Tradiční zakončení závodní sezóny Finali Mondiali se letos odehrálo na okruhu v Imole. Na čtyřicet tisíc diváků sledovalo nejen souboje na trati, ale také vzrušující show, při níž na ně čekalo nejedno překvapení. Při předávání trofejí se ukázal také hypercar 499P, prototyp připravený pro prestižní závod v Le Mans.
Na závodním okruhu v Imole si během Ferrari Show odbyl svůj debut nový vůz 296 GT3 s Alessiem Roverou za volantem. Připojil se k němu také prototyp 499P, který byl postaven pro velký návrat Ferrari do závodů FIA WEC. Doprovázely je monoposty formule 1 F60 a SF71-H pod taktovkou Giancarla Fisichelly, Andrey Bertoliniho, Davida Rigona a Oliviera Beretty. Přidali se protagonisté třicetileté historie Ferrari Challenge a také Ferrari 488 GTE a GT3.
Galavečer spojený s předáváním cen ozdobily kulisy tvořené nejvýznamnějšími modely v historii Ferrari. Skutečnou lahůdkou byla premiéra závodního prototypu 499P, který má po padesátileté pauze obnovit účast značky ve vytrvalostních závodech. Samozřejmě mezi nimi nebude chybět ani proslulé Le Mans, ostrá premiéra se nicméně odehraje v úvodním závodě mistrovství světa – 1000 mil v Sebringu.
Zdánlivě prostý název soutěžního hypervozu vychází z tradičního označení prototypů Ferrari: „P“ znamená prototyp, číselný údaj vyjadřuje zdvihový objem každého válce motoru. Ke slavné vytrvalostní minulosti odkazuje i barevné provedení. Vychází z vozu 312 P ze 70. let a rovněž padesátka na jednom ze soutěžních vozů připomíná úspěšnou historii před pěti desetiletími. Dalším magickým číslem bude 51 – jedno z nejúspěšnějších závodních čísel v historii Ferrari.
Zatímco na přesné složení posádek si ještě nějaký čas počkáme, technické parametry už automobilka zveřejnila. Nové předpisy stanovené pro třídu Hypercar postavily vývojáře před jasný úkol – maximálně využít inovací v oblasti hybridního pohonu. Systém kombinuje pohonnou jednotku – dvojitě přeplňovaný šestiválec pohánějící zadní kola a elektromotor na přední nápravě s výkonem 200 kW (272 koní). Baterie pohánějící elektrický motor se dobíjí rekuperací při zpomalování a brzdění. Celkový výkon 499P činí 500 kW (680 koní), přičemž prototyp váží pouhých 1 030 kilogramů. Řazení zajišťuje sedmistupňová automatická převodovka se sekvenčním řazením. Základem konstrukce 499P je karbonový monokok, který představuje špičku v technologiích používaných v motoristickém sportu. Zavěšení kol je řešeno dvojitým lichoběžníkem, brzdový systém pracuje na principu brake-by-wire, který umožňuje efektivní rekuperaci kinetické energie.
Design Ferrari 499P načrtly zcela pochopitelně požadavky spojené s aerodynamikou. Proud vzduchu obtéká vysoko vytažené podběhy, prožene se plochami kolem kokpitu a zároveň protéká chladiči pod karoserií, lamely snižují tlak uvnitř podběhů. Vzhled přídě je definován expresivními světlomety a zřetelně se tu uplatnily také designové prvky vycházející z Ferrari Daytona SP3. Na zádi se podařilo naplnit technické požadavky i designové ambice – dvojité vodorovné křídlo je zdůrazněno světelnou lištou, která vytváří impozantní ohnivý efekt.
Stejně jako v minulosti se i pro sérii vytrvalostních závodů spojilo Ferrari s týmem AF Corse. Partnerství, které funguje od roku 2006, má na svém kontě řadu vítězství a titulů pro týmy, jezdce i konstruktéry. Cíle, které má Ferrari s 499P, shrnuje Antonello Coletta, šéf sportovních aktivit značky: „499P je splněný sen. Chtěli jsme vzdát hold naší historii s odkazem na minulost provázenou úspěchy a získanými oceněními. Především v nich ovšem chceme pokračovat na poli vytrvalostních závodů a je pro nás velmi vzrušující už ten okamžik, kdy jsme jej mohli předvést svým fanouškům.“