Na polském Baltu jsme se zúčastnili premiéry nové generace modelu, který je pro českou automobilku po Octavii druhým nejdůležitějším a je v současné době základem nabídky značky. Fabia je poprvé postavena na modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen a má zákazníkům nabídnout nejvelkorysejší prostor ve své třídě, vyšší komfort a mnoho nových asistenčních systémů.
Od uvedení na trh bylo prodáno více než 4,5 milionů vozů. Nejčastějším důvodem pro koupi byl přesvědčivý poměr ceny a užitné hodnoty, nízké provozní náklady a velkorysý vnitřní prostor. Nová Fabia délkou 4 108 mm překonává hranici čtyř metrů. Objem zavazadlového prostoru se zvětšil o dalších 50 l na 380 l.
Vůz zaujme ostře řezanými předními světlomety a zadními světly s moderní LED technikou. V interiéru upoutá pozornost přístrojová deska se samostatně stojící centrální obrazovkou a virtuální kokpit dostupný na přání. Automobil také nabízí moderní infotainment a konektivitu. Při uvedení na trh budou k dispozici výbavové stupně Ambition a Style. Později je doplní sportovní verze Monte Carlo. Díky nejlepší aerodynamice ve své třídě dosahuje vůz součinitele odporu vzduchu cx 0,28. Premiéru ve voze má rovněž pět nových Simply Clever prvků.
Motory
V porovnání s předchozím modelem se rozšiřuje paleta pohonných jednotek. Širší než dosud je také výkonové spektrum, které sahá od 59 kW (80 k) do 110 kW (150 k). Na přání je možné model vybavit paketem pro špatné cesty se světlou výškou zvýšenou o 15 mm. Později bude k dispozici také sportovní podvozek s tužším naladěním podvozku a o 15 mm sníženou světlou výškou.
Všechny pohonné jednotky generace Evo jsou úspornější než motory předchozí generace a splňují emisní normu Euro 6d. Novou vrcholnou motorizací, která bude k dispozici později, je 1,5 TSI s výkonem 110 kW (150 k) a standardně dodávanou sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Výkonové verze do 70 kW (95 k) jsou vybaveny pětistupňovou manuální převodovkou. U motoru 1,0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) lze volit mezi šestistupňovou manuální převodovkou a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Všechny pohonné jednotky jsou nabízeny standardně se 40 litrovou palivovou nádrží. V případě 50 litrové nádrže, která je k dispozici na přání, disponuje Fabia vybavená tříválcovými motory dojezdem více než 900 km.
Motor MPI
V porovnání s předchozím modelem má tříválcový motor 1,0 MPI nižší spotřebu a emise. Jeho výkon se však zvýšil o 4 kW. Klikový mechanismus včetně pístů a pístních kroužků prošel optimalizací pro snížení třecích ztrát. Okruh s chladicí kapalinou byl v oblasti hlavy a bloku motoru modifikován pro dosažení vyšší účinnosti chlazení válců, spalovacích prostorů a integrovaného výfukového potrubí. Motor využívá Atkinsonův spalovací cyklus, při němž se sací ventily uzavírají až v průběhu kompresního zdvihu pístu, čímž je z válce vytlačována část nasáté směsi zpět do sacího potrubí. Tím se snižuje efektivní kompresní poměr, ale vysoká hodnota expanzního poměru 12:1 zůstává nezměněna. Díky těmto opatřením dosahuje motor vyšší účinnosti a má nižší spotřebu paliva.
Motory 1,0 TSI
U obou motorů 1,0 TSI s přímým vstřikováním jsou litinové vložky válců nahrazeny inovativním plazmovým nanášením povrchové vrstvy válců o celkové tloušťce 150 mikrometrů (0,15 milimetrů). Tento proces snižuje vnitřní tření a optimalizuje tím i spotřebu paliva a emise. Díky lepší distribuci a odvodu tepla ve spalovacím prostoru také optimalizuje tepelné namáhání motoru. Motory pracují se vstřikovacími tlaky až 350 barů a využívají Millerův spalovací cyklus, který snižuje spotřebu. V případě Millerova spalovacího cyklu zůstávají sací ventily ve fázi komprese déle otevřené, což snižuje hydraulické ztráty a zvyšuje tepelnou účinnost. Turbodmychadlo má variabilní geometrii lopatek, což zajišťuje vysoký točivý moment v širokém rozsahu otáček motoru a nižší emise.
Nová vrcholná motorizace 1,5 TSI
Novou vrcholnou motorizaci nabídne automobilka o něco později. Jedná se o čtyřválcový motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k), který je vybaven aktivním řízením válců (ACT). Systém vypíná v případě malé zátěže automaticky oba prostřední válce – což řidič téměř nepostřehne – a snižuje tak spotřebu a emise CO2. Motor má vrstvu nanášenou pomocí plazmy a pracuje s vysokými vstřikovacími tlaky až 350 barů.
Většina motorů a všechny převodovky nového vozu jsou vyráběny v České republice. Motory 1,0 MPI a 1,0 TSI jsou vyráběny v hlavním závodě v Mladé Boleslavi, stejně jako manuální převodovky. Sedmistupňové automatické převodovky se vyrábějí v závodě Vrchlabí. Všechny motory TSI mají filtr pevných částic.