Sportovní Audi TT slaví 25 let. Tři generace designové ikony.

S modelem Audi TT se značka se čtyřmi kruhy zapsala do historie designu. Sportovní vůz vyvolává od své premiéry v roce 1998 nadšení na celém světě potěšením z jízdy a čistým designovým stylem.

A timeless design icon: The Audi TT turns 25

Značka Audi zaujala v polovině 90. let dvacátého století vyšší postavení na trhu s modelem vyšší třídy Audi A8, a tuto změnu postupně reflektovala také přejmenováním ostatních modelových řad. Z modelu Audi 80 se stalo Audi A4 a z Audi 100 Audi A6. V roce 1994 představené Audi A4 ztělesňovalo jako první model nový designový styl značky Audi, stejně jako od roku 1996 nabízený prémiový kompaktní model Audi A3 a v roce 1997 představená druhá generace Audi A6. V rámci emocionalizace značky prostřednictvím svěžího, progresivního designu navrhnul americký designér Freeman Thomas pod vedením tehdejšího šéfdesignéra Petera Schreyera puristický sportovní vůz Audi TT Coupé. Značka Audi představila tuto studii v září 1995 návštěvníkům autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem.

Označení modelu „TT“ je vzpomínkou na legendární závod Tourist Trophy na ostrově Man. V jednom z nejstarších podniků motoristického sportu na světě slavily velké úspěchy motocykly NSU a DKW. Název „TT“ současně připomíná sportovní NSU TT z 60. let dvacátého století. Záměrné odchýlení od jinak běžné nomenklatury Audi v případě modelu Audi TT Coupé zdůrazňovalo, že zde přichází něco zcela nového. V prosinci 1995 bylo přijato rozhodnutí, že se Audi TT Coupé bude sériově vyrábět.

Karoserie modelu Audi TT působí, jako by byla vyrobená z jednoho kusu materiálu. Příď bez klasických přesahů nárazníku zdůrazňuje čisté tvary vozu. K nezaměnitelné siluetě modelu Audi TT Coupé přispěl ještě jeden stylistický prvek: kruh – „dokonalý grafický útvar“. Jak exteriér, tak interiér sportovního vozu zdobily mnohé prvky vycházející z kruhu. Design modelu Audi TT byl inspirován Bauhausem, a tak měla každá linie svůj účel, každý tvar svou funkci. V roce 1998 bylo Audi TT Coupé uvedeno do sériové výroby. O rok později zahájila značka Audi prodej modelu TT Roadster. Stejně jako studie TT a v roce 1996 představené Audi A3 vycházel sportovní vůz z platformy modelu Volkswagen Golf IV s motorem uloženým vpředu napříč. TT od začátku vyráběla společnost Audi Hungaria Motor Kft. v Maďarsku. Lakované karoserie TT byly přes noc přepravovány po železnici z Ingolstadtu do Győru, kde probíhala finální montáž. Tato výroba, na níž se podílely dva výrobní závody Ingolstadt a Győr, byla ve své době v rámci automobilového průmyslu jedinečná. Audi Hungaria, stoprocentní dceřiná firma společnosti AUDI AG, slaví v roce 2023 rovněž kulaté jubileum: 30 let své existence.

Nabídka motorů pro první generaci modelu Audi TT byla široká a samozřejmě vždy sportovní. První generace modelu TT byla k dispozici se čtyřválcovými motory přeplňovanými turbodmychadlem o výkonu 150 až 225 k a s agregátem V6 vyladěným na 250 k. Vrcholnou jednotkou v paletě motorů byl čtyřválec s výkonem zvýšeným na 240 k pro model Audi TT quattro Sport, jehož bylo dodáno 1168 vozů. Zákazníci měli pro své TT první generace výběr z dlouhého seznamu prvků výbavy na přání. Během osmi let výroby sjelo do poloviny roku 2006 z montážní linky celkem 178 765 vozů Audi TT Coupé první generace (typ 8N). Kromě toho bylo mezi roky 1999 a 2006 vyrobeno přesně 90 733 vozů Audi TT Roadster.

U následujících dvou generací zachovali designéři jako dominující stylistické pojetí redukci na to podstatné, což je patrné například na minimalistickém vnějším designu nebo v interiéru bez zbytečných ozdob a s důslednou orientací na řidiče. Zůstaly také typické oblé tvary s motivem kruhu jako prvek, který charakterizuje vnější i vnitřní design – například na hliníkovém víčku palivové nádrže, kruhových výdeších ventilační soustavy, rámečku kolem kulisy řazení a markantní hlavici řadicí páky.

A timeless design icon: The Audi TT turns 25

Druhá generace modelové řady TT byla představena v letech 2006 (Coupé) a 2007 (Roadster) na základě platformy druhé generace modelu Audi A3. Poprvé nalezl uplatnění systém adaptivních tlumičů „Audi magnetic ride“, který byl nabízen na přání a nepřetržitě přizpůsoboval činnost tlumičů stavu vozovky a individuálnímu stylu jízdy. V roce 2008 byl uveden sportovní model TTS s dvoulitrovým přeplňovaným motorem a výkonem 272 k, o rok později následoval model TT RS, jehož přeplňovaný pětiválec 2,5 litru poskytoval nejvyšší výkon 340 k, resp. 360 k v modelu Audi TT RS plus. V roce 2008 zahájila značka se čtyřmi kruhy prodej modelu TT 2.0 TDI quattro – byl to první sériově vyráběný sportovní vůz na světě, který ke svému pohonu používal vznětový motor.

A timeless design icon: The Audi TT turns 25

Třetí generace modelu Audi TT se postavila na start v roce 2014. Značka Audi při generační obměně znovu snížila hmotnost modelu TT. TT Coupé s motorem 2.0 TFSI a mechanickou převodovkou mělo pohotovostní hmotnost pouhých 1230 kilogramů. Oproti předchůdci to bylo až o 50 kilogramů méně. Designéři vytvořili pro nové modely TT a TT RS moderní interpretaci nezaměnitelného tvarového řešení původního modelu TT z roku 1998, které doplnili mnoha dynamickými prvky. Napříč generacemi zůstalo kruhové víčko palivové nádrže s typickým nápisem TT. Klasický design první generace záměrně připomínalo také mnoho detailů při pohledu z profilu. Z technického hlediska přinesla třetí generace modelu TT řadu inovací. S tímto modelem debutoval zcela digitální panel sdružených přístrojů Audi virtual cockpit s velmi detailními, nastavitelnými zobrazeními, který nahradil analogové přístroje a displej MMI. V roce 2016 začala v modelu Audi TT RS nová éra osvětlovací techniky v automobilovém průmyslu. Značka Audi totiž poprvé vsadila na technologii OLED (organické LED). Také paleta motorů pro sportovní vůz měla co nabídnout. Vrcholnou verzí byl zpočátku model Audi TTS s dvoulitrovým přeplňovaným motorem a výkonem 310 k. Od roku 2016 následoval model TT RS s přeplňovaným pětiválcem 2,5 litru, který patří mezi nejemocionálnější agregáty v portfoliu značky se čtyřmi kruhy. Tento motor o výkonu 400 k nejenže zajišťuje sportovní zvuk, ale také získal devětkrát v řadě prestižní ocenění „International Engine of the Year“ (Mezinárodní motor roku). V jubilejním roce 2023 spojuje značka Audi výjimečné designové a technické prvky ze čtvrt století modelu Audi TT ve speciální edici Audi TT RS Coupé iconic edition nabízené v odstínu šedá Nardo. Vyrobeno bude pouhých 100 vozů.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru