Automobil je stále považován za nejoblíbenější a nejbezpečnější způsob cestování na dovolenou. Některé modely však mohou zkazit idylickou náladu a nepříjemně majitele zaskočit. Které z nich podle automechaniků ze sítě ProfiAuto představují zvýšené riziko?
Zaměříme se na modely ze segmentů C, D a na minivany. Vybrali jsme ty vozy, které nejčastěji navštěvují autoservisy v síti ProfiAuto, a byly vyrobeny po roce 2000 – tedy ty, v nichž se na prázdniny vydáváme nejčastěji.
Ze statistik vyplývá, že ze všech poruch, které mohou řidiče na cestách potkat, mohou nejvíce problémů způsobit ty související s elektrickým systémem a hnacím ústrojím. Nelze přehlédnout skutečnost, že s určitými závadami se obvykle potýkají konkrétní modely, i když na trhu už je k dispozici jejich další generace.
S poruchami elektrické instalace se nejčastěji setkáváme u druhé a třetí generace modelu Renault Megane a Scenic (2002-2009/2008-2016), Laguna II (2001-2007) a Peugeot 307 (2001-2011).
„Elektrické závady naše zákazníky často přivedly na plošinu odtahového vozu nebo přiměly k zavolání mechanika. Mezi běžné poruchy patří problémy s BSI modulem, klíčky, kartou a imobilizérem. Slabinou benzinové verze Meganu II a Laguny II z počátečních let výroby byly také zapalovací cívky. Nelze také pominout drobná selhání, jako jsou poruchy stahování oken, osvětlení nebo zámků, a někdy také ABS senzorů. Ty naštěstí nevylučují pokračování v jízdě. Majitelé těchto modelů by je měli před odjezdem svěřit do rukou mechanika, aby odhalil případný únik oleje a v dieselovém provedení také provedl kontrolu turbodmychadla. Lze rovněž doporučit počítačovou diagnostiku vstřikovacího systému,“ vyjmenovává Adam Lehnort ze sítě ProfiAuto. „Neznamená to však, že bychom se měli těchto modelů obávat. Všechno ve skutečnosti záleží na způsobu užívání a kvalitě pravidelné servisní údržby. Je také dobré dodat, že u francouzských vozů pozorujeme zlepšení kvality odpružení a fakt, že k závažným problémům dochází jenom zřídka,“ dodává Lehnort.
Svízelné modely Ford či Opel
Experti poukazují také na opakované problémy u modelů Ford Mondeo Mk3 (2000-2007), třetí generace Opelu Astra (2004-2014) a druhé generace Opelu Zafira (2005-2014).
„Třetí vydání Mondea velmi často trpí na poruchy centrálního zamykání, což může nejen o dovolené vyústit do problémů s otevřením vozu. Stojí za to před odjezdem zkontrolovat, zda funguje klasické odemykání pomocí klíčku. Pokud se vůz zabouchne, bude lepší zavolat pomoc a nerozbíjet okénko, hlavně proto, že boční skla bývají u některých modelů dražší než ta čelní. I když je benzinové Mondeo Mk3 spíše bezporuchovým vozidlem, v dieselovém provedení (jedná se o starší turbodiesel Ford 2.0 TDCI) má často problémy s dvouhmotovým setrvačníkem, vstřikovači a turbodmychadlem. V případě populárního Opelu se vyplatí před dovolenou zkontrolovat alternátor nebo klimatizační kompresor. U benzinových motorů stávkují zapalovací cívky, ve starších dieselech 1.7 zase vstřikovací čerpadla, někdy i samotný pohonný systém,“ upozorňuje Adam Lehnort.
Ani těm nejlepším se poruchy nevyhýbají
„Obecné přesvědčení o bezporuchovosti japonských automobilů kazí Mazda 6. V benzinové verzi nevykazuje poruchy. Diesely však s přibývajícím stářím vozu přinášejí stále více problémů. Náklady na opravu vyměnitelných dílů mazacího systému či rozvodů mohou převýšit i cenu automobilu. Nejsou to však poruchy, které řidiče zaskočí z ničeho nic. Pokud má pravidelně servisované vozidlo, na silnici by neměl být nemile překvapen. Což platí i pro majitele ostatních modelů ze země vycházejícího slunce,“ upozorňuje Lehnort.
Co bychom měli zkontrolovat před každou delší cestou?
Řidiči nedokážou vždy předpovědět, co přesně se může během dovolené pokazit. Nicméně, pokud si před cestou všimnou znepokojujících příznaků nebo se jen chtějí ujistit, že je auto doveze do cíle a šťastně se s ním vrátí také domů, doporučují experti návštěvu autoservisu. Je důležité to udělat s předstihem, aby měli technici dostatek času k opravě případných poruch.
„Před každou cestou nejprve zkontrolujte stav baterie a jejího nabití, kondici řemenů a chladicího systému. Tyto poruchy by mohly znemožnit pokračování v jízdě, nebo dokonce zabránit dojetí do nejbližšího servisu. Dále je nutné zkontrolovat řídicí systém a odpružení. Ověřte si například, kdy jste naposledy vyměňovali tlumiče a pružiny. Také stojí za to podívat se na provozní kapaliny, a to jak z hlediska kvantity, tak kvality. Bylo by dobré, aby mechanik také zkontroloval stav brzdového systému a připojil auto k diagnostickému zařízení, aby zjistil, zda se nevyskytly jiné chyby, které vyžadují pozornost,“ uzavírá Adam Lehnort.