Na trhu ojetých aut dochází letos k řadě podstatných změn. Jednou z nejdůležitějších je, že z trhu velice rychle mizí ojetá auta s českým původem. V prvním kvartálu došlo k meziročnímu snížení jejich podílu o 20 %, tedy o celou pětinu! Tradičně přitom česká auta vykazovala většinový podíl na trhu, letos však tvořila „jen“ 40 % trhu. Spolu s tím také mírně narostlo průměrné stáří českých ojetých aut z 6,8 na 7,1 roku.
Česká auta na trhu nahradily vozy ze zahraničí. Jen v letošním roce se jich dovezlo 44 071 ks, což je meziročně o 9 794 aut více a nárůst o 28,6 %. V únoru a březnu se dokonce přivezlo nejvíce aut od roku 2008. Každé čtvrté až páté auto (22,29 %) však bylo starší 15 let. Jejich podíl se mírně navyšuje, například v roce 2020 tvořila takto stará auta v rámci dovezených aut 19,84 %. Stáří aut však narostlo napříč trhem. Průměrně za všechny vozy činilo 9,5 roku, což je zhruba o sedm měsíců více než před rokem. Průměrné stáří všech prodávaných ojetých aut ze zahraničí bez ohledu na rok dovozu se zvýšilo o pět měsíců na 11,5 roku.
I přes nárůst stáří aut se letos opět zvýšila průměrná cena. Meziročně se vyšplhala o 16 % na 271 950 Kč. Zdražování ale probíhalo během celého loňského roku, za poslední tři měsíce se cena zvýšila o 5 %. Spolu s větší nabídkou ojetých aut ze zahraničí se trh diverzifikoval také z pohledu zemí, odkud se auta dovezla. Mírně se navýšil také podíl aut z Německa (z 20,6 na 23 %), Rakouska, Francie, Belgie, Holandska či Slovenska. U poslední uvedené země došlo dokonce k čtyřnásobnému nárůstu. Došlo také ke zvýšení podílu inzerátů, u nichž nebyl původ auta uveden.
Spolu s úbytkem českých vozů došlo také k úbytku podílu nejprodávanějších aut na trhu o téměř 7 procentních bodů na 32 % trhu. Ačkoli se Škoda Octavia stále držela na první pozici, její zastoupení se snížilo z 12 na 8,8 %, tedy o čtvrtinu. Druhé místo, byť s nižším podílem, opět zaujala Škoda Fabia a na třetí pozici se umístil Volkswagen Golf, který nahradil modely Škoda Superb. Letos přitom klesly podíly všech nejprodávanějších modelů vyjma BMW řady 3 a Volkswagenu Touran, které svůj podíl dokázaly naopak nepatrně navýšit. Trh ojetých automobilů je letos mnohem více diverzifikován, než tomu bývalo dříve. Prodávaly se nejčastěji vozy šedé (21 %), černé (19 %) a bílé barvy (17 %).
Průměrný počet najetých kilometrů klesl meziročně o 4 500 km na 150 500 km. Bohužel to nelze přisoudit snížení průměrného stáří prodávaných aut, protože to – jak již bylo několikrát zmíněno – naopak narostlo. Na základě všech dat z trhu dochází tedy pravděpodobně k častějšímu stáčení tachometrů či ke stáčení o větší hodnoty. Průměrné stočení se již začátkem roku pohybovalo okolo 110 000 km, což bylo o 20 000 km více než v době koronavirové pandemie. Kupující by tak měli být více obezřetní a prověřovat si u aut jejich skutečný nájezd. Průměrně stočený tachometr totiž prodražuje auto v průměru o 20 %, což je o zhruba 54 000 Kč při současných cenách. Podobnou částku přitom kupující vydá v následujících letech za nečekané opravy a údržby spojené s vyšším km nájezdem. Auto se stočeným tachometrem tak vyjde v průměru o 110 000 Kč dráž, než by mělo.
Z trhu letos mizela také auta na naftu. Jejich podíl klesl meziročně o 5 procentních bodů na 50 %. Podíl aut s motorem na benzín vzrostl o necelé 4 procentní body na 47 %. Nárůst podílu tak zaznamenaly i vozy s alternativním pohonem. Průměrná doba prodeje ojetého auta letos meziročně klesla na 69 dní. V prvním kvartálu loňského roku se přitom ojeté vozy prodávaly v průměru za 118 dní, toto číslo však bylo ovlivněné tím, že prakticky po celý první kvartál byla kvůli pandemii koronaviru zavřená prodejní místa, a meziroční srovnání tak není relevantní. Za celý loňský rok pak vykázaly vozy průměrnou dobu prodeje 71 dní, ke konci roku se však prodávaly podstatně rychleji. Lze tedy konstatovat, že rychlost prodejů ojetých aut v prvním letošním kvartálu ve skutečnosti zpomalila. Vliv na to měla pravděpodobně válka na Ukrajině a výrazné zdražování energií, potravin a dalších položek nutných pro chod domácností. Průměrná doba prodeje ojetého auta s Cebia REPORTem činila letos 56 dní, což znamená, že toto Osvědčení urychlovalo dobu prodeje o 13 dní.
Na trhu dále došlo k výraznému meziročnímu propadu podílu vozů po prvním majiteli. Zatímco loni ve stejném období vykazovaly podíl 56 %, letos jejich podíl klesl na 48 % a netvoří už tak ani polovinu nabídky. Jedním z důvodů je již zmíněný větší podíl dovezených aut na trhu.
Mezi pozitivní informace, které trh letos nabídl, patří mírné snížení podílu aut s propadlou STK. Loni činily takové vozy 21 % nabídky, letos to bylo rovných 20 %. Naopak přetrvávající negativní informací je, že podíl aut, u kterých prodejci uvedli v inzerci předchozí havárii, dosahoval 0,65 %. Zákazníci by si proto měli vždy zkontrolovat historii auta, které chtějí koupit, aby se o případných haváriích či poškozeních dozvěděli a případně mohli po prodávajícím požadovat přiměřenou cenu, nebo v případě vážnější havárie si koupi vozu rozmyslet.
Nejdůležitější trendy na trhu prodávaných ojetých aut:
˃ Klesá podíl vozů s českým původem
˃ Roste průměrné stáří prodávaných vozů
˃ Roste průměrná cena
˃ Navzdory růstu stáří klesají průměrně najeté km
˃ Klesá podíl aut po prvním majiteli
˃ Klesá podíl aut na naftu
˃ Trh se diverzifikuje z pohledu modelů a značek
˃ Průměrná doba prodeje začíná mírně růst
˃ Jen 0,65 % vozů se prodává jako dříve havarované či poškozené