Velkým a „nadupaným“ SUV bývalo vždycky spíláno, že se masivně podílejí na znečištění životního prostředí, a to prý výhradně kvůli zábavě jejich bohatých majitelů. Teď, jako by se automobilky domluvily, na trh přicházejí robustní SUV, ale jejich pohon je čistě elektrický. A zdá se, že takový problém už není ani dojezd na jedno nabití.
BMW iX je model bez předchůdce, který byl postaven od základu jako elektromobil. Ceník obsahuje dvě výkonové varianty, obě s pohonem všech kol, obě poháněné jen elektromotory. Jedna s výkonem 240 kW, druhá s mohutnými 385 kW, tedy v přepočtu 523 koňmi. Dojezd by se měl dostat k 630, respektive 425 kilometrům. To ale není všechno, později se má přidat ještě iX M60, které slibuje neskutečných 600 koní hnací síly.
Vzhled nejmodernějších (nejen) elektrických vozů se dnes zase ubírá směrem k futuristickému designu, současně také ubývá ozdob a detailů, přesto ale zjednodušování neznamená trivialitu, spíš jasnou a přehlednou strukturu. Elektromobily nepotřebují nasávací otvory, iX si ale ponechává ledvinkovitou přední masku, byť se souvislým povrchem a využitou hlavně pro umístění kamer a radarových senzorů. BMW, na jaké byli příznivci značky zvyklí, už iX připomíná jen málo, ty tam jsou i pověstné kroužkové svítilny. Místo nich se přísně mhouří velmi úzké LEDky.
Kabina je rovněž o dost jiná, podobností se ale pár najde, například kruhový ovladač rozhraní infotainmentu, který jako současná luxusní BMW rovněž pracuje s motivem broušeného krystalu. Pohled na palubní desku ale jasně signalizuje, že tady je všechno jinak. Rozměrná palubní deska je z větší části zaplněna sadou displejů, prakticky chybí středový panel a konzola mezi řidičem a spolujezdcem se opticky jakoby vznáší v prostoru. Ten je velkorysý a maximálně komfortní i díky rozměrným sedačkám s integrovanými opěrkami hlavy. Řada materiálů je vyrobena s podílem recyklátů nebo z přírodních zdrojů. Hliník je vyráběn pomocí solární energie, dřevo a kůže jsou ekologicky zpracovány a ošetřeny.
Také pro výrobu bateriových článků platí poměrně přísná ekologická měřítka. Kobalt a lithium používané pro výrobu baterií automobilka získává z kontrolovaných zdrojů v Austrálii a Maroku. Nová technologie výroby baterií s objemovou hustotou vyšší o 40 procent umožňuje zvýšit dojezd na jedno nabití. Nabíjecí jednotka dovolí nabíjení až do výkonu 200 kW, resp. 150 kW podle zvolené výkonové varianty. Z deseti do osmdesáti procent se baterie nabije zhruba za půl hodiny. Dojezdovou stovku kilometrů doplníte za pouhých deset minut.
Okolí vozu sleduje pět kamer, pět radarových senzorů a dvanáct ultrazvukových čidel. To všechno shromažďuje informace pro řídicí software, který ovládá řadu asistenčních systémů. S nimi je iX schopné autonomního řízení, které by se časem mělo dostat až na stupeň 3. Ten už nevyžaduje od řidiče, aby se aktivně věnoval řízení, stačí, když je připraven v případě potřeby zasáhnout. Že za takových okolností ztrácí řidič potěšení z jízdy? BMW dodalo sérii zvuků, které mají nahradit zpětnou vazbu v závislosti na akceleraci a rychlosti jízdy. Pro zajímavost – spolupracoval na nich skladatel Hans Zimmer. Ano, to je ten, který má na svém kontě hudbu k filmům Gladiátor, Šifra Mistra Leonarda, Piráti z Karibiku a mnoha dalších.
A s jakou spotřebou jsme jezdili? Palubní počítač nám ukázal průměrných 21,4 kWh/100 km, dojezd činil 392 až maximálních 419 km při 100% nabití. Maximálka je dle technického průkazu 200 km/h.
BMW iX je možné najít v aktuálním ceníku, a to od 2 067 000 Kč.