské unie.
Můžete si myslet, že ho znáte od kol po střechu, pokaždé ale překvapí něčím novým, nečekaným. Vyzkoušeli jsme Multivan s dvoulitrovým benzínem i dieselem, v elegantní stříbrné i stylové červeno-černé kombinaci. Dlouhá i krátká verze prošla redakčním testováním brzy po uvedení nového modelu. Plug-in hybrid s motorem 1,4 litru, to tu ale ještě nebylo. Ostatně, jedná se o novinku v nabídce. Stačí takový motor na auto, které má dvě tuny? A v testované konfiguraci dokáže přepravit sedm pasažérů?
Když si připomeneme parametry, tedy že se v testované long verzi jedná o auto měřící na délku 5 173 milimetrů, nabízí se otázka, jak se s ním manévruje, jak pohodlné je řízení. Obojí jsme už v předchozím testu hodnotili pozitivně. Přičtěte si posuvné dveře na obou stranách, dvě oddělená sedadla cestujících v druhé řadě a rozkládací stoleček, jímž se snadno manipuluje a dá se posouvat v podélném směru po kolejnici v podlaze, a je jasné, že krátká porada před tiskovkou nebo zkouška připravované prezentace se tu hravě zvládne stejně tak jako cesta rozvětvené rodiny na dovolenou ve vzdálenější destinaci.
Černá barva karoserie dodává Multivanu důstojné vzezření, a tak z něj může klidně vystupovat i tiskový mluvčí váženého politika. Sedačky jsou velmi variabilní, jejich sklápění funguje nezávisle a dají se složit do vodorovné plochy. Všestranné využití je tedy bez diskuse a zavazadlový prostor o objemu až 4005 litrů (podle polohy sedadel) to jen stvrzuje. Řidič má k dispozici digitální přístrojový štít, a to už ve standardní výbavě. Všechny verze jsou sériově vybaveny automatickou převodovkou, která se ovládá pomocí malého spínače umístěného přímo na přístrojové desce.
Benzínový motor, s nímž jsme vůz testovali, je kombinován s elektromotorem v plug-in hybridním systému. Zážehová přeplňovaná jednotka o objemu 1 395 cm3 je osvědčeným koncernovým agregátem, který ve spojení se synchronním elektromotorem poskytuje kombinovaný výkon až 160 kW. Starost o dostatek síly na dálnici či při předjíždění je tudíž zcela zbytečná. Absolvovali jsme s tímto Multivanem dálniční úseky i horské klikatice v Orlických horách, a síla mu nechyběla v žádném případě. Čistě na elektřinu se dá ujet tak kolem padesáti kilometrů, což se nám hodilo při popojíždění v oblasti s horskou přírodou kolem. Během testu jsme vůz nedobíjeli, i přesto jsme dosáhli spotřeby kolem 6,5 litru a dojezd s natankovanou nádrží dosáhl 560 kilometrů, z toho 50 bylo na elektřinu.
Bezpečnému cestování přispívá široké spektrum asistenčních systémů řízených sofistikovanými technologiemi. Sledování okolí vozu s rozpoznáváním chodců i cyklistů, asistent pro vyhýbací manévry a odbočování vlevo. Nechybí asistence pro jízdu v pruhu a rozpoznávání dopravních značek. V nabídce je adaptivní tempomat umožňující částečně automatizovanou jízdu, pro cesty s větším počtem pasažérů je praktické upozorňování na nebezpečí při vystupování, upozornění na cyklisty a auta přijíždějící zezadu při otevírání dveří. Nechybí inteligentní parkovací systémy, které zahrnují pomoc při couvání s autem při vyjíždění z parkovacího místa.
Volkswagen Multivan má základní cenu od 999 000 Kč za verzi 1.5 TSI o výkonu 110 kW. Testovaný plug-in hybrid začíná na 1 304 777 Kč.