Elektromobilita už pár let výrazně zasahuje do skladby portfolia značky Hyundai. Model IONIQ 5 je ale o dost jiný než elektrifikované vozy, které dosud značka představila. Jeho vzhled se zvnějšku i uvnitř mnohem víc obrací k futuristickým prvkům, nové technologie umožňují výrazně větší výkony a delší dojezd. A brzy mají přijít další – IONIQ 6 a 7.
Základem nového modelu je globální platforma, kterou Hyundai vyvinul speciálně pro elektromobily. Design usiluje o nadčasovost a jednoduchost, zároveň má pomoci ke zlepšení aerodynamických vlastností. Například zapuštěné kliky dveří nebo speciálně navržené disky kol pozitivně působí na obtékání vzduchem. Zajímavý je tvar kapoty ve tvaru lastury, přední i zadní nárazník jsou oproti ní velmi ostré. Úzké světlomety jsou dnes v moderním automobilovém designu takřka nutností, zde jsou ale osobitě pojaty ve tvarech hranatého „U“.
Architektura interiéru vznikla na velkorysém prostoru, který umožňuje dlouhý, třímetrový rozvor. Baterie je uložena pod podlahou, takže nezmenšuje místo pro posádku. Také v tomto elektromobilu najdeme sady velkých displejů přes víc než polovinu šíře palubní desky a prakticky zmizela středová konzola. Patrně můžeme očekávat, že tato struktura bude v případě elektromobilů určující a řidiči si budou muset zvykat na zcela jiné rozvržení než dosud. Pohodlí cestujících slibují elektricky nastavitelná sedadla vpředu i vzadu. Ekologické smýšlení majitele vozu uspokojí použité materiály – v mnoha případech je použit materiál z trvale udržitelných zdrojů, nechybí přírodní vlna a ekologicky zpracovaná kůže. Kapacita zavazadlového prostoru je až 527 litrů, další odkládací prostor pod kapotou pojme 57 litrů.
Výjimečně široká je nabídka možností elektrického pohonu. Na výběr jsou dva akumulátory s kapacitou 58 nebo 72,6 kWh a také dvě možnosti pohonu kol, buď elektromotor pohání zadní kola, nebo je po jednom elektromotoru na každé nápravě. V případě poháněné zadní nápravy je k dispozici výkon 125 či 160 kW, u pohonu všech kol dodává přední elektromotor výkon 70 kW, zadní pak 155 kW. Maximální dojezd je udáván 481 kilometrů, ve všech případech může vůz jet nejvyšší rychlostí 185 km/h. Jak je to s rychlostí dobíjení? Je možné připojit nabíječku o výkonu až 350 kW, čímž se z deseti na osmdesát procent baterie nabije za osmnáct minut a za pět minut dobijete na dojezdovou stovku. Specialitou je funkce V2L, která zase plní opačnou roli, kdy auto napájí různé elektrické spotřebiče s napětím 110 i 220 V. Díky účasti v konsorciu vysokovýkonných nabíjecích stanic Ionity mají zákazníci rok od aktivace programu Charge myHyundai nabíjení zdarma.
V tomto modelu Hyundai poprvé použil druhou generaci asistenčního systému pro dálniční jízdu, který umožňuje autonomní řízení druhého stupně. Součástí výbavy jsou i další sofistikované systémy pro podporu řidiče a zvýšení bezpečnosti. Výkon testovaného modelu byl 224,6 kW, spotřeba po městě činila cca 16 kWh/100 km a na dálnici jsme dosahovali 20 kWh/100 km. Dojezd při této spotřebě ukazoval 330 km.
Hyundai IONIQ 5 je v aktuálním ceníku nabízen za cenu od 1 119 990 Kč.