Oddělení Jaguar Classic představuje limitovanou sérii nově vyrobených vozů C-type Continuation u příležitosti jubilejního výročí této ikony historie motorsportu. Děje se tak 70 let poté, co se vůz poprvé zúčastnil závodu v Le Mans, který rovnou vyhrál. Přelomový automobil se veřejnosti ukázal na prestižní akci Concours of Elegance v Hampton Court Palace.
Model C-type Continuation bude ručně sestavován v závodu Jaguar Classic Works v Coventry podle závodní specifikace ročníku 1953. Ta toho roku dominovala v Le Mans, čímž pro C-type zajistila druhé vítězství v tomto prestižním podniku a navázala na předchozí motoristické úspěchy značky Jaguar.
Tým z oddělení Jaguar Classic pečlivě zkoumal historii vozu C-type tak, aby jí přesně odpovídala specifikace C-type Continuation. Dědictví automobilky Jaguar dostalo nový život prostřednictvím moderních technologií a technické odbornosti. Vznik limitované série nově postavených exemplářů modelu C-type zahrnuje kromě jiného identické výrobní postupy využívané pro původní kusy z padesátých let.
Vize Malcolma Sayera, legendárního designéra Jaguar Cars, aerodynamika, zázračného inženýra a umělce, v podobě modelu C-type se poprvé postavila na start v roce 1951 a během své první účasti v Le Mans zaznamenala vítězství. Revoluční uhlazené tvary karoserie pomohly vítězné dvojici jezdců Peter Walker a Peter Whitehead dosáhnout rekordní průměrné rychlosti 150,467 km/h (93,495 mil v hodině).
Jaguar C-type je pozoruhodný také díky prvnímu nasazení kotoučových brzd v roce 1952. Tato technologie byla vyvinuta ve spolupráci se společností Dunlop a v kombinaci s dalšími úpravami na motoru a odpružení přispěla k dominanci Jaguaru C-type v Le Mans roku 1953, kde tento model obsadil první a druhé místo. Zároveň s hodnotou 177,335 km/h (105,841 mil v hodině) přepsal rekord co do průměrné rychlosti. Bylo to poprvé, co průměrná rychlost v závodě překročila hranici 100 mil v hodině.
Slavná závodní historie Jaguaru C-type
Původní Jaguar C-type se proslavil díky svým uhlazeným aerodynamickým tvarům navrženým Malcolmem Sayerem. Toho v roce 1950 přivedl William Lyons. Vůz původně nesl označení XK120C a z ikonického modelu XK120 také využíval základní techniku. C-type byl předurčen stát se jedním z nejdůležitějších automobilů závodní historie značky Jaguar.
C-type převzal z XK120 motor, převodovku i odpružení, zatímco Malcolm Sayer navrhl hladkou aerodynamickou karoserii s maximálním využitím svého uměleckého cítění i technických znalostí, stejně jako zkušeností s aerodynamikou získaných během působení v leteckém průmyslu. Trojrozměrné křivky definoval Sayer pomocí komplikovaných matematických vzorců. Exotický design se stal realitou díky moderním výpočtům.
Vývoj a stavba trvaly v roce 1951 pouze šest měsíců. Poté se dvanáct zaměstnanců automobilky Jaguar vypravilo ve třech soutěžních vozech ze Spojeného království do Le Mans, kde se C-type poprvé postavil na start.
V roce 1951, kdy C-type debutoval, vůz závod v Le Mans vyhrál a položil tak základy mnoha dalším úspěchům Jaguaru na poli motorsportu. Do závodu nastoupily posádky Stirling Moss/Jack Fairman, Leslie Johnson/Clemente Biondetti a vítězná dvojice Peter Walker/Peter Whitehead.
C-type využíval v mnoha směrech upravenou techniku modelu XK120. Jeho základem se stal vrtaný trubkový rám, který kladl důraz na nízkou hmotnost. Další průběžně prováděné změny zahrnovaly kromě prvního nasazení kotoučových brzd šestnáctipalcová kola s šedesáti dráty použitá pro závodní vozy v roce 1953 za účelem zlepšení chlazení brzd. Zadní náprava navíc dostala panhardskou tyč, což byla další změna vedoucí k nepřekonatelné specifikaci ročníku 1953.
