25. výročí legendy – čtyři generace modelu Škoda Octavia

Před 25 lety, 3. září 1996 byla v Mladé Boleslavi slavnostně otevřena jedna z nejmodernějších automobilových továren v Evropě a zároveň se v ní rozeběhla sériová výroba zásadní novinky české značky. Čtyři generace bestselleru Octavia našly od té doby více než 7 milionů spokojených zákazníků.

 210902-SKODA-OCTAVIA_25th-anniversary-1

Model patří k základním pilířům novodobé historie společnosti. Společnost v roce 1996 představila první model nižší střední třídy ve své novodobé historii. Jako velmi šťastná volba se ukázalo i oživení tradičního zvučného typového označení Octavia. V období 1959 až 1971 je neslo více než 280 000 vozů. Latinský výraz ‚octavia‘ znamená osmá. Jednalo se totiž nejen o osmý model značky vzniklý po druhé světové válce, ale i pozici ve vývojové řadě moderní generace vozidel s nezávislým zavěšením všech kol od prvního typu z roku 1933.

Novodobá historie legendy se píše od roku 1992. Přibližně rok po začlenění mladoboleslavské automobilky do koncernu Volkswagen se začal rodit model nižší střední třídy. Na zcela nové podvozkové platformě koncernu VW vznikla díky technologii CAD (Computer Aided Design; konstruování počítačovou podporou) karoserie s nezaměnitelným nadčasovým designem. Šlo o dílo týmu Dirka van Braeckela.

Zároveň se v Mladé Boleslavi připravovala výstavba nového výrobního areálu, umožňujícího efektivní modulární produkci s kompletací komponentů a montážních skupin systémem just-in-time. Provádění montážních úkonů usnadnilo například pojíždění skeletů karoserií na nastavitelných montážních deskách, dříve putovaly halou podvěšené na dopravnících. Výrobní linku v bohatě prosklené hale o rozloze 37 500 m2 doplnila nová lakovna. Po slavnostním otevření haly 3. září 1996 vzrostla výrobní kapacita automobilky o 90 000 na 350 000 vozů ročně.

210902-SKODA-OCTAVIA_25th-anniversary-3

V úvodním roce 1996 mohli zákazníci vybírat ze dvou benzinových čtyřválců (1.6 MPI/55 kW, resp. 1.8 20 V/92 kW) a jednoho turbodieselu, úsporné jednotky 1.9 TDI/66 kW s normovanou spotřebou 5,1 litru nafty na 100 km. Postupně rozšiřovanou paletu motorů korunovala verze 1.8 20 V Turbo/110 kW. V březnu 1998 debutovala ještě prostornější karosářská varianta kombi, v roce 1999 přibylo provedení pohonem všech kol. Do listopadu 2010 vzniklo přes 973 tisíc liftbacků a více než 472 tisíc kombi první generace.

Štafetu převzala ještě úspěšnější druhá novodobá generace modelu, vyráběná v období 2004 až 2013. Kromě zvýšené užitné hodnoty přinesla řadu novinek, například zážehové motory s přímým vstřikem paliva či samočinnou dvouspojkovou převodovku DSG. Následovala třetí generace vozu, vyráběná mezi lety 2012 a 2020, a konečně aktuální čtvrtá generace, představená 11. listopadu 2019.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru