Elektromobilita u značky Audi jde cestou, která nevyžaduje kompromisní řešení. Nový model poháněný čistě na elektřinu se tak nemusí vzdávat vlastností vyhrazených pro prémiové vozy, zároveň ale ani nelimituje svého uživatele ohledně dojezdu nebo komfortu v kabině. A v souladu s trendy je to SUV.
V portfoliu značky se zařadil pod písmeno Q jako ostatní vozy SUV, k němu se ale přidává označení e-tron, což znamená plně elektrifikovaný pohon. Existuje ve dvou verzích a my jsme si vybrali tu s přídomkem Sportback. Líbí se nám ještě víc než základní model, protože svažitá střecha mu dodává tvary kupé, působí tedy více sportovně.
Když porovnáte robustní vzhled s papírovými údaji, překvapí vás kompaktní rozměry. Délka necelých 4,6 metru řidiče nijak neomezuje co do ovládání a manévrování třeba v garážích nebo úzkých uličkách. Vjezd do centra města je tudíž bezproblémový, zejména když třeba v Praze mají elektromobily parkování na spoustě míst zdarma.
Design koresponduje se současnými modely značky, zároveň ale přináší svébytné prvky elektrického vozu. Přední mřížka má klasické tvary, přední nárazník svými výraznými rysy maskuje absenci nasávacích otvorů, které elektromotor nepotřebuje. Matrix LED světlomety jsou vpředu velmi tenké a relativně úzké, svítilny na zádi jsou naopak spojeny do dlouhé lišty.
Interiér neslevuje nic z luxusu, kterým je značka pověstná. Sportovní sedačky pro řidiče a spolujezdce nabídnou veškerý komfort s plně elektrickým ovládáním, v druhé řadě zase posádka těží ze štíhlé konstrukce sedadel vpředu a dlouhého rozvoru. O místo tu rozhodně není nouze. Zavazadelník je na první pohled trochu mělký, ve skutečnosti ale pojme 535 litrů nákladu, což je vzhledem k délce vozu více než dobrý výsledek.
Architektura palubní desky není výrazně odlišná od konvenčních modelů, jednu novinku ale přece jen nepřehlédnete. Zcela chybí středový panel ve své tradiční podobě, nahradila jej plocha umístěná pod displejem infotainmentu, která má podobu pultíku, na němž jsou uspořádány nezbytné ovladače – volič převodovky, startovací tlačítko a trochu překvapivě kroužek pro nastavení funkcí rádia.
Přístrojový štít má tvář virtuálního kokpitu, jak ji známe ze současných modelů značky, zobrazuje ale pochopitelně trochu jiné údaje, především spotřebu v kWh. Jinak s ním ale řidič velmi rychle najde společnou řeč a snadno se zorientuje i v rozložení ukazatelů. Kromě toho má k dispozici celou škálu asistenčních systémů, které automobilka v ceníku shrnula do několika paketů, část z nich se dostala už do standardu.
Spotřeba elektrické energie, to je údaj, který se zatím učíme rychle vyhodnotit, nicméně testovaný vůz ukázal po redakčním testu spotřebu 19,2 kWh na 100 km. Hodně se blíží udávané hodnotě z technických parametrů, pro daný model tu najdete údaj 17,9 kWh/100 km. Častěji se ale u elektromobilů orientujeme podle dojezdu, který nám palubní software spočítal na 489 km při plném nabití. To může být velmi rychlé, protože akumulátory s celkovou kapacitou 82 kWh je možné využít nabíjení výkonem až 125 kWh. Zákazníci mohou těžit ze zvýhodněných podmínek v rámci sítě Ionity a v prvním roce neplatí za odběry žádný základní poplatek.
Do testu jsme dostali vůz s pohonem všech kol quattro, což v případě elektromobilu Q4 50 e-tron znamená přední elektromotor s výkonem 80 kW a zadní o výkonu 150 kW. Upřednostněn je zadní elektromotor, v případě potřeby se přidává přední, a to podle stavu povrchu a jízdního stylu. Jak to funguje v reálném provozu? Především jsou oba motory zcela nehlučné, nevíte o nich ani při dálniční jízdě vysokou rychlostí. Maximálka je 180 km/h. Akcelerace je okamžitá, z nuly na stovku zrychluje za 6,2 sekundy, nástup točivého momentu je bez prodlevy. Kromě požitku z plného zvuku spalovacího motoru nám za volantem nechybělo vůbec nic.
Audi Q4 e-tron Sportback začíná s cenou na 1 246 900 Kč. Cena námi testované motorizace, která je na vrcholu výkonové nabídky, spolu s příplatkovou výbavou byla stanovena na 2 179 700 Kč.
Testovaný model:
Audi Q4 e-tron Sportback
motor: 2 elektromotory
výkon: 220 kW/299 k (celkový)
rozměry: délka 4588 mm, šířka 1865 mm, výška 1614 mm
rozvor náprav: 2764 mm