Legendární teréňák Ford Bronco konečně míří i do Evropy

Ford oznámil, že na vybraných evropských trzích bude již brzy možné poprvé objednávat legendární americký terénní model Ford Bronco  4×4. Bronco bude v Evropě nabízeno ve striktně omezených počtech. Na výběr jsou dvě varianty, hardcore Outer Banks a extrémní Badlands,  obě s vysokou úrovní terénních schopností a poháněné motorem Ford 2.7 EcoBoost V6 Twin-Turbo o výkonu 246 kW (335 k) a točivém momentu 563 Nm.

2023_FORD_BRONCO_BADLANDS_03

Jízdu v terénu usnadňuje mimo jiné pohon všech kol s redukční převodovkou, systém Trail Control a až sedm jízdních režimů. Nové Bronco si tak bezesporu zaslouží kultovní přezdívku „G.O.A.T“ (angl. koza, tedy zvíře proslulé schopností suverénního pohybu v příkrém terénu), vzniklou složením slov „Goes Over Any Type of Terrain“ (zvládne terén jakéhokoliv druhu).

Všestranný model byl od počátku vyvíjen s ohledem na dobrodružství daleko od zpevněných silnic. Proto nabízí praktické prvky jako odnímatelné dveře, integrované body pro montáž příslušenství nebo snadno čistitelné materiály. Design interiéru i exteriéru čerpá inspiraci z mnoha směrů: od původního Bronca z roku 1966, robustních užitkových modelů řady F ze severoamerického trhu i od sportovního ducha Fordu Mustang.  2023_FORD_BRONCO_BADLANDS_17

Přídi dominuje široká maska s ikonickými kruhovými světlomety. Hranaté tvary karoserie umožňují řidiči vidět, kde vůz „končí“, a výrazně tak usnadňují manévrování mezi překážkami v terénu. Bronco má také mnoho jednoduchých, ale důmyslných detailů, jako jsou terénní „mířidla“ – vyvýšené části na horní straně předních blatníků, které lze zároveň použít jako vázací body s nosností až 68 kg. Odnímatelná pevná střecha s odhlučněným stropem je rozdělená na čtyři samostatné díly, z nichž dva lze uložit do speciálních vaků přímo ve voze. Všechny dveře lze s použitím jediného nástroje zcela demontovat za pouhých osm minut. Díky bezrámovým oknům jsou dveře dost lehké na to, aby je mohli demontovat majitelé prakticky jakékoli tělesné konstituce. Speciální úložné vaky umožňují dveře bezpečně uložit na palubě a během několika minut je opět nasadit.

Bronco má i několik dalších demontovatelných prvků, umožňujících přizpůsobit vůz pro ještě lepší výkony v terénu. Přední masku i nárazník lze sejmout a vyměnit za alternativní verze, zatímco plastové lemy blatníků se v případě nárazu v terénu oddělí bez poškození a lze je snadno a rychle vyměnit.

2023_FORD_BRONCO_BADLANDS_09

Dynamiku na silnici i v terénu zajišťuje motor 2.7 EcoBoost V6, přeplňovaný dvěma turbodmychadly a vybavený přímým i nepřímým vstřikováním paliva. Dosahuje nejvyššího výkonu 246 kW (335 k) a točivého momentu 563 Nm. Blok válců z vermikulární litiny je při zachování hmotnosti výrazně tužší než tradiční litinové odlitky. K lepší odezvě a nižším emisím pomáhají motoru technologie jako elektronicky řízený obtokový ventil turbodmychadla a systém vysokotlaké recirkulace výfukových plynů.

Sériově je montována desetistupňová samočinná převodovka. Při zařazeném redukovaném převodu odpovídá točivý moment na kolech 64,33násobku točivého momentu na výstupu z motoru a Bronco se může pohybovat rychlostí pouhých 6 km/h při 2400 ot/min. Výsledkem je preciznější kontrola nad vozem ve velmi nízkých rychlostech a menší riziko zhasnutí motoru při překonávání nejnáročnějších terénních překážek.

2023_FORD_BRONCO_BADLANDS_23 (1)

Bronco Outer Banks je vybaveno dvoustupňovou elektronickou rozvodovkou, takže mezi standardním a redukovaným převodem lze přepínat stiskem tlačítka, a to i během jízdy.

Bronco Badlands přidává uzávěrku předního diferenciálu a systém umožňující rozpojení předního stabilizátoru, který umožní dosáhnout maximální zkřižitelnosti náprav. Navíc má dvoustupňovou elektromechanickou rozvodovku se samočinným režimem, v němž systém přepíná mezi pohonem dvou a čtyř kol podle potřeby.

Model stojí na ocelovém žebřinovém rámu se sedmi příčníky. Tato koncepce tvoří robustní základ a současně umožňuje použít velmi dlouhé zdvihy pérování (až 259 mm), jimž Bronco částečně vděčí za dobrou průchodnost terénem. Bronco Badlands jde ještě dál. Je vybaven tlumiči Bilstein s externími zásobníky, díky nimiž olejová náplň tlumičů lépe odolává přehřívání při extrémním namáhání. Tlumící účinek roste s mírou stlačení či roztažení tlumiče, takže podvozek dokáže zajistit jak potřebnou jistotu v terénu, tak komfortní jízdu po silnici v běžném každodenním provozu.

Zákazníci požadující maximální odolnost v terénu ocení robustní zakrytování spodních partií vozu od motoru přes převodovku a rozvodovku až po palivovou nádrž. Na přání jsou dodávané boční nástupní lišty. Tažná oka vpředu i vzadu jsou dobře přístupná. Do střešního rámu z vysokopevnostní bórové oceli jsou integrované okenní airbagy, jež doplňují ochranu poskytovanou v případě nehody čelními a bočními airbagy. 2023_FORD_BRONCO_BADLANDS__INTERIOR_28

Původní Bronco se ve Spojených státech začalo prodávat v roce 1966. Inspirací k jeho vzniku byly vojenské vozy Ford, stejně jako sportovní duch Mustangu. Výsledkem byl robustní lehký užitkový automobil s pohonem všech kol, jehož volnočasový potenciál přispěl ke zrodu zcela nové kategorie „dobrodružných“ terénních vozů.

Bronco první generace prokázalo své přednosti vítězstvím v off-road maratonu Baja 1000 v roce 1969, což se po dalších více než 50 let nepovedlo žádnému jinému sériově vyráběnému automobilu. Jen první generace Bronca nalezla ve Spojených státech více než 200 000 zákazníků. Celkově se v letech 1966 až 1996 vyrobil více než milion vozů Bronco, rozložený do pěti generací.

Základní cena modelu Ford Bronco Outer Banks je v České republice stanovena na 1 949 900 Kč s DPH, základní cena modelu Bronco Badlands je stanovena na 2 054 900 Kč s DPH.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru