Ferrari Daytona SP3 – nová ikona je vyprodaná hned po premiéře

V rámi Ferrari Finali Mondiali 2021 se na okruhu v Mugellu představila nová ikona. Není překvapením, že  limitovaná edice 599 ks za cca 2 miliony Eur je ihned po premiéře vyprodaná. Je přímým následníkem veleúspěšných vozů Monza SP1 a SP2 z roku 2018, které byly inspirovány závodními barchettami z padesátých let.

Daytona_SP3_01

V náročném 24hodinovém závodě v Daytoně  v roce 1967 triumfovala značka Ferrari umístěním na prvních třech místech. Tři vozy, které odmávl šachovnicový praporek těsně za sebou, inspirovaly konstruktéry při vývoji novinky Ferrari – Daytona SP3. Ferrari 330 P3/4, Ferrari 330 P4 a Ferrari 412 P. První tři v legendárním finiši před více než půlstoletím.

330-P4_24_ORE_DAYTONA_1967

Design nového vozu je inspirován stylem závodních vozů z 60. let. Přitom ale dostal originální moderní tvary, za nimiž najdeme rukopis hlavního designéra Ferrari, Flavia Manzoniho. Karoserie typu „targa“ s odnímatelnou pevnou střechou vytváří z pohledu od předního skla dojem, jako by byla kabina ve formě kupole posazena na spodní část s masivně vyboulenými blatníky.

Tvary boků jsou podřízeny požadavkům na dokonalou aerodynamiku, takže je tu nejen rozměrná vzduchová kapsa před zadním blatníkem, ale také speciální velký otvor v horní hraně motýlovitých dveří. Historické sportovní vozy připomínají vnější zpětná zrcátka, která jsou přesunuta před dveře do horní části předních blatníků. Mají zaručit nejen dobrý výhled, ale také lepší proudění vzduchu. Zadní části vozu dominuje mohutné křídlo, které spolu s robustními blatníky vytváří dojem „vosího pasu“ ve střední části auta. Zadní světla tvoří několik vodorovných vlasových linek, které působí poměrně futuristicky, přitom ale vytvářejí světelný podpis typický pro DNA Ferrari.

Daytona_SP3_int_01

V interiéru se nezapře inspirace v historických modelech 330 P3/4, 312 P a 350 Can-Am, zároveň se ale designéři snažili nabídnout řidiči co nejvíce pohodlí. Kabina je osazena velmi nízko umístěnými, dobře polstrovanými a čalouněnými sedačkami s hlavovými opěrkami, u nichž  nechybí bezpečnostní pásy podobného typu jako u závodních prototypů. Sedačky jsou integrovány do podvozku, takže mají kromě nízké polohy také trochu jiný sklon než v běžných Ferrari. Ve výsledku je poloha řidiče velmi blízko pozici v jednomístném závodním vozu. Čalounění dveří ze stejného materiálu jako sedačky opticky rozšiřuje kabinu, kterou vizuálně dělí středová konzola na sféru řidiče a spolujezdce.

Palubní deska je velmi střídmě osazena tlačítky a ovladači, žádný displej infotainmentu. Veškeré informace jsou soustředěny do virtuálního štítu před řidičem. Volant vychází z podobné architektury jako u modelů SF90, Roma či 296 GTB. Hlavním mottem je filozofie „ruce na volantu, oči na silnici“, takže osmdesát procent funkcí je možno ovládat přímo na volantu a 16palcový displej přímo před očima řidiče zobrazuje veškeré údaje spojené s jízdou. Červené manettino je na svém obvyklém místě na volantu vpravo dole, polohy jednotlivých režimů jsou barevně odlišeny.

Daytona_SP3_02

Srdcem hnacího ústrojí je vidlicový dvanáctiválec s úhlem 65° mezi řadami válců. Inženýři zvolili motor z 812 Competizione, přesunuli jej ale dozadu uprostřed pro optimalizaci sání a výfuku. Díky tomu se podařilo postavit nejvýkonnější spalovací motor v historii Ferrari. Poskytuje výkon 840 koní a disponuje nezaměnitelným zvukem typickým pro vozy se vzpínajícím se hřebcem ve znaku. Motor o objemu 6,5 litru se vytáčí až k 9 500 otáčkám, nárůst točivého momentu až na 697 Nm vrcholícím při 7250 otáčkách je impozantní a doprovázený úžasným koncertem výfukového systému. Sedmistupňová automatická dvouspojková převodovka F1 řadí po úpravách rychleji. Z nuly na stovce je auto za 2,85 sekundy, dvoustovku atakuje za famózních 7,4 sekundy.

Není překvapivé, že v Maranellu při vývoji Daytony SP3 využili poznatků a zkušeností z formule 1. Podvozek i karoserie jsou vyrobeny výhradně z kompozitních materiálů, které pomáhají snížit hmotnost na minimum. Uhlíková vlákna ve dveřích a prazích jsou zapotřebí pro větší odolnost proti nárazům. Nový model dostal také systém Ferrari Slide Slip Control ve verzi 6.1, který poprvé u dvanáctiválce umístěného vzadu uprostřed dostal také Ferrari Dynamic Enhancer, který lze aktivovat v režimech „Race“ a „CT-Off“ na manettinu. Daytona SP3 obouvá speciální pneumatiky P Zero Corsa vyvinuté Pirelli přímo pro tento model.

 

 

 

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru