Teoreticky určitě ano. Z hlediska slovutných evropských porotců, kteří mají jako hlavní kritérium „value for money“, ale určitě nikoliv. Jde v tomto případě snad o nějakou revoluci, technologické novinky, převratný design? Pro Ferrari určitě ano. Podívejme se tedy na to, proč tomu tak je. Model se odhalil zrakům veřejnosti v polovině září 2022, o jeho podobě se ale spekulovalo už dlouho. Ferrari jej představilo jako první čtyřdveřový a čtyřmístný vůz, fanoušci v něm ovšem poznávají také průkopníka kategorie SUV, která dosud u Ferrari neměla svého reprezentanta.
Exoticky znějící jméno má v italštině jasný význam – plnokrevník – tedy ušlechtilé plemeno koně. Ferrari tím jasně signalizuje všem svým příznivcům: kultovní DNA sportovních vozů s černým hřebcem ve znaku zůstane zachována, i když je nový model postaven na zvýšeném podvozku. Konstruktéři kvůli tomu zvolili odlišné řešení, než jaké je u SUV nebo GT běžné. Místo obvyklé konstrukce s motorem vpředu nad přední nápravou přímo spojeným s převodovkou (která má daleko do optimálního rozložení hmotnosti a stěží nabídne příznivcům Ferrari vzrušení z jízdy, na jaké jsou zvyklí) má Purosangue motor uložený vpředu uprostřed, přičemž převodovka je umístěna vzadu. To umožňuje lepší rozložení hmotnosti 49 : 51. Skvělou zprávou pro milovníky sportovní jízdy jsou také parametry pohonné jednotky, což je atmosférický dvanáctiválec s impozantním výkonem 725 koní.
Uvedením modelu Purosangue definuje Ferrari nový segment trhu, přičemž výjimečný je už na první pohled. Za vývojem designu stojí vlastní centrum Ferrari v Maranellu, do čela týmu se postavil opět Flavio Manzoni. Jakou cestu zvolil autor architektury úspěšných sportovních modelů z posledních let? Karoserie nového vozu je vycizelována do posledního detailu, přičemž design je řešen jakoby ve dvou úrovních – spodní část je podřízena technickým nárokům podvozku, zatímco ta horní nechává vyniknout ladným liniím kapoty a střechy. Celé to spolu ladí tak dokonale, že na první pohled působí vůz velmi lehce a dynamicky, přestože se jedná a poměrně rozměrné auto.
Originální řešení začíná již na přídi, kde chybí klasická maska chladiče – nahrazuje ji úzká linie, na niž navazují extrémně tenké světlomety. Štěrbina mezi předními světly ukrývá důmyslně umístěnou kameru a senzory pro asistenční systémy. Pozornost poutají velké otvory sání v předním nárazníku, rozměrná kapota je lehce zvlněná uprostřed, zatímco po stranách jsou vytvořeny sebevědomé linie pro masivní podběhy.
Linie střechy a vysoké boky evokují dojem sportovního vozu, když se ale rozevřou proti sobě otevírané přední i zadní dveře, interiér je mnohem prostornější, než se zdá při pohledu zvenku. Na zádi zaujme elegantní křídlo na víku zavazadelníku i linie pod ním, která je zakončena úzkými svítilnami. Mohutný difuzor s dvěma koncovkami výfuku na každé straně vůz opticky rozšiřuje a zdůrazňuje výše posazený podvozek. Kovaná kola navržená přímo pro Purosangue vycházejí ze stejného aerodynamického konceptu jako u SF90 Stradale, kdy speciální radiální prvky na vnějším okraji usnadňují odvod horkého vzduchu z podběhů. Stejně jako paprsky kol jsou tyto prvky dekorovány diamantovým výbrusem.
Poté, co se necháme okouzlit elegantním zevnějškem, hodí se podívat se autu trochu pod kabát. Odlehčený podvozek s vysokou torzní tuhostí využívá ve vysoké míře pevnou hliníkovou slitinu. Karoserie je vyrobena jak z hliníku, tak z karbonu či vysokopevnostní oceli. Materiály jsou voleny tak, aby zůstal zachován veškerý komfort pro posádku, a přitom se maximálně snížila hmotnost vozu. Do designu i řešení podvozku významně promluvily i aerodynamické požadavky. Zcela nové tvary a objemy dosud u Ferrari nepoužité postavily inženýry před ambiciózní výzvy. Stovky hodin v aerodynamickém tunelu a tisíce simulací se zaměřily na co nejlepší parametry ohledně odporu vzduchu. Jak vyřešit odlišné proudění vzduchu u zvýšeného podvozku, jak dosáhnout dostatečného přítlaku a řada dalších otázek stála před inženýry i designéry. A samozřejmě tu byl také úkol dodat dostatek vzduchu pro chlazení atmosférického motoru.
