Problémy s motorem patří u automobilu k těm nejpalčivějším. Málokdy totiž dokáže majitel vozu sám závadu opravit, navíc platí, že opravy u motorových komponentů jsou poměrně drahé. Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop Car, odpověděl na otázky, jak často motor servisovat, které součástky je nutné pravidelně kontrolovat a jestli je k opravám náchylnější diesel, nebo benzín.
Pokud u motoru nastane problém, v drtivé většině případů musíte navštívit odborníka. Zde najdete nejčastější problémy, které mohou u motoru nastat. U všech platí, že návštěva servisu je prakticky nutností.
- Únik oleje
Jedním z nejčastějších problémů, se kterým majitel vozu navštěvuje servis, je únik oleje. „Jakmile si všimnete, že z vašeho vozu něco teče, směřujte auto co nejrychleji do servisu. Sami v garáži nic nezmůžete. Málokdy totiž poznáte, odkud olej teče. Unikat může přímo z motoru, jeho vany, převodovky, rozvodovky či jiného komponentu. Když pomineme náročnost takové opravy, je zde ještě hledisko ekologické. Servis je připraven na likvidaci vašich přibližně šesti litrů oleje určitě lépe, než jste vy jako řidič v domácích podmínkách,“ upozorňuje Marek Zukal.
- Problémy s chlazením motoru
Pokud majitel automobilu zjistí problémy s chlazením motoru, jediné, co může sám zkontrolovat, je množství chladicí kapaliny. Pokud potíže přetrvávají, cesta za odborníkem je naprostá nutnost. Řidič by rozhodně neměl dlouho otálet a riskovat přehřátí motoru. „Pokud vám nechybí chladicí kapalina, ale motor stále hlásí potíže s chlazením, může být problém s čidlem chlazení, ventilátorem, chladičem samotným nebo s únikem chladicí kapaliny. V tomto případě nikdy neodkládejte návštěvu servisu. Náprava škody, kterou způsobí přehřátí motoru, může být až desetinásobně dražší oproti včasné opravě,“ radí Zukal.
- Výměna rozvodů
Asi málokterý řidič by si troufl na výměnu rozvodů. Podle Zukala jde o velmi odborný zákrok a sám by se vyhnul malým garážovým servisům. Pro jistotu by raději navštívil autorizovaný servis, případně alespoň servis fungující v nějaké spolehlivé síti. Důvodem je možnost případné reklamace. „Reklamovat může řidič samozřejmě u všech typů servisů, ale v malém, nevybaveném garážovém servisu zřejmě bude problém, aby byl vůbec pro tyto případy pojištěn a mohl nahradit škodu, která často přesáhne sto tisíc korun. Klient má prakticky tři možnosti: zaplatit plnou cenu v autorizovaném servise, opravovat v síťovém servise typu Quick Stop Car, kde oprava vyjde zhruba na šedesát procent ceny autorizovaného servisu, nebo jít cestou nižší ceny u známého či v garážovce a riskovat,“ přibližuje Zukal.
Ačkoliv výrobci slibují u řetězů a řemenů prakticky nesmrtelnost, rozvody, respektive vůle hnacího řetězu (řemenu) by se měly podle Zukala kontrolovat zhruba po padesáti tisících najetých kilometrech. Jde o investici v řádu stovek korun, která může majiteli vozu ušetřit násobně vyšší ceny za opravu, případně za výměnu motoru, který může být v případě prasknutí řetězu nebo řemenu nenávratně poškozen.
- Nepravidelný chod motoru
Dalším z častých problémů, který je spojen s motorem, je jeho nepravidelný chod. Laik na příčinu těchto potíží prakticky nemůže přijít, proto je cesta do servisu nutností. „Při nepravidelném chodu motoru je nejdůležitější spolehlivá diagnostika. Ta stojí nemalé peníze a pravidelná aktualizace taktéž. Bohužel ne všechny servisy aktualizují pravidelně. Proto bych opět nevolil garážové servisy. Příčin problémů může být spousta. Mohou vznikat náhodně, nezávisle na chování řidiče například v elektronice, kdy nesprávně pracuje funkce vstřiků, svíček a podobných spotřebních komponentů. Řidič může mít na potíže samozřejmě také vliv, například když se jedná o podpálený ventil v důsledku přetěžování motoru za studena, přehřátí motoru, takzvané uvaření, které může vést v konečném důsledku až k vydření válce a opravám v řádech desetitisíců korun,“ říká Zukal.
- Další často servisované komponenty
U motorů se toho může porouchat opravdu mnoho. Velmi často se v servisech řeší například výměna vačkové hřídele, vstřiků, žhavicích svíček nebo komponentů sloužících k přívodu paliva či oleje. „Existuje spousta potíží, jimž lze slušnou péčí předejít, ale zároveň mnoho takových, kterým předejít nelze. Platí ovšem, že každá koruna vložená do prevence šetří minimálně tři koruny na následných opravách. Pokud se ale majitel vozu o motor stará nedostatečně, nebo dokonce vůbec, dříve nebo později dojde k jeho destrukci. Potom je často výhodnější zakoupit rovnou nový vůz než vyměňovat motor, protože taková výměna jde do statisíců,“ uzavírá Zukal.