Model byl oficiálně odhalen v dubnu 2021 a má být vzorem pro budoucí vozidla PBV (Purpose Built Vehicle). Nyní přichází na náš trh a představuje další krok v transformaci značky na poskytovatele chytrých řešení pro mobilitu. Design vznikal „zevnitř ven“, klade důraz na prostornost interiéru a jeho využitelnost.
Staria je na českém trhu k dispozici ve třech provedeních – Van, Tour a Luxury. Zatímco užitková verze nabídne konfigurace o třech či šesti místech k sezení, varianta pro převoz pasažérů nabídne devět, či – v případě verze Luxury – sedm míst k sezení.
Exteriér modelu připomíná aerodynamické tvary kosmické lodi a je definován ladnými křivkami sahajícími od přídě až k zádi. Inspirací byl pro jeho návrh pohled z vesmíru na oblouk světla, obklopující horizont Země při východu Slunce. Příď modelu zdobí horizontální světla pro denní svícení, která spolu s obrysovými světly zabírají celou šířku vozidla. Tento celek doplňuje odvážná a široká maska chladiče s mřížkou. Hyundai používá u všech částí přídě stejnou barvu karoserie, čímž zdůrazňuje moderní a čistý styl vozidla.
Varianta Luxury má exkluzivně pro tuto verzi dodávanou chromovanou povrchovou úpravu v temně šedém odstínu či odstínu mosazi, která je kromě loga Hyundai na přídi využita rovněž na masce chladiče, rámečcích světlometů, předním a zadním nárazníku, kolech, vnějších zpětných zrcátkách a klikách dveří.
Dolů protažená, panoramatická boční okna zlepšují celkový výhled z vozu a vytvářejí pocit otevřenosti. Tento pocit prostornosti, inspirovaný tradičním korejským architektonickým stylem hanok, umožňuje cestujícím vnímat propojení mezi vnitřním prostorem a venkovním prostředím. Tento designový motiv se opakuje na zádi s širokým oknem obklopeným prodlouženými vertikálními zadními svítilnami. Ty se navíc od výbavového stupně Smart pyšní jedinečným designem parametrických pixelů značky Hyundai a specifickými ozdobnými prvky v jejich horní části. Zadní nárazník je umístěn velmi nízko pro snadnou manipulaci se zavazadly nebo nákladem.
Interiér se vyznačuje jednoduchým uspořádáním se zaměřením na praktičnost pro řidiče a komfort pro cestující, ale současně zůstává věrný původní koncepci MPV. Interiér, inspirovaný výletními loděmi, s inovativním uspořádáním designu, obklopí cestující otevřenou a jedinečnou atmosférou. Dolů protažená, panoramatická okna vytvářejí vzdušné prostředí. Sedadla řidiče a spolujezdce nabízejí pocit prostoru a komfortu.
Přístrojová deska, zaměřená na řidiče, má futuristický high-tech vzhled. K tomu přispívá mimo jiné vyspělý 10,25“ přední displej, středová konzola s dotykovým ovládáním a tlačítkový elektronický volič převodovky. Digitální panel přístrojů je umístěn v horní části přístrojové desky a ponechává řidiči ničím nerušený výhled z vozu. Odkládací prostory jsou dostupné ve spodní zóně přístrojové desky a v horní a spodní části středové konzoly. Řidič a jeho spolucestující mají také přístup ke středové konzole s držáky nápojů, vstupy USB a dodatečnými odkládacími prostory.
Sedmimístná verze Luxury zahrnuje prémiová relaxační sedadla ve druhé řadě s elektricky nastavitelným sklonem opěradla. Tato sedadla jsou navíc podélně i příčně nastavitelná pro snadné nastupování nebo maximalizaci zavazadlového prostoru. V relaxačním režimu se tato sedadla jedním stisknutím tlačítka automaticky uvedou do specifické polohy poskytující sedící osobě optimální oporu těla a zlepšující celkový pocit komfortu. Díky uspořádání prostorného interiéru mohou ve třetí řadě pohodlně, s dostatkem prostoru, sedět dospělé osoby, a to i v případě, že jsou sedadla druhé řady sklopena do relaxační polohy.
Díky praktické funkci podélného posouvání sedadel ve velkém rozsahu je možné složená sedadla seřadit těsně za sebe, a vytvořit tak obrovský zavazadlový prostor. U standardního modelu lze ze zadních sedadel sestavit zcela rovnou plochu. Toto vozidlo je tak ideální pro aktivity, které vyžadují hodně prostoru ve variabilním interiéru. Jedná se například o camping nebo sporty náročné na výbavu.
Všechny varianty modelu vděčí za využití vnitřního prostoru také vnějším rozměrům daným celkovou délkou karoserie MPV 5 253 mm, šířkou 1 997 mm a rozvorem náprav 3 273 mm. Vnější výška 1 990 mm (2 000 mm pro užitkovou verzi) byla optimalizována pro snadné nastupování a vystupování cestujících a umožňuje průměrnému školákovi vzpřímený postoj a snadný pohyb uvnitř vozu.
Velikost nákladového, resp. zavazadlového prostoru závisí na konfiguraci sedadel. Verze se 3 sedadly, optimalizované pro živnostníky, podnikatele a firmy, nabízejí maximální nákladový prostor o objemu téměř 5 m3. Zvětšily se rovněž rozměry nákladového prostoru, v němž je nyní možné přepravovat tři europalety najednou.
Model bude na evropských trzích – včetně českého – prozatím k dispozici pouze se vznětovým motorem 2,2 litru VGT. Zákazníci mohou objednávat nově vylepšený vznětový motor buď s šestistupňovou mechanickou převodovkou, nebo s osmistupňovou automatickou převodovkou. Turbodiesel poskytuje nejvyšší výkon 177 k a maximální točivý moment 431 Nm. Turbodmychadlo pracuje s vysokou účinností, mimo jiné i díky zdokonaleným vlastnostem oběhových kol kompresoru a turbíny. Tím se podařilo zvýšit průběh točivého momentu v nízkých otáčkách.
Zdokonalení mechanických částí podvozku přineslo vyšší úroveň jízdního komfortu, mimo jiné díky víceprvkovému zavěšení zadních kol. Vzpřímená poloha tlumičů a optimalizovaná geometrie zavěšení kol přispívá rovněž k lepšímu komfortu odpružení. Vylepšená konstrukce brzdových třmenů a kotoučů zaručuje stabilní brzdný výkon navzdory velkým rozměrům a hmotnosti.
Výbava může zahrnovat až šest airbagů a všechna sedadla jsou opatřena tříbodovými bezpečnostními pásy a opěrkami hlavy. Nad bezpečností dále bdí chytré funkce, jakými jsou autonomní nouzové brzdění FCA (Forward Collision-Avoidance Assist) a aktivní sledování mrtvého úhlu BCA (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist). WM-SBR (Wireless Module Seat Belt Reminder) je prvním systémem pro upozorňování na nepřipnutý bezpečnostní pás na světě, který používá technologii pro bezdrátovou komunikaci. Cestující mohou díky tomu současně využívat výhody upozorňování na nepřipnutý bezpečnostní pás a možnost měnit ve velkém rozsahu polohu sedadla v podélném směru.
V situaci, kdy se cestující snaží otevřít elektricky ovládané posuvné boční dveře, zatímco zezadu se přibližuje jiné vozidlo, zabrání otevření dveří asistent pro bezpečné vystupování SEA (Safe Exit Assist). Upozorňování na cestující vzadu ROA (Rear Occupant Alert), nabízené na vybraných trzích, detekuje pomocí radarového senzoru pohyb na zadních sedadlech a po vystoupení z vozidla upozorní řidiče, že se vzadu nachází cestující.
Cena modelu začíná na 899 990 korunách.