Právě ten totiž vůz pohání. Jedná se o motor F140IA s klasickou konstrukcí typickou pro úspěšné agregáty Ferrari – řady válců svírají úhel 65 stupňů, zdvihový objem válců činí 6,5 litru. Osmdesát procent točivého momentu motoru je k dispozici už v pouhých 2 100 otáčkách, přičemž maximální točivý moment 716 Nm vrcholí v 6 250 otáčkách za minutu. Maximální výkon 725 koní dosahovaný při 7 750 otáčkách jasně mluví o vysokých sportovních ambicích. I když konstrukce hlav válců pochází z modelu 812 Competizione, sání, rozvody i výfukový systém byly kompletně přepracovány. Je pochopitelné, že mimořádnou pozornost věnovali inženýři také dokonalému vyladění charakteristického zvukového projevu, bez něhož si lze vůz Ferrari jen těžko představit. Nepřekvapí, že řada úprav čerpá ze zkušeností získaných v závodech formule 1.
Řazení zajišťuje osmistupňová dvouspojková převodovka, která má po úpravách o 35 procent vyšší výkon, a řadí výrazně rychleji než dříve používaný sedmistupňový automat DCT. Nově stanovené převodové stupně zohledňují jak sportovní jízdu, tak dálniční cestování. Své k tomu dodávají i dynamické parametry – zrychlení z nuly na stovku za 3,3 sekundy, na dvoustovku pouze za 10,6 sekundy. Ruku v ruce s vysokým výkonem i výbornou aerodynamikou musí jít schopnosti podvozku.
Ten se může pochlubit technologickou novinkou z dílny Ferrari, a to aktivním odpružením Multimatic True Active Spool Valve (TASV), které je ovládáno 48V elektromotorem. Řídicí jednotka pracuje s informacemi od snímačů polohy a je propojena se systémem Side Slip Control, elektronickým diferenciálem. Díky tomu jsou minimalizovány náklony v zatáčkách a vyrovnávána podle situace přetáčivost nebo nedotáčivost. Čidla monitorují jak rychlost a úhel kol, tak pohyb karoserie. Systém brzd využívá nové ABS od značky Bosch, které pracuje se systémem přenosu brzdného účinku brake-by-wire. Ten Ferrari představilo poprvé v modelu 296 GTB. Přibyla ovšem další vylepšení a nové funkce, které souvisí s možným využitím nového vozu. Pověstné Manettino tak umožňuje volit i styl jízdy na sněhu nebo jiném druhu povrchu se sníženou přilnavostí. Mezi asistenční systémy přibyla i další nová funkce – Hill Descent Control, kontrolované sjíždění strmých svahů. Ta se u vozu Ferrari pochopitelně objevuje úplně poprvé.
Ostatně nejen řidič, ale celá posádka se v kabině cítí nadmíru komfortně. Na rozdíl od „placatých“ vozů Ferrari, kde je kladen důraz na sportovní sezení řidiče a na něj je soustředěno maximum zájmu, Purosangue myslí i na spolujezdce a posádku vzadu. Kokpit vychází z modelu SF90 Stradale, přičemž na straně spolujezdce je věrně duplikován. Toto neobyčejně originální řešení má hlavní cíl – maximálně zapojit spolucestujícího do prožitků spojených s jízdou. Konceptem palubní desky s dvojitým kokpitem ale péče o pasažéry zdaleka nekončí. V druhé řadě jsou dvě zcela samostatná sedadla, cestující vzadu mají přitom přístup ke stejným funkcím infotainmentu jako ti vpředu. Nechybějí ani prvky potřebné pro cestování ve čtyřech, jako jsou držáky nápojů, odkládací přihrádky a možnosti připojení externího mobilního zařízení. Je samozřejmé, že luxusní čalounění, obložení i koberečky byly vyrobeny s přihlédnutím ke společenské odpovědnosti a udržitelnosti. Premiéru má senzor kvality vzduchu, kdy je automaticky kontrolován vzduch v kabině a podle potřeby aktivovány filtry pro jeho čištění. Poprvé se také nabízí kompatibilita se systémy Android auto a Apple CarPlay, které také nahrazují klasickou navigaci. Pohodlné cestování čeká i na zavazadla – do kufru se vejde 473 litrů nákladu.
Technické parametry
Ferrari Purosangue
Motor
Konstrukce: V12 65°
Zdvihový objem: 6 496 cm3
Nejvyšší celkový výkon: 533 kW (725 koní) při 7 750 ot./min
Nejvyšší točivý moment: 716 Nm při 6 250 ot./min
Kompresní poměr: 13,6:1
Zrychlení 0 – 100 km/h: 3,3 s
Zrychlení 0 – 200 km/h: 10,6 s
Max. rychlost: >310 km/h
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 973 mm
Šířka: 2 028 mm
Výška: 1 589 mm
Rozvor náprav: 3 018 mm
Suchá hmotnost: 2 033 kg
Rozložení hmotnosti: 49 % vpředu – 51 % vzadu
Kapacita nádrže: 100 l