Vůz BX zanechal v životě značky Citroën a světě automobilů historickou stopu odrážející obchodní úspěch, jehož dosáhl během 12 let své existence. Je 23. září 1982 a s příchodem tmy se na Champ-de-Mars tísní obrovský dav lidí, jejichž zraky se upírají k prvnímu patru Eiffelovy věže, kde je zavěšena obrovská dřevěná krabice s nápisem „Voilà la nouvelle Citroën / Zde je nový Citroën“. Dřevěná bedna se během ohlušující světelné a zvukové show pomalu snáší k zemi. Krabice se konečně otevírá, objevuje se vůz BX a za nadšeného potlesku startuje svou kariéru.
Specifikace projektu Citroën BX, který byl představen v roce 1978 pod kódovým označením „XB“, byly dokončeny v listopadu 1979. Hlavními cíli budoucího BX bylo zajistit, aby šlo o moderní, nekonvenční vůz s důrazem na inovace. BX měl být vůz s pohonem předních kol, motorem uloženým napříč a nízkou hmotností, aby bylo zajištěno dobré zrychlení a nízká spotřeba paliva, což bylo v kontextu doby zárukou úspory nákladů. Stejně jako všechny vozy Citroën té doby byl i BX vybaven hydropneumatickým odpružením, které zaručovalo pohodlí a dokonalou jízdní stabilitu. BX měl pětidveřovou karoserii typu hatchback, tedy s výklopnou zádí.
Vývojem probíhal v technickém středisku ve Vélizy, které investovalo velké prostředky do CAD (computer-aided design – počítačem podporované projektování), aby se urychlila konvergence designu a optimalizace výkonu. Za pomoci tohoto nástroje dosáhl Citroën BX dobrého aerodynamického součinitele 0,34. Díky inovativnímu použití kompozitních materiálů pro díly, jako jsou nárazníky, víko zavazadlového prostoru, kapota a okna u zadních sloupků, činila pohotovostní hmotnost vozu BX pouhých 885 kg. BX jako první vůz éry PSA mohl využít motory celé skupiny. Od svého uvedení na trh měl tak k dispozici výkonné motory (62 k a 72 k 1360 cm3, 90 k 1580 cm3).
Citroën se pro návrh designu vozu BX obrátil na slavnou italskou karosárnu Bertone. Designér Marcello Gandini (otec modelů Miura, Countach a Stratos) navrhl originální tvar – robustní, ale bez jakýchkoli výstředností, který v tehdejším automobilovém prostředí vynikl a stal se symbolem modelu BX. Zaujala také kabina, a to futuristickou přístrojovou deskou inspirovanou modelem CX s charakteristickými prvky, jako byly skupiny ovladačů po obou stranách jednoramenného volantu a podsvícený otáčkoměr.
Výrazně moderní a atraktivní BX okamžitě přesvědčil tisk, okouzlil klientelu Citroënu a získal nové zákazníky: byl to skutečný obchodní úspěch. Vyráběl se v závodě Rennes La Janais v Bretani a v závodě Vigo ve Španělsku a do definitivního ukončení výroby v červnu 1994 se ho prodalo více než 2 337 016 milionů kusů. Jako jeden z nejprodávanějších vozů značky Citroën přispěl BX nepochybně k oživení značky Citroën v 80. letech.
Během dvanácti let, kdy byl model BX na trhu, došlo k mnoha změnám karoserie. V roce 1985 byla nabídka rozšířena o elegantní rodinné kombi, které bylo o 17 cm delší než hatchback a neslo název Evasion, stejně jako verze Entreprise, která se objevila o rok dříve. V roce 1987 proběhl zásadní facelift, linie vozu BX byly oblejší a došlo k úplné proměně přístrojové desky.
Po mechanické stránce zůstával Citroën BX na špičkové technologické úrovni s motory o výkonu až 160 k, elektronickým vstřikováním s katalyzátorem a lambda sondou, dieselovým motorem, automatickou převodovkou, stálým pohonem všech kol a brzdami s ABS. Byla dokonce vyrobena omezená série 200 kusů silniční verze závodního vozu BX 4 TC skupiny B (2141 cm3, 200 k, 220 km/h).
Model BX byl prvním sériově vyráběným vozem s kapotou vyrobenou ze stlačeného polyesterového kompozitu se skelnými vlákny, stejně tak vyrobenými zadními pátými dveřmi, lepeným zadním oknem a světlomety s parabolickými reflektory se dvěma konfokálními odraznými plochami.