Dnes Toyota oslavila 30 let na českém trhu tiskovou konferencí v Praze. Loňský rok byl pro Toyotu i Lexus nejúspěšnějším obdobím v třicetileté historii obou značek v Česku. Toyota meziročně zvýšila prodej o 15 procent na 13 728 vozů, Lexus rostl s 881 registracemi o 60 procent na prémiovém trhu. Toyota se tak stala čtvrtou nejprodávanější značkou v Česku a v růstu pokračuje i v letošním roce, kdy je podle předběžných údajů za tři měsíce s více než 4600 prodanými vozy na třetí pozici na trhu s podílem přes 8,2 procenta.
Toyota v Česku jednoznačně a dlouhodobě vládne kategorii automobilů s hybridním pohonem. Hybridy Toyota v současnosti představují téměř čtvrtinu ze všech v Česku registrovaných hybridních vozů. Hybridní pohon má v současnosti už víc než polovina všech v Česku prodaných automobilů Toyota (loni téměř 51 procent). První hybridní automobil Toyota Prius byl u nás prodán už před více než 20 lety a značka Toyota si po celou dobu drží jasné prvenství v této kategorii.
„Za 30 let od zahájení importu japonské značky na český trh si Češi pořídili více než 150 000 nových vozů. Pokud k tomu připočítáme více než 15 tisíc prodaných lehkých užitkových automobilů, prodeje se blíží už 166 tisíc nových vozů Toyota,“ říká generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška a doplňuje: „Spolu s předanými modely Lexus jde o bezmála 172 000 nových vozů.“
Automobily značky Toyota se do České republiky začaly oficiálně dovážet v roce 1993, kdy byla založena společnost Toyota Tsusho ČR. V prvním roce bylo prodáno celkem 111 osobních a 16 lehkých užitkových automobilů značky, v druhém roce již překročil prodej automobilů Toyota tisícovku a od roku 2006 to bylo stabilně okolo 5000 vozů ročně. Od roku 2017 prodeje strmě rostou.
Ještě před zahájením oficiálního importu bylo v 80. letech minulého století dovezeno do tehdejšího Československa prostřednictvím podniků zahraničního obchodu Tuzex a Motokov, ale také státním podnikem Mototechna, několik desítek vozů Toyota Corolla 1.3. A to formou takzvaných přednostních dodávek na poukazy pro režimní prominenty. Prodány byly v Tuzexu.
V současné době je na českých registračních značkách evidováno více než 168 000 osobních a přes 15 000 lehkých automobilů, tedy celkem přes 183 000 vozů. Tyto počty se ale pořád navyšují, a to převážně novými automobily, protože ve srovnání s konkurenčními značkami jsou registrace dovážených ojetých vozů Toyota do ČR nepoměrně nižší. Automobily značky patří mezi nejdéle držené svými majiteli a v bazarech jsou trvale mezi „nedostatkovým“ zbožím.
Současná nabídka čítá 20 modelů osobních vozů a čtyři lehké užitkové modely. Nejprodávanějšími modely značky byly loni Corolla (2177 kusů), RAV4 (2093 kusů), Yaris (1641 kusů) a Yaris Cross (1435 kusů). Následují osobní verze modelů Proace a Proace City se 1432 respektive 1036 vozy, C-HR (844 kusů) a Aygo X (580 kusů). Z lehkých užitkových vozů je neprodávanější pick-up Hilux s 597 kusy.
Toyota je průkopníkem vodíkových technologií ve světě. V Česku už jezdí prvních deset vozů Mirai na vodíkové palivové články. Dalším prodejům nahrává začátek rozvoje tuzemské vodíkové infrastruktury, kdy byla letos v Praze otevřená první plnohodnotná samoobslužná vodíková čerpací stanice a do roku 2030 by jich mělo být v Česku minimálně 40. Mirai druhé generace je nejprodávanějším sériovým vozem na vodík. Sedan o délce téměř pět metrů disponuje výkonem 182 koní, ujede na jedno natankování 650 km a doba doplnění vodíkových nádrží nepřekračuje pět minut.