Na závodech 24h Le Mans roku 1953 překonal vylepšený C-type průměrnou rychlostí hranici 100 mil v hodině a s konečnou hodnotou 105,85 mil v hodině (177,335 km/h) stanovil nový rekord. Šlo o výrazný krok vpřed, protože předchozí rekord stanovený o dva roky dříve opět Jaguarem C-type měl hodnotu 93,49 mil v hodině (150,467 km/h).
Svůj podíl na tomto úspěchu měla rovněž trojice karburátorů Weber 40DCO3, která zvedla výkon řadového šestiválcového motoru o objemu 3,4 litru z 203 k na 223 k. Nárůst výkonu, první nasazení kotoučových brzd nebo lehká karoserie, to vše přispělo k druhému triumfu Jaguaru v Le Mans.
Poznávacím znamením specifikace pro rok 1953 je ventilační otvor na kapotě směřující vzduch ke karburátorům umístěným v horní části motorového prostoru přes složitě konstruovanou vzduchovou komoru. Jde jen o jedno z mnoha unikátních řešení specifikace ročníku 1953 převzaté pro všechny exempláře série C-type Continuation.
Vítězný vůz z Le Mans 1953, který řídila dvojice Duncan Hamilton a Tony Rolt, způsobil rozmach kotoučových brzd jak u závodních, tak u silničních vozů. Know-how získané v motorsportu využíval Jaguar ke zlepšení jízdních zážitků pro všechny řidiče a technické inovace automobilky tak udávaly směr celému odvětví.
Specifikace C-type Continuation
Z celkově 53 exemplářů modelu Jaguar C-type vyrobených v padesátých letech bylo 43 prodáno soukromým zákazníkům. Specifikace produkčních kusů byla více podobná závodním vozům určeným pro Le Mans roku 1951 s bubnovými brzdami, dvěma karburátory SU a motorem o výkonu 203 koní.
První exempláře C-type Continuation budou postaveny před akcí inspirovanou závody, která je určena budoucím majitelům a která se uskuteční v roce 2022. Každý kus bude odpovídat specifikaci vítězného vozu z Le Mans roku 1953, a to včetně řadového šestiválce o objemu 3,4 litru s trojicí karburátorů Weber 40DCO3 o výkonu 223 koní nebo přelomových kotoučových brzd, které přispěly k rekordnímu triumfu v Le Mans 1953.
Stavba každého řadového šestiválcového motoru o objemu 3,4 litru trvá devět měsíců. Karburátory Weber jsou pečlivě renovovány, aby splňovaly náročné standardy. V motorovém prostoru zůstává řada dobových detailů, jako například hydraulické čerpadlo Plessey umístěné na převodovce přivádějící hydraulickou kapalinu k brzdám.
Mimořádnou pozornost věnovanou detailům dokazuje i nádržka na brzdovou kapalinu. Ta v původních exemplářích byla vybavena držáky navrženými pro uchycení v jiných modelech. V modelu C-type nemají tyto držáky žádné využití, přesto si tuto originální anomálii všechny vozy série Continuation zachovávají.
Stejně tak se specifikace C-type pro rok 1953 lišily od předchozích ročníků 1951 a 1952 krytem pojistkové skříně Lucas. Všechny automobily série Continuation tento detail mají, přičemž jde o původní repasovaný díl. Totéž platí o zpětném zrcátku Lucas, které bylo součástí vyčerpávajícího hledání originálních dílů. Na začátku celého procesu bylo k dispozici jen jedno, nicméně oddělení Jaguar Classic se podařilo sehnat dost originálních dílů pro celou sérii. Kromě zrcátka Lucas má v kokpitu každý C-type Continuation také větrný závodní štít Brooklands a přístroje Smiths.