Auta v Čechách jsou pátá nejstarší v Evropě

Česká osobní auta loni opět zestárla, a to na průměrných 15,6 let. Tuzemský vozový park je tak pátý nejstarší v Evropě, předhání nás sousední Slovensko, ale také Chorvati, Maďaři, Poláci a Litevci. Vyplývá to z posledních dat Svazu dovozců automobilů a Evropské asociace výrobců vozů (ACEA). Výrazný podíl na tom má také skladba dovážených ojetin, z nichž je více než polovina starších 10 let a více než pětina starších 15 let. Stáří vozového parku se neustále zvyšuje. Za posledních 10 let se průměrné stáří vozů zvýšilo o 3 roky. Česká auta jsou průměrně o 4 roky starší než je průměr EU. Stárnutí aut v Česku ale zpomalují firemní flotily a vozy na operativní leasing, u kterých v průměru dochází k obnově po 5,6 letech. 

holding pen

Podle průzkumu Arval Mobility Observatory české firmy své vozy provozují v průměru 5,6 let, než je dají do prodeje nebo vrátí zpět leasingové společnosti, přičemž evropský průměr činí 4,9 let. „České firmy jsou konzervativní a své vozy neradi mění. I přes menší obnovu svých flotil v porovnání se zahraničím se ale tuzemské fleety výraznou měrou podílejí na omlazování českého vozového parku, neboť tvoří 76 % všech registrací nových vozidel. Tyto vozy jsou o více než dvě třetiny mladší, než je celorepublikový průměr,“ komentuje současný trend Aleš Polák, generální ředitel společnosti Arval.

Přestože české vozy za posledních 10 let zestárly v průměru o dva a půl roku, meziroční nárůst průměrné délky provozu českých aut není dramatický. Meziročně se průměrné stáří českého vozového parku zvýšilo jen o 3 měsíce. Výrazný podíl na nižším nárůstu doby provozování českých aut má i rostoucí poptávka po operativním leasingu, který zajišťuje častější obnovu provozovaných vozů.

Loni se podle SDA objevilo v nabídce ojetých vozů více než 50 % aut starších 10 let a 21 % vozů starších než 15 let. Často se jedná o auta z dovozu s neznámou servisní historií a vysokým kilometrovým nájezdem a některá dokonce po nehodách, které lze někdy zařadit to kategorie tzv. totálních havárií. Tyto vozy by se vůbec do provozu neměly vracet.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru