Značka Audi vstoupila v roce 2018 s modelem Audi e-tron do éry elektromobility. Na tohoto elektrického průkopníka navazuje nyní nové Audi Q8 e-tron. Vrcholný model v segmentu elektricky poháněných SUV a crossoverů má přesvědčit optimalizovaným konceptem pohonu, lepší aerodynamikou, vyšším nabíjecím výkonem a větší kapacitou sady akumulátorů, která prodlužuje dojezd na až 580 kilometrů v případě SUV a na téměř 600 km ve verzi Sportback.
Automobilka v současnosti disponuje portfoliem osmi elektricky poháněných modelů, přičemž průkopnické Audi e-tron má na svém kontě již 150 000 prodaných vozů. Do roku 2026 bude Audi nabízet více než 20 modelů elektromobilů. Poté bude na globální trh nově uvádět už jen výhradně elektrické modely.
V případě Audi Q8 e-tron se jedná o vrcholný model v kategorii elektrických SUV a crossoverů. S vnější délkou 4915 milimetrů, šířkou 1937 milimetrů a výškou 1619 milimetrů u verze Sportback a 1633 milimetrů u karosářské varianty SUV nabízí Q8 e-tron maximum prostoru a komfortu. Modely SQ8 e-tron a SQ8 Sportback e-tron jsou o dva milimetry nižší. Rozvor náprav 2928 milimetrů ponechává velký prostor pro nohy i na zadních sedadlech. Velkorysý je také objem zavazadlového prostoru, 569 litrů ve verzi SUV a 528 litrů ve Sporbacku. V předním zavazadlovém prostoru je navíc k dispozici 62 litrů.
Pro obě karosářské verze jsou k dispozici tři varianty elektrického pohonu všech kol. Základní modely Q8 50 e-tron a Q8 50 Sportback e-tron mají dva elektromotory o celkovém nejvyšším výkonu 250 kW v režimu Boost, nabízejí maximální točivý moment 664 Nm a podle metodiky WLTP umožňují dojezd až 480 km (SUV), resp. až 500 km (Sportback). Modely Q8 55 e-tron a Q8 55 Sportback e-tron poskytují prostřednictvím dvou elektromotorů celkový nejvyšší výkon 300 kW v režimu Boost a maximální točivý moment 664 Nm. Dojezd je až 580 km, u verze Sportback to je až 600 km. Nejvyšší rychlost modelu Q8 50 e-tron je elektronicky omezena na 200 km/h. Vrcholné modely SQ8 e-tron a SQ8 Sportback e-tron pohánějí tři elektromotory, které v režimu Boost nabízejí nejvyšší výkon 370 kW a točivý moment 973 Nm. Dojezd modelů S je až 500 km v případě SUV i Sportbacku. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 210 km/h.
Zákazníci mají na výběr dvě velikosti sady akumulátorů: V modelu Q8 50 e-tron má sada akumulátorů využitelnou kapacitu 89 kWh (celkovou 95 kWh), v obou výkonnějších verzích Q8 55 e-tron a SQ8 e-tron je k dispozici využitelná kapacita 106 kWh (celková 114 kWh). Optimalizací systému řízení sady akumulátorů se podařilo zvětšit využitelnou kapacitu. Na vysokovýkonném nabíjecím stojanu (HPC) dosahuje Q8 50 e-tron maximálního nabíjecího výkonu 150 kW. U modelů Q8 55 e-tron a SQ8 e-tron vzrostl maximální nabíjecí výkon až na 170 kW. Velkou sadu akumulátorů lze nabít z 10 na 80 procent za méně než 31 minut – a získat tím dojezd 350 až 400 kilometrů. Nabíjení modelu Q8 e-tron z nabíjecího stojanu se střídavým proudem nebo z nástěnné nabíječky probíhá s výkonem až 11 kW. Na přání nabízí Audi nabíjecí výkon 22 kW při použití střídavého proudu.
Za ideálních podmínek se Q8 50 e-tron kompletně nabije střídavým proudem za téměř 9 h 15 minut (22 kW: 4 h 45 minut). U velké sady akumulátorů jsou časy nabíjení 11 h 30 minut s 11 kW a cca 6 hodin s nabíjecím výkonem 22 kW.
Pro nový model byl modifikován koncept asynchronních elektromotorů na zadní nápravě. Magnetické pole je elektricky vytvářeno prostřednictvím 14 vinutí místo dosavadních dvanácti. Elektromotor tak při stejném elektrickém proudu vytváří silnější magnetické pole, které má za následek větší točivý moment. Pokud řidič hnací sílu nepotřebuje, odebírá elektromotor menší elektrický proud. Tím se snižuje spotřeba elektrické energie a prodlužuje dojezd.
U modelu S na základě modelové řady e-tron realizovala značka poprvé ve velkosériové výrobě koncept pohonu se třemi elektromotory, který byl nyní pro nový model SQ8 e-tron zdokonalen. Na přední nápravě pracuje elektromotor o výkonu 124 kW. Na zadní nápravě jsou uloženy dva elektromotory, každý s výkonem 98 kW, které pohánějí nezávisle na sobě pravé a levé zadní kolo. Řidič tak může krátkodobě využívat nejvyšší výkon až 370 kW. Prostřednictvím dvou zadních elektromotorů může být hnací síla libovolně rozdělována mezi obě kola ve zlomcích sekundy. Zatímco u předchozího modelu Audi e-tron byl preferován pohon zadních kol, nyní je vozidlo primárně poháněno elektromotorem na přední nápravě. Tím se podařilo zvýšit hospodárnost a prodloužit dojezd. Při požadavku vyššího výkonu je hnací síla přenášena během zlomku sekundy na obě nápravy.
Nové Audi Q8 e-tron je sériově vybaveno podvozkem se vzduchovým odpružením a elektronicky řízenými tlumiči. V závislosti na jízdní situaci lze světlou výšku vozu měnit v celkovém rozsahu 76 milimetrů. Optimalizovaná charakteristika vzduchových pružin vylepšuje jízdní dynamiku v příčném směru. Elektronicky řízený stabilizační systém ESC kromě toho nabízí řidiči větší volnost při řízení, a to především v ostrých zatáčkách, které vůz projíždí citelně agilněji také díky modernizovanému progresivnímu řízení. Efekt strmějšího řízení umocňují tužší ložiska přední nápravy. Pohyby volantu jsou díky tomu přenášeny na kola bezprostředněji, a navíc se zlepšila zpětná vazba.
V modelu je k dispozici cca 40 asistenčních systémů. Až pět radarových senzorů, pět kamer a dvanáct ultrazvukových senzorů sbírá informace o okolí, které jsou následně zpracovávány centrální řídicí jednotkou asistenčních systémů. Novinkou je asistenční systém remote park assist plus, který bude zařazen do nabídky v průběhu roku 2023. S jeho podporou zajede vozidlo i na úzká parkovací místa. Uživatel ovládá parkovací proces na chytrém telefonu prostřednictvím aplikace myAudi App. Jakmile vůz zaujme na parkovacím místě definitivní polohu, automaticky se vypne, zajistí proti samovolnému pohybu a uzamkne dveře. Před vyjetím z parkovacího místa zapne uživatel elektromotor v aplikaci myAudi App a s vozidlem si následně vyjede na dálku tak, aby mohl komfortně nastoupit.
Na přání mohou být v modelu zdrojem světla digitální světlomety Matrix LED. Orientační osvětlení vyznačuje na zúžených úsecích polohu vozu v jízdním pruhu, a pomáhá tak řidiči držet se uprostřed. Navíc jsou k dispozici tři nové funkce: rozšířené informace o dopravě, osvětlení jízdního pruhu s ukazatelem směru jízdy a orientační osvětlení na silnicích.
Základní cena modelu Audi Q8 e-tron byla v České republice stanovena na 2 087 900 korun a zahrnuje prodlouženou záruku na 4 roky / 120 000 kilometrů a servisní balíček pokrývající 5 let s nájezdem 120 000 kilometrů.