Všestranný model pro jízdu na silnici i v terénu byl vyvíjen a testován v Německu a Austrálii. Výroba bude probíhat v Jižní Africe. Zákazníky má přesvědčit charismatickým designem a důmyslnou koncepcí, promyšlenou výbavou, více než 20 novými asistenčními systémy, mobilními on-line službami, hospodárnými motory s vysokým točivým momentem, dvěma technologiemi pohonu všech kol, na míru navrženým příslušenstvím a čistou DNA designu značky Volkswagen. Zahájení prodeje v České republice bude v první polovině roku 2023.
Značka Volkswagen Užitkové vozy dosud prodala v Evropě, Austrálii, na Novém Zélandu, v Africe, severní Asii a Jižní a Střední Americe více než 830 000 vozů Amarok první generace. Nyní následuje druhá generace. Nová je čelní partie pick-upu nabízeného ve výbavových variantách „Amarok, „Life“ a „Style“, jakož i ve vrcholných verzích „PanAmericana“ (offroadový styl) a „Aventura“ (exkluzivní styl).
Nový Amarok bude uveden na trh se čtyřdveřovou dvojkabinou (DoubleCab) a dvoudveřovou kabinou (SingleCab), která však nebude nabízena v ČR. U siluety obou verzí vystupují obzvlášť do popředí podběhy kol, které mají znovu půlkruhový tvar. Téměř celou šířku víka korby zabírá reliéfní nápis Amarok. Vnější okraje zádě tvoří zadní svítilny ve tvaru písmene C, které zasahují daleko do siluety. Ve verzích „PanAmericana“ a „Aventura“ jsou zadní svítilny sériově vybaveny LED technologií.
Nový model je s vnější délkou 5 350 milimetrů o 96 mm delší než předchůdce. Rozvor náprav 3 270 mm je o 173 mm delší. Díky tomu mají cestující více prostoru, a to především na zadních sedadlech dvojkabiny. Nárůst rozvoru náprav je tedy výrazně větší než vnější délky. Tím se zkrátily převisy karoserie. Brodivost byla doposud 500 mm, u nového modelu Amarok to je 800 mm.
V interiéru sahá nabídka displejů od 8,0“ digitálního panelu sdružených přístrojů („Digital Cockpit“, od výbavové linie „Style“ zcela digitální s úhlopříčkou 12,0 palce) až po velmi moderní dotykový displej ve formátu tabletu (úhlopříčka 10,0 palce, od výbavové linie „Style“ sériově s úhlopříčkou 12,0 palce) pro informační a zábavní systém. Robustní a velmi kvalitně zpracované ovládací prvky mají v závislosti na výbavě hliníkové rámečky.
Mimořádně prostorná je otevřená ložná plocha za kabinou. Mezi podběhy zadních kol je dostatečná šířka pro uložení jedné europalety napříč. Náklad lze zajistit k podlaze prostřednictvím kotevních ok se zatížitelností až 500 kilogramů. Ostatně nejvyšší užitečná hmotnost vzrostla z jedné tuny na 1,16 tuny. Otevřenou ložnou plochu lze navíc zabezpečit elektricky ovládaným roletovým krytem, který lze ovládat buď přímo z ložné plochy, z interiéru vozidla nebo dálkově prostřednictvím klíčku od vozu.
Zajímavé je také nejvyšší přípustné statické zatížení střechy 350 kg. Na vůz lze tedy namontovat střešní stan pro čtyři osoby, který bude nabízen jako příslušenství. Pro nákladový prostor budou k dispozici nejrůznější doplňky, například držák jízdních kol, multifunkční systém nosičů, manuální verze roletového krytu a více variant stylových ochranných rámů za kabinou. V nabídce bude znovu také pevná nástavba nad ložnou plochu, s níž se pick-up promění bezmála v SUV s objemem nákladového prostoru skříňového vozu. Terénní vlastnosti lze dále optimalizovat předním ochranným rámem, odolnými panely pro ochranu spodní části vozu, závěsnými oky pro odtah nebo třeba přívodem čerstvého vzduchu k motoru pro průjezdy vodou, umístěným podél levého střešního sloupku A.
Pro nový Amarok byly vyvinuty čtyři turbodiesely (TDI) a jeden přeplňovaný zážehový motor (TSI). Například na africkém trhu nalezne uplatnění základní čtyřválec 2.0 TDI s nejvyšším výkonem 110 kW (150 k). Jako další výkonový stupeň bude na mnoha trzích celého světa k dispozici čtyřválcová jednotka TDI 2,0 litru vyladěná na 125 kW (170 k). Jako třetí výkonovou variantu jednotky TDI bude Volkswagen Užitkové vozy nabízet čtyřválec se zdvihovým objemem 2,0 litru a přeplňováním dvěma turbodmychadly, který poskytuje v závislosti na trhu nejvyšší výkon 150 kW (204 k) nebo 154 kW (209 k). Jako nové vrchnolné TDI se uplatní motor V6 3,0 litru, který nabídne v závislosti na trhu nejvyšší výkon 177 kW (241 k) nebo 184 kW (250 k). Speciálně pro klasické „benzinové“ trhy byl navíc koncipován přeplňovaný zážehový motor 2,3 litru s nejvyšším výkonem 222 kW (302 k). Pro český trh budou k dispozici pouze některé z výše uvedených motorizací. Od výkonu 154 kW budou všechny verze modelu Amarok uvedeny na trh s novou 10stupňovou automatickou převodovkou v sériové výbavě.
Amarok se bude na mnoha trzích dodávat s pohonem všech kol (4MOTION) v sériové výbavě. V závislosti na regionu a motoru budou k dispozici dva různé systémy 4MOTION: jeden s připojitelným pohonem všech kol v závislosti na situaci a jeden s trvalým pohonem všech kol. V závislosti na verzi motoru zvládne vůz jízdu s přívěsem o hmotnosti až 3,5 tuny.