Renault se uvedením svého nového modelu Arkana stává prvním mainstreamovým výrobcem nabízejícím SUV kupé v Evropě, neboť tento segment byl dosud výsadou prémiových značek. Vůz se začleňuje do SUV segmentu C, který celosvětově značně roste.
Arkana má být silný hybridní produkt jak co do stylu, tak co do pohonu. Souběžně nabízí motory 1.3 TCe s mikrohybridizací 12V ve verzi 140 k a 160 k (ve druhé polovině roku 2021) včetně pohonu E-TECH Hybrid 145. Vyrábí se v továrně v Busanu (Jižní Korea) spolu s modelem XM3 od Renault Samsung Motors. Objednávky začaly být přijímány od dubna 2021.
Model vyjíždí na velkých kolech o průměru 690 mm, dosahuje délky 4 568 mm při výšce 1 571 mm a rozvoru 2 720 mm. Tvary zvýrazňují chromované prvky, například lišty zvýrazňující okna, boční ochrany dveří a dekorace předních blatníků. Je k dispozici také ve verzi R.S. Line. Nechává se inspirovat sportovním DNA divize Renault Sport a jeho ikonického modelu Mégane R.S.
Arkana je vybavena technologií E-TECH Hybrid 145 k a využívá i výkonné motorizace TCe 140 a 160 v jejich mikrohybridní verzi 12V. Po modelech Clio, Captur a Nový Mégane pokračuje Renault ve strategii šíření své inovativní hybridní technologie E-TECH i zde. Její „full hybrid” motorizace je identická s pohonem modelu Clio E-TECH Hybrid.
Pohon E-TECH Hybrid 145 k se skládá ze 4-válcového benzínového motoru 1,6 l nové generace pocházející z Alliance. Tento motor je přizpůsoben hybridní technologii a je vybaven filtrem pevných částic ke snížení emisí. Jeho výkon činí 69 kW (94 k) a pomáhají mu dva elektromotory – jeden „e-motor” (36 kW) a vysokonapěťový startér generátor typu HSG (High-Voltage Starter Generator) 15 kW. Celek funguje díky inovativní multimódové převodovce bez spojky, doplňující pohonný agregát. Spojení elektromotorů s převodovkou s ozubenými koly umožňuje optimální a hladké řazení.
Pohon E-TECH Hybrid s baterií lithium-ion 1,2 kWh (230 V) v zavazadlovém prostoru zajišťuje významné snížení spotřeby paliva a emisí CO2. Lze tak dosáhnout až 80 % doby jízdy ve městě v elektrickém režimu za snížení spotřeby až o 40 % oproti tradičnímu spalovacímu motoru. Arkana E-TECH Hybrid vykazuje kombinovanou spotřebu 4,9 l/100 km a emise CO2 111 g/km (hodnoty WLTP). Baterie se stejně jako u elektromobilu dobíjí při zpomalení a brzdění. Lze ji rovněž dobíjet přes spalovací motor. E-TECH Hybrid dokáže v plně elektrickém režimu vyvinout rychlost až 75 km/h.
Mikro-hybridizace TCe 140 a TCe 160
Všechny výbavy jsou rovněž k dispozici ve verzi mikro-hybridní, založené na přeplňovaném 4válcovém benzínovém motoru s přímým vstřikováním 1.3 TCe. Mikro-hybridizace se dosáhne přidáním alternátor-startéru s vlastní baterií lithium-ion 12 V, umístěnou pod sedadlem spolujezdce. Tento benzínový mikro-hybridní pohon je spojen s automatickou převodovkou s dvojitou spojkou EDC se 7 rychlostmi a je nabízen ve dvou verzích 140 k (při uvedení na trh) a 160 k (v druhé polovině roku 2021).
Mikro-hybridní technologie 12 V zlepšuje funkci Stop & Start a zajišťuje rekuperaci energie při zpomalení. Alternátor-startér a baterie rovněž pomáhají motoru ve fázích největší spotřeby energie, při rozjezdu nebo při akceleraci. Mikro-hybridizace umožňuje snížit spotřebu paliva až o 8 % a emisí CO2 až o 8,5 %. Tato motorizace 1.3 TCe je rovněž vybavena částicovým filtrem, jehož úlohou je eliminovat částice výfukových plynů jejich zachycováním do mikroporézní buničité vložky, která se v pravidelných intervalech automaticky regeneruje.
V mikro-hybridní verzi TCe 140 disponuje točivým momentem 260 Nm v rozmezí 1 750 až 3 500 ot/min, což představuje +10 k a + 20 Nm oproti dřívějšímu motoru 1.3 TCe 130. Vůz mádosahovat kombinované spotřeby 5,8 l/100 km a emisí CO2 131 g/km (hodnoty WLTP). Pro lepší dynamiku bude Arkana rovněž nabízena s mikro-hybridním pohonem 1.3 TCe ve verzi 160 k od druhé poloviny letošního roku.
Naše redakce má již naplánovaný týdenní test tohoto nového modelu, takže čtenářům přineseme také poznatky, jak se s autem jezdí.