Po uvedení nové generace Range Roveru bylo nasnadě, že omlazený Range Rover Sport na sebe nedá dlouho čekat. Krátce jsme se s ním seznámili už v létě 2022, do redakčního testu se nám dostal na počátku letošního roku. A jeho vlastnosti tak mohla prověřit i krátkodobá sněhová nadílka.
Už po letním jednodenním testování bylo jasné, že designéři vsadili na modernu ve všech směrech. Ačkoliv si toto robustní auto i do dalších let zachová svůj osobitý charakter, tvůrci osekali design na minimum. O to víc jsou propracované detaily. Nový směr je patrný hned při pohledu na příď s výrazně skloněným čelním sklem a na digitální LEDky. Snaha o zeštíhlení siluety je patrná díky černému střednímu pásu, který také vytváří dojem plovoucí střechy. Záď je definována velmi úzkými svislými světlomety a vodorovnou černou lištou s nápisem Range Rover. Zapuštěné kliky dveří dávají jasně najevo exkluzivitu vozu.
Neobyčejná schopnost designérů proplout od konzervativního vzhledu ke zcela modernímu outfitu, aniž by přerušili tradiční linii, se projevuje také v interiéru. Luxus se tu odráží kamkoliv se podíváte, ať je to na prémiovém čalounění sedadel, obložení středové konzole nebo bezchybném zpracování kvalitních materiálů. Stačí pár detailů a je jasné, že mnohé se změnilo. Místo otočného voliče automatické převodovky je tu široká řadicí páka s hranatou hlavicí, která ideálně padne do ruky. Volant stále evokuje dřívější přímé (a přísné) linie, ve skutečnosti jsou ale tvary ramen lehce zaoblené. Ovládání infotainmentu přes dotykový displej zapuštěný v horní části středového panelu chce nějakou chvíli pro seznamování, rozhodně ovšem potěší výborná grafika s vysokým rozlišením. Je to zvláště patrné při využití celé plochy velkého displeje pro zobrazení mapy navigace.
Jakkoliv se nový Range Rover Sport nezříká brodění v bahně a jízdy s dvěma koly ve vzduchu mezi výmoly, kabina stále evokuje pohodlný obývák. A stejně komfortní je i ovládání veškerých funkcí. Přední sedačky nastavíte ve 22 směrech a můžete se nechat hýčkat masážemi a měkoučkými polštářky opěrek hlavy. Pasažéři na zadních sedadlech na tom nejsou s pohodlím o nic hůř a mají k dispozici vlastní zóny klimatizace. Aby byla atmosféra dokonalá, je tu systém pro filtraci a dezinfekci vzduchu s nanotechnologií. Testovaný vůz měl navíc i dvojici obrazovek pro zábavu posádky v druhé řadě na dlouhých cestách. Zavazadelník o objemu 647 litrů je přístupný buď při kompletně otevřených zadních dveřích, nebo lze ponechat spodní část víka zavřenou. Pro maximální pohodu se všechna nastavení ovládají elektricky tlačítky v kufru.
Spektrum motorizací je docela široké a nechybějí ani dieselové motory. Elektrifikace se tu ale projevila naplno, takže konvenční šestiválce využívají mild-hybridní technologii a úplně nové jsou dva plug-in hybridy. V nabídce ovšem najdete i supervýkonný osmiválec V8 Twin Turbo s 530 koňmi. Nám se do testu dostal naftový třílitr, jehož výkon 350 koní je na skoro dvouapůltunové auto tak akorát. Jedná se o nejsilnější variantu šestiválce, která dokáže robustní SUV rozhýbat z nuly na stovku za pouhých 5,9 sekundy. Slibuje kombinovanou spotřebu 8,0 l/100 km, nám se během testu podařilo dosáhnout hodnoty 9,5 litru na dálnici a 14 litrů při jízdě po městě.
Mimořádné terénní schopnosti zprostředkované skvělým podvozkem s řízením všech kol a vektorováním točivého momentu ve spolupráci s nejnovější generací systému Terrain Response 2 jsme při běžném testu příliš nevyzkoušeli, můžeme se ale za ně zaručit poté, co jsme je testovali již při dřívějším uvedení. Nový je adaptivní tempomat, s nímž si můžete nastavit konstantní rychlost jízdy v terénu. Nám se během testu při jízdě po dálnici hodil inovovaný systém adaptivních tlumičů, který maximálně redukuje náklony, svou práci odvedl i nový systém aktivního potlačení hluku v kabině. Díky tomu si můžete vychutnat špičkovou audio aparaturu s výkonným zesilovačem a velkým počtem reproduktorů, které jsou umístěny dokonce i v opěrkách hlavy, aby byla akustika dokonalá. Jasný příklon k nejmodernějším technologiím dokazuje také hlasový asistent Alexa a široké spektrum parkovacích a bezpečnostních systémů. Řadu z nich najdete už ve standardní výbavě.
Range Rover Sport začíná s cenou na 2 513 653 Kč, testovaná motorizace má cenovku od 3 227 955 Kč.
Testovaný model:
Range Rover Sport
motor: vznětový šestiválec 2 997 cm3
výkon: 258 kW/350 k při 4 000 ot./min.
točivý moment: 700 Nm při 1 500 – 3 000 ot./min.
rozměry: délka 4 946 mm, šířka 2 047 mm, výška 1 820 mm
rozvor náprav: 2 997 mm