Toyota Yaris Cross – Velký malý vůz – test

Obliba SUV už je jasně čitelná i mezi rodinami. Crossovery jsou na tom podobně. Auta na vyšším podvozku jsou příjemnější nejen řidiči, ale také posádce. Lepší výhled, pocit bezpečí, aspektů je tu více. Proto se Toyota rozhodla postavit na zvýšený podvozek také svůj model Yaris.

Toyota Yaris Cross (8)

Původně hatchback, který díky svým parametrům nabídl velký vnitřní prostor, dostal kromě toho také hybridní pohon čtvrté generace a balíček sofistikovaných bezpečnostních systémů. Kompaktní karoserie ve spojení s kontrastním designem a robustní přídí, jejíž tvary se snaží zároveň držet krok s aerodynamickými pravidly, vytváří pohledný celek. Lemy podběhů jsou decentní, ale dobře viditelné, zadní střešní spoiler a hluboko do boků posazené světlomety přidávají na atraktivitě při pohledu na profil. Na délku měří Yaris Cross 4180 milimetrů, což je o 240 milimetrů více než u hatchbacku, rozvor zůstává na stejných 2560 milimetrech. Podvozek je oproti hatchbacku zvýšený o 25 milimetrů, to je tak akorát pro pohodlnější nastupování.

Toyota Yaris Cross (3)

Kabina sice vychází z hatchbacku, najdete tu ale řadu odlišností. Silný středový panel jasně odděluje řidiče od spolujezdce, pro vyšší postavy ale není vždycky úplně pohodlný zvýšený okraj kolem řadicí páky a výrazné předěly po bocích. Velký displej infotainmentu dominuje vrcholu středového panelu, moc tlačítek nebo dalších ovladačů tu už nenajdete, ovládání zprostředkuje rozhraní multimédií dotykové obrazovky. Velmi dobře je ergonomicky řešený přístrojový štít, v němž se zobrazují virtuální ukazatele, spolu s tvary volantu. Na všechno je perfektně vidět, ve výhledu nic nebrání. Praktické využití pro rodinu zvyšuje dvouúrovňová podlaha zavazadelníku, který má celkový objem 397 litrů.

Toyota Yaris Cross (6)

Na výběr jsou dvě motorizace – benzínový motor 1,5 litru s výkonem 125 koní a hybridní systém kombinující rovněž tříválcový motor 1,5 litru a elektromotor. Celkový výkon tohoto systému je 116 koní, točivý moment 120 Nm v rozmezí otáček 3600 – 4800 za minutu. Tuto druhou variantu jsme si vybrali do testu, hlavně abychom vyzkoušeli úspornost provozu. Tabulkově by měla kombinovaná spotřeba dosáhnout 4,4 – 5 l/100 km. Od této hodnoty jsme se vůbec neodchýlili, po testu jsme odečetli průměrnou hodnotu 4,5 litru, v některých úsecích jízdy jsme ale dokázali stlačit spotřebu až na 3,3 litru. Zvuk tříválcového motoru je sice při akceleraci trochu drsný a dost hlučný, hodnoty spotřeby nás ale dokázaly přesvědčit, že dnes se vyplatí přimhouřit oko, když se to pozitivně promítne v naší peněžence. Automatická převodovka se chovala předvídatelně a jízdní vlastnosti jsou pro rodinné cestování postačující. Vůz je schopen jízdy s nulovými emisemi, a to až do rychlosti 130 km/h, pokud přepnete do režimu EV.

Úplnou samozřejmostí u moderních vozů je konektivita a využití mobilních zařízení obou hlavních operačních systémů. Do výbavy se dostal paket bezpečnosti Toyota Safety Sense, k dispozici je také parkovací asistent s poloautonomním parkováním, který samočinně ovládá řízení, brzdy a plyn při kolmém i podélném parkování.

Toyota Yaris Cross je podle aktuálního ceníku k dostání od 435 000 Kč, testovaný hybrid pak od 525 000 Kč.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru