50 let crash testů modelů Škoda – bezpečnost je na prvním místě

Navštívili jsme moderní crashovou laboratoř v Úhelnici u Mladé Boleslavi na testovacím polygonu automobilky Škoda. Laboratoř byla v roce 2020 komplexně rozšířena. První zdokumentovaný crash test na území tehdejšího Československa proběhl s vozem Škoda 100 L před 50 lety v pražské Ruzyni. Všech 15 modelů nově uvedených na trh v období od roku 2008 získalo nejvyšší pětihvězdičkové hodnocení.

Sicherheit bei ŠKODA AUTO

Nejdůležitější částí testovacího programu je čelní nárazová zkouška, na kterou se automobilka intenzivně připravuje pomocí komplexních simulací. Prvotní hliněné modely nových vozidel se naskenují a v počítači se k nim přidají různé body, křivky a povrchy, z nichž se vytvoří první digitální návrhy vozidla. Po dokončení návrhu se celé vozidlo vytvoří v počítači. Pomocí simulačních modelů lze virtuálně testovat všechny podmínky zatížení a optimalizovat příslušné vlastnosti automobilu, jako je tuhost, pevnost, chování při nárazu nebo dokonce odolnost a akustika. Prvnímu skutečnému crash testu předchází přibližně 1 000 počítačových simulací. Během vývoje vozidla se provádí přibližně deset interních reálných crash testů, které existují i pro jednotlivé části karoserie, například kapotu nebo přední nárazník. Každému testu komponent předchází přibližně 140 virtuálních simulací.

50 let crash testů v Česku

První crash testy s vozy Škoda proběhly pravděpodobně již v roce 1968 v areálu závodu v Mladé Boleslavi, ale oficiální záznamy o tom neexistují. Tehdy se proti zdi rozjela Škoda 1000 MB rychlostí asi 20 km/h. Karburátor byl seřízen tak, aby vůz dosahoval této rychlosti při jízdě na volnoběh.

skoda_100_pred-copy

První zdokumentovaný crash test se uskutečnil v květnu 1972 v Praze-Ruzyni na místě vedle dnešního mezinárodního letiště Václava Havla. Test provedl Ústav pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV) v souladu s mezinárodními předpisy EHK OSN (Evropská hospodářská komise OSN). Testovaným vozidlem byl vůz Škoda 100 L. Tehdy nejmodernější model značky  se vyráběl od roku 1969 a vyvážel se i do západní Evropy. Ačkoli v té době ještě nebyla v Československu povinná bezpečnostní homologace, v západoevropských zemích již povinná byla. Testovací plochu si museli pracovníci ÚVMV naplánovat a vybudovat téměř sami. Vyvinuli parní raketu, která zezadu rozpohybovala vozidlo bez řidiče na zkušební dráze. Základem systému byla 300litrová tlaková nádoba s topnými spirálami. Vozidlo a raketu udržovala v požadovaném směru kolejnice, která končila asi 5 m od betonové stěny. V tomto místě byla parní raketa zastavena klínovou brzdou, zatímco vozidlo narazilo do zdi rychlostí asi 50 km/h. Rychlost, jakou raketa poháněla auto, závisela na množství vody a také na hmotnosti vozidla. Průběh crash testu zaznamenala vysokorychlostní kamera s frekvencí 1 000 snímků za sekundu.

skoda_100-copy

Po úspěšné premiéře se v tehdejším Československu začaly crash testy konat pravidelně. Zkušební zařízení v pražské Ruzyni bylo v provozu až do roku 1996. Již v roce 1975 však ÚVMV otevřel v tehdejším areálu českého výrobce užitkových vozidel Avia novou zkušebnu s halou a venkovní padací věží, kde se prováděly nárazové zkoušky pádem z výšky. V tomto testovacím centru se také testovalo příslušenství vozidla, jako jsou bezpečnostní pásy, sedadla a střešní nosiče.

08_skoda_auto_safety_dd44d56d-1920x1281

Otevření testovacího polygonu v Úhelnici

Po převzetí českého ÚVMV otevřela tehdejší TÜV Bayern, nyní TÜV SÜD, v roce 1996 vlastní zkušebnu v obci Úhelnice u Mladé Boleslavi. Prvním testovaným vozem byla Škoda Octavia. V letech 2000 a 2001 byla hala na popud společnosti  přestavěna a rozšířena z původních 50 na 100 m. Vozidla mohla zrychlovat rovnoměrněji, aby se poloha zkušebních figurín neměnila. V roce 2011 převzala zkušebnu automobilka a pokračovala zde ve spolupráci s TÜV SÜD Czech. V březnu 2020 zahájila provoz nová, vysoce moderní crashtestová laboratoř. Odborný časopis Automotive Testing Technology International jí v témže roce udělil ocenění Crashová laboratoř roku 2020.

Nová crashová laboratoř je více než dvakrát větší než předchozí zařízení. Délka haly, v níž probíhají crash testy, je nyní více než 180 m. Srdcem laboratoře je elektrický pohonný systém, který urychlí dvě vozidla o celkové hmotnosti až 3,5 t, která se k sobě blíží čelně, až na rychlost 65 km/h nebo jedno vozidlo až na rychlost 120 km/h. V současné době se zde simuluje čelní srážka dvou vozidel při rychlosti 50 km/h. Jako cestující se ve zkušebních vozidlech používá devět figurín dospělých a čtyři figuríny dětí různých konstrukcí. Pomocí optického zařízení jsou figuríny správně umístěny ve vozidlech a správná poloha sedadel je kontrolována také statickou fotogrammetrií. Mezi další vybavení pro všechny aktuální testovací scénáře patří měřicí stěna, která zaznamenává síly vznikající při nárazu, a 20 statických a 30 palubních vysokorychlostních HD kamer pro dokumentaci všech crash testů. V oddělené hale je instalováno rovněž zařízení pro zaplavení vozů, které se používá v rámci crash testů elektrických vozů.

Sicherheit bei ŠKODA AUTO



Facebook

Nejčtenější

Nahoru