Model A3 vstoupil na trh v roce 1996, automobilka s ním oslovila movitější zákazníky, kterým v prémiovém segmentu chyběla nabídka kompaktních vozů. Audi přišla nedávno již se čtvrtou generací, která těží z technologických novinek v oblasti infotainmentu a asistenčních systémů. Vyzkoušeli jsme vůz s benzinovým motorem 1.5 TFSI o výkonu 110 kW doplněný o mild-hybrid s napětím 48 V.
Hlavní změnou v exteriéru jsou kromě upravené masky chladiče nové digitální denní svítilny zakomponované do LED Matrix světlometů. Design podporuje sportovní vzhled nového modelu – je to patrné například na velkých otvorech pro nasávání vzduchu v předním nárazníku i zvýrazněných podbězích kol. Rozměry se příliš nezměnily – celková délka 4,34 narostla oproti předchůdci jen o tři centimetry, rozvor zůstal na stejných 2,64 metrech.
Interiér je postaven v duchu nejnovějších modelů značky, to znamená, že místo volně stojícího displeje infotainmentu je tu obrazovka zabudovaná do středového panelu a v přístrojovém štítu jsou zobrazovány virtuální ukazatele na velkém displeji s precizní grafikou. Nové tvary dostala hlavice řadicí páky, upravené jsou kliky dveří a možnosti dekoru – obložení může být z hliníku nebo uhlíkového kompozitu. Čalounění sedadel je vyrobeno s použitím recyklovaných PET lahví a zdobí je nový vzorek prošívání. Nastavení sedaček si stejně jako volby klimatizace a infotainmentu můžete uložit do paměti uživatelů, kterých může být takto předem navoleno až šest. Zavazadelník pojme 380 litrů nákladu.
Pod kapotou můžete mít jeden ze tří motorů, s nimiž se A3 Sportback prezentuje na evropských trzích – zážehový 1.5 TFSI s výkonem 150 koní nebo dieselový dvoulitr ve dvou výkonových verzích – 116 a 150 koní. Všechny tyto jednotky pohánějí kola přední nápravy, přenos točivého momentu zajišťuje šestistupňový manuál nebo sedmistupňová automatická převodovka S tronic. Spotřeba by se podle zvolené motorizace měla pohybovat v rozmezí od 3,5 do 5,1 l/100 km v kombinovaném cyklu, jedná se tedy o velmi úsporné agregáty. Zadní čtyřprvková náprava prošla úpravami pro dynamičtější jízdu a k dispozici je také adaptivní podvozek s řízením jednotlivých tlumičů, snížený o 10 milimetrů.
Pozornost se soustředila na informační a zábavní systémy, které jsou nyní propojeny nejen s mobilním telefonem, ale také prostřednictvím Audi connect s internetovou sítí, a k dispozici je také integrovaný hotspot. Posádka může využívat řadu aplikací, telefon lze nabíjet bezdrátově na indukční ploše. Do sériové výbavy byly zařazeny některé asistenční systémy, jako předcházení kolizím, upozornění na vyjetí z pruhu nebo pomoc při vyhýbacích manévrech. Další jsou v široké škále nabídky volitelné za příplatek.
Při testovacích jízdách jsme dosáhli průměrné spotřeby 6,6 litrů na 100 km a dojezd s plnou nádrží při této spotřebě ukazoval výtečných 780 km. Paket S line působil atraktivně – ostré nárazníky, mřížky ve tvaru plástve, nasávací kapsy a hlavně velká kola dodávají vozu pocit dravosti a sportovnosti. Vůz stojí na platformě MQB Evo, řidič sedí pohodlně a příjemně nízko. Podvozek v komfortním režimu pruží měkce, na sportu je tvrdší, ale neuskakuje. Zatáčky projíždí lehce s dostatečnou zpětnou vazbou. Prostě skvělý vůz pro každodenní použití.
Audi A3 Sportback je aktuálně v nabídce od ceny 675 900 Kč s benzínovým motorem o výkonu 110 koní.