Třetí generace Superbu se pomalu loučí, nový model už poodhalil své rysy. Ideální doba pro test dieselové verze, a to nejlépe na dlouhé trase, pro niž je tento vůz jako stvořený.
Do detailů vybroušený design, v němž stále neztrácejí půvab úzké přední světlomety, ani zadní světla s „krystalovými“ prvky, zdomácněl na českých silnicích na celých osm let. Současná třetí generace je totiž na trhu od roku 2015. Testovaný liftback v nenápadné stříbrné barvě a s dvoulitrovým naftovým motorem pod kapotou byl tak trochu ohlédnutím za etalonem komfortního manažerského cestování. Zvládne ještě držet krok s nejnovějšími vozy na trhu? A jakou spotřebu ukázal palubní počítač?
Na délku měří Superb 4 869 milimetrů, rozvor náprav je 2 836 milimetrů. Už při uvedení tohoto modelu jsme si všichni pochvalovali i nárůst do šířky na 1 864 milimetrů. Dost místa je nejen pro VIP pasažéry na zadních sedadlech. Superb si už běžně pořizují manažeři, kteří si šoférují sami, i rodiny s dětmi. Interiér je prostorný, jeho ergonomie výborná, je ale trochu znát, že technologie se mezitím posunuly zase o krok dál. Uspořádání středového panelu s tlačítky a ovladači je nicméně intuitivní a pohodlné. Do přístrojového štítu se ovšem již nastěhoval místo tradičních kruhových budíků displej s možností nastavení zobrazovaných údajů podle vlastních preferencí.
Pro delší jízdu, která zahrnovala necelých šest stovek kilometrů, povětšinou po dálnicích či rychlostních komunikacích, byly ideální pohodlné sedačky s dobrým bočním vedením a dostatečně dlouhým sedákem, který poskytne oporu nohám a odlehčí zádům. Komfortu si užívala také zavazadla, protože kufr o objemu 625 litrů polyká ochotně vše, co si usmyslíte zabalit s sebou.
Pozornost jsme ale zaměřili především na dvoulitrový dieselový motor, který je spojen s automatickou převodovkou DSG. Ostatně, manuál už v Superbu nehledejte, dodává se výhradně s automatem. Čtyřválec o objemu 1 968 cm3 je k mání ve dvou výkonových verzích – 110 kW, kterou jsme měli v testu, nebo 147 kW, ta je k dispozici až od druhého stupně výbavy Style a může být spojena s pohonem všech kol 4×4. Naproti tomu testovaný agregát je v nabídce jen jako klasická předokolka.
Řazení převodovky DSG je i ve spojení se slabší výkonovou verzí hladké, i když je laděno spíš pro pohodové reakce než pro závodění na semaforech. Rozvážnější starty a klidnější jízda ale znamenají odměnu v cíli, a to v podobě nízké spotřeby. Zaznamenali jsme průměrně 5,4 l/100 km a skvělý dojezd cca 1350 kilometrů na jedno natankování. Přitom jsme se výrazně neodchýlili od udávané hodnoty kombinované spotřeby v technických parametrech, kde najdete hodnoty 4,8 – 5,3 l/100 km. Pro dovolenkové výpravy k moři, které Češi s oblibou každoročně podnikají, je taková motorizace přímo balzámem pro peněženku, která je kvůli vysokým cenám paliv nejen v zahraničí pořádně drancována.
Bezpečnostní výbava je u Superbu bohatá už v základu (obsahuje například systém Front Assist, reagující na chodce i cyklisty), testovaný druhý stupeň výbavy Style přidá adaptivní tempomat, přední a zadní parkovací senzory i zadní parkovací kameru.
Škoda Superb Liftback začíná s cenou na 880 900 Kč, testovaný dvoulitr je k dispozici od ceny 940 900 Kč.