Pátá generace ikonického modelu japonské značky Subaru prošla drobnými změnami a získala nové sofistikované systémy pro podporu při řízení. Se vzrůstající oblibou vozů SUV a také zvýšeným zájmem mladší generace konkrétně o model Forester se tento vůz dostal i do hledáčku rodinných vozů, které jsme otestovali s ohledem na využití rodinou s dětmi.
Sama automobilka uvádí, že zákazníci Foresteru se posunuli z věkové kategorie 45+ ke generaci mezi lidi 30 – 35letými. Svůj podíl na tom má bezpochyby omlazení vzhledu, které přinesla současná generace. Facelift k ní přidal malé úpravy masky chladiče a předního nárazníku a lehce přepracovaná světla. Nadále ovšem zůstává Forester kompaktním vozem o délce 4,6 metru, který díky velkému podílu prosklených ploch a dobrému výhledu z kabiny poskytuje příjemné cestování nejen dospělým, ale i dětem. Pro ty je příznivý i fakt, že místa na zadních sedadlech je dost, rodiče zase ocení zavazadelník, jež pojme 509 litrů nákladu. Je dostatečně dlouhý a široký, takže problémem nebude větší množství zavazadel na dlouhé cesty.
Interiér už dříve doznal významného posunu co do komfortu a kvality materiálů, velmi dobře vypadá palubní deska s prošíváním a také perforované čalounění sedadel. Řidič má k dispozici virtuální přístrojový štít s přehledným uspořádáním – mezi dvěma kruhovými ciferníky je infodisplej s údaji o jízdě. Středový panel zabírá v horní části zabudovaný displej infotainmentu, ovládání z velké části zůstává na tlačítcích a kruhových voličích. Pozitivně hodnotíme páku automatické převodovky a kruhový ovladač pro volbu jízdního režimu na středovém tunelu. Ergonomicky je obojí perfektní a patří k osvědčeným řešením, na něž se snadno zvyká i pro nováčky.
V nabídce je jediný motor e-Boxer o objemu 1995 cm3 o výkonu 150 koní. Ten je spojen s elektromotorem v mild hybridním režimu, zajímavé na něm je, že dokáže pohánět auto v čistě elektrickém bezemisním módu rychlostí až 40 km/h a ujede tak až 1,6 km. Pro rozjezdy ve vnitřních garážích nebo obytných zónách tak dokáže nový Forester být tichým a ekologickým sousedem. Jeho spolupráce s převodovkou CVT přináší občasné cukání při rozjezdu a při akceleraci zase vyšší otáčky motoru. Kombinovaná spotřeba uváděná v tabulkách je 8,1 l/100 km, redakční test ukázal hodnotu 9,5 litru, což odpovídá technickým údajům o městské a vysokozátěžové jízdě. Ostatně test se z větší části odehrával právě ve městě a na dálnici.
Technickou vychytávkou současného Foresteru je systém sledování řidiče DMS, který získal dvě nové funkce – monitoring únavy a sledování případné nepozornosti, dále pak komfortní funkci rozeznávání obličeje řidiče uloženého v paměti. Díky tomu stačí usednout do vozu a okamžitě se přizpůsobuje nastavení vozu vašim preferencím. Kromě bezpečnosti je benefitem pro rodinné cestování i vysoká přizpůsobivost terénu a světlá výška, která zůstává na 220 milimetrech. Díky tomu dokáže Forester překonat nejen terénní překážky, ale také výmoly, které po zimě čekají na nejedné silnici.
Subaru Forester začíná s cenou na 965 000 Kč, testovaný model v nejvyšší výbavě Executive přijde na 1 190 000 Kč.