Největší SUV značky prošlo loni velkou proměnou a představilo se v nové generaci. Změny se odehrály v designu i technologiích. Vyzkoušeli jsme nejvýkonnější verzi, která spojením benzínového motoru 2,4 l a elektromotoru získala výkon 371 koní.
Právě zmíněná motorizace je totiž novinkou, která významně těží z nové hybridní technologie značky. Úpravami ale prošel i vzhled vozu. Už u modelu NX uplatnilo designové studio automobilky nový dynamický vzhled, jehož hlavní vize se skrývá pod názvem „Next Chapter“. Pátá generace SUV má výrazně změněnou přední masku, která sice stále drží vřetenovitý tvar, je ale o něco uhlazenější a plynuleji začleněná do přídě. Velmi tenké přední světlomety mají hodně ostrý tvar, ty zadní jsou zase propojeny tenkou světelnou lištou.
Oproti předchůdci má auto rozšířený rozchod předních i zadních kol, posunutý A-sloupek a rozvor se prodloužil o šest centimetrů na 2850 mm. Přední převis je kratší a vůz působí stabilněji, ostatně těžiště je o něco níž než u předchozího modelu. Na délku se rozměr nezměnil – je to stejných 4890 mm jako dřív, zato na šířku přibylo 2,5 cm na celkových 1920 mm. Dodejme, že testovaný model 500h je k dispozici výhradně jako F Sport Performance, takže má mimo jiné přední mřížku vyvedenou v působivé černé barvě a 21palcová kola s deseti paprsky jsou v matné černi.
Kabina designovaná v červeno-černé barevné kombinaci potvrzuje luxus, na nějž jsme u značky zvyklí, změnami prošla přístrojová deska, která má trochu odlišnou architekturu než dřív. Nepřehlédnutelný je velký displej multimédií, ovládání klimatizace ovšem zůstalo na kruhových ovladačích, takže se nastavuje příjemně snadno a intuitivně. Kokpit zůstává zaměřen na řidiče, v přístrojovém štítu se promítají ukazatele se sportovně laděnou grafikou a uspořádáním – velký ciferník uprostřed a další údaje uvnitř a po stranách. Pohodlná sedadla řidiče a spolujezdce nabízejí vyhřívání i odvětrávání, v druhé řadě je dostatek místa ve všech směrech. Prostoru si užijí i zavazadla, pro něž je rezervováno 612 litrů objemu.
Vrcholná motorizace využívá novou hybridní technologii, která propojila přeplňovaný benzínový motor 2,4 litru a elektrický pohon, který představuje integrovaný přední elektromotor, jednotka řízení energie, baterie a elektrický pohon na zadní nápravě. Oproti ostatním motorizacím má testovaná varianta dynamické řízení kol zadní nápravy, tedy natáčení kol podle směru a rychlosti jízdy. Při pomalejší jízdě se zadní kola natáčejí v opačném směru než přední, ve vyšší rychlosti se natáčejí ve stejném směru jako přední kola. Výkon celého systému je 371 koní a na silnici jej nové RX přenáší bravurně a takřka bez hluku. Akcelerace je působivá – z nuly na stovku zrychlí za 6,2 sekundy. Styl jízdy se mění podle nastavení režimu od komfortního naladění až po tužší sportovní projev. Pohon všech kol s novou technologií rozděluje hnací sílu v poměru od 100:0 až do 20:80. Tabulková spotřeba paliva činí 8,0 – 8,3 l/100 km, náš výsledek po testu byl 10,5 l/100 km.
Bezpečnostní systémy zastupuje nová generace Lexus Safety System+, zajímavostí je elektrické otevírání bočních dveří s asistentem pro bezpečné vystupování – pokud se zezadu blíží jiné auto či cyklista, otevření dveří je omezeno. K pohodě na palubě nechybí audiosystém Mark Levinson s 21 reproduktory a novou funkcí je streamování prostřednictvím poskytovatele smluveného značkou Lexus, takže po vytvoření osobního účtu již není zapotřebí používat ke streamování smartphone.
Lexus RX je k v nabídce od 1 790 000 Kč, přičemž se jedná o model RX 350h. Testovaná vrcholná motorizace začíná na 2 530 000 Kč. Za zmínku stojí zajímavý akční hybridní bonus, který představuje slevu ve výši 10 %.