Japonské automobilky často přinášejí v nabídce nových vozů nějaké zajímavé osvěžení. V některých případech se vydávají proti aktuálním trendům, nebo alespoň hledají osobitá řešení. Suzuki nyní s uvedením nového modelu S-Cross spojuje zkušenosti padesátileté tradice se zařazením strong hybridu. O co jde?
Aktuálně nabízí automobilka v Evropě všechny modely s mild-hybridním pohonem. To jsou takové typy pohonu, kdy vůz nemůže jet v čistě elektrickém režimu (až na výjimky), elektromotor jen pomáhá při startu a rozjezdech, čímž šetří palivo a snižuje emise škodlivin. Suzuki ale připravuje nový pohonný systém, který označuje jako strong hybrid.
Co je jeho principem? Spojuje spalovací motor, elektromotor-generátor a samočinnou převodovku. Systém dokáže auto pohánět v hybridním i v čistě elektrickém režimu. V čem je tento hybridní systém zajímavý? Elektromotor je umístěný na výstupní části převodovky, takže pokrývá pokles točivého momentu během změny převodového stupně. Plus rekuperuje kinetickou energii při brzdění a prodlužuje dojezd bez spalovacího motoru. Tohoto systému se má právě S-Cross dočkat již v tomto roce.
Do testu se nám dostal model, jehož premiéra z prosince 2021 zatím představila vůz hlavně s upraveným vnějším designem a rovněž přepracovaným interiérem. Zůstává i nadále zachována možnost pohonu všech kol. Proměna se týká ve velké míře přední části, kdy nová maska chladiče dostala výraznou černou mřížku s trojrozměrným efektem a širokou chromovanou lištu v horní části. Ta navazuje na nové světlomety, s třemi segmenty, které vytvářejí výrazný světelný podpis. Obdobně zadní svítilny obsahují rovněž trojici hranatých segmentů.
Při celkové délce 4,3 metru stojí S-Cross na rozvoru 2,6 metru, což je dost na to, aby měli cestující k dispozici pohodlný prostor k cestování a zbylo ještě 430 litrů objemu v zavazadelníku. Možnost nastavení sklonu zadních opěradel a středová loketní opěrka v druhé řadě pomohou najít ideální nastavení interiéru podle toho, zda zde budou cestovat pouze řidič se spolujezdcem či rodina s jedním, dvěma či třemi dětmi. Přístrojový štít nabídne tradiční uspořádání s dvěma kruhovými ukazateli, středový panel pak nese na vrcholu volně stojící displej multimédií a minimum tlačítek ovládajících prakticky jen nastavení klimatizace. Příjemným překvapením byla 360stupňová kamera s opravdu vysokým rozlišením, kdy systém využívá čtveřici kamer (vpředu, vzadu a na obou stranách) a obraz z nich umí sestavit do různých zobrazení, na druhé straně ale zde pořád zůstávají „tyčky“ k ovládání palubního počítače.
Pohonná jednotka je v nabídce jedna, a to zážehový motor 1.4 BoosterJet s výkonem 95 kW, který kombinuje přímé vstřikování a přeplňování turbodmychadlem. Může se pojit s manuální nebo automatickou převodovkou, je možné volit i mezi pohonem předních kol nebo AllGrip s variantou 4WD. Všechny varianty je možno kombinovat, takže můžete mít předokolku s automatem i manuálem a stejně tak pohon 4×4 s oběma typy převodovek. My jsme měli 6stupňový manuál, při řazení odspodu na jedničku a dvojku si lze pořád ještě užít trochu motokárového dojmu. Ve vyšších rychlostech a na dálnici je jízda plynulá, při 130 km je ale ve voze hluk, který Vám nedovolí poslouchat radio bez předchozího zesílení zvuku. Celková průměrná spotřeba po týdenním testu byla velmi uspokojivých 6,4 l/100 km a dojezd s plnou nádrží cca 600 km.
Ve hře je prozatím zmíněný mild-hybrid systém s napětím 48V. Systém tvoří tři hlavní části: 48V startér-generátor ISG, který zastává funkci elektromotoru, 48V lithium-iontová baterie a měnič napětí mezi 48V a 12V okruhem pracující se stejnosměrným proudem. Při zpomalování se rekuperuje energie, která je následně využívána ke snížení spotřeby paliva a zlepšení výkonu. V balíčku asistenčních systémů najdete i sofistikované asistenty jako adaptivní tempomat s funkcí jízdy v koloně, systém nouzového brzdění, varování před opuštěním jízdního pruhu, rozpoznávání dopravních značek atd.
Suzuki S-Cross se v aktuálním ceníku nabízí od 508 900 Kč.
Testovaný model
Suzuki S – Cross
Objem motoru 1 373 cm3
Výkon 95 kW/5 500 ot./min.
Točivý moment 235 Nm při 2 000-3000 ot.
Max. rychlost 195 km/hod.
Rozměry: 4 300 mm x 1 785 mm x 1 580 mm (délka x šířka x výška)
Rozvor 2 600 mm