Před rokem jsme jako jedna z mála českých redakcí měli možnost projet novým elektromobilem automobilky Renault trasu Praha – Olomouc nikoliv po dálnici D1, ale po okreskách v hustém provozu všedního dne. Téměř 400 km jsme ujeli na jeden zátah a bez dodatečného dobíjení. Průměrná spotřeba činila 14 – 16 kWh/100 km podle stylu jízdy. A teď po roce jsme si elektromobil vzali na klasický týdenní test.
Tento model má ztělesňovat transformaci značky: symbolizuje inovace na mainstreamovém trhu, představuje obrovský skok ve všech oblastech a umožňuje objevit potěšení z jízdy. Obrazovka OpenR spojuje v jeden celek údaje palubní desky s multimediálním systémem. Jde o první model 100% „made in ElectriCity“, nového evropského referenčního průmyslového hubu v oblasti elektromobility, vytvořeného skupinou Renault na severu Francie. Renault ElectriCity má ambici vyrábět 400 tisíc automobilů ročně a má se brzy stát nejvýznamnějším střediskem výroby elektromobilů v Evropě. Nachází se v regionu Hauts-de-France. Je to vůz vyrobený ze 70% od evropských dodavatelů, tedy kompaktní elektromobil určený především pro evropské zákazníky.
Rozvor (2,68 m na celkovou délku 4,21 m) a zmenšené převisy nové modulární platformy CMF-EV umožnily designérům navrhnout hatchback s kompaktními rozměry. Rekordně tenká baterie (pouze 110 mm) umožnila vylepšit vnější proporce, ale také překonat omezení poměru vnější velikosti a vnitřního prostoru, a to díky snížení těžiště pro větší dynamiku řízení. Vůz spojuje svou kompaktnost a výšku (1,50 m) s velikostí, která dává znát prostornost interiéru.
Dojem robustnosti dodává přítomnost atributů ze světa crossoverů: velká dvacetipalcová kola, ochrana podvozku a podběhů, vysoká linie karoserie. Svažující se linie střechy, široký rozchod a zapuštěné kliky dveří připomínají svět kupé. Výška, prostornost a objem zavazadlového prostoru zase odkazují na svět tradičních „hatchbacků“ segmentu C.
Motor nového modelu je zcela nový. Byl vyvinut v rámci Aliance za spolupráce jednotlivých partnerů. Vyrábí se na dvou místech: v Japonsku Nissanem a ve Francii značkou Renault v továrně v Cléonu. Jde o synchronní motor s vinutým rotorem, což je technologie, na které Renault pracoval deset let. Poskytuje lepší výkon než technologie motoru s permanentními magnety a absence vzácných kovů omezuje jeho dopad na životní prostředí a snižuje výrobní náklady.
Díky optimalizovanému designu je tento motor kompaktní a váží pouze 145 kilo (včetně převodovky), což je o 10 % menší hmotnost než aktuálně u ZOE, a to navzdory výrazně vyššímu výkonu a točivému momentu. Pod kapotou vozu se nabízejí dvě verze:
– 96 kW (130 k) a 250 Nm
– 160 kW (220 k) a 300 Nm
Poskytuje okamžitou akceleraci, která je zároveň dynamická i plynulá (bez poskakování) a umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 7,4 sekund. Naopak každé zabrzdění umožňuje baterii uložit energii, ale aby každý mohl optimalizovat dojezd bez ohledu na svůj styl řízení, je vůz vybaven optimalizovaným systémem rekuperačního brzdění. Umožňuje rekuperaci kinetické energie zpomalováním (zvednutí nohy z pedálu akcelerátoru), pro převedení na elektrickou energii a její uložení v baterii. Tím se zlepšuje dojezd vozidla a zároveň se šetří brzdy.
Vůz optimalizuje tuto funkci a nabízí čtyři volby rekuperačního brzdění, které je možné volit pádly umístěnými pod volantem: od úrovně 0 (žádné rekuperační brzdění) po úroveň 3 (maximální rekuperace a optimalizované brzdění motorem pro velmi intuitivní řízení ve městě, kde většina zpomalení probíhá uvolněním plynového pedálu). Adaptace brzd je okamžitá.
Náš testovaný vůz byl vybaven silnějším motorem o výkonu 160 kW (220 koní), který má maximálku omezenou na 160 km/h. Týdenní průměrná spotřeba činila 18,2 kWh/100 km a dojezd s plně nabitou baterií 350 km. Na eco režim lze s vozem jet maximální rychlostí 105 km, více nám vůz nedovolí. Na dálničním limitu je ve voze patrný aerodynamický hluk a samozřejmě na dálnici pak rychleji ubývá zásoba energie.
Ceník modelu ve výbavě Techno je 1 205 000 Kč, výbava Iconic začíná na 1 280 000 Kč.