Elektrifikace v portfoliu značky Škoda přinesla nedávno nový model – Octavia RS si přidala označení iV. Ceník se tedy rozrostl o hybridní variantu, jež disponuje výkonem 245 koní. Na první pohled se od konvenční verze neliší, jaký ale bude jízdní projev?
Modely Octavia RS se odlišují černou maskou chladiče, kryty zpětných zrcátek a v černé jsou vyvedena rovněž slitinová kola, u nichž tvoří výrazný kontrast červené třmeny brzd. Hybridní verze je na tom úplně stejně, a pokud zvolíte matnou šedou barvu karoserie jako u testovaného vozu, bude výsledek sportovně-elegantní. Tento dojem podtrhují i černé okenní lišty. Ve standardu jsou Matrix-LED světlomety vpředu a Top LED světla vzadu, která poznáte mimo jiné podle dynamických směrovek. Jako obvykle je RS verze oproti té běžné vzhledově zřetelně dynamičtější.
Odlišný je také interiér, kde dominuje černá barva. Strop, palubní deska i dveře jsou tmavé, stejně jako sportovní sedadla (ta jsou v základu) čalouněná látkou rovněž v černé. Můžete si připlatit za speciální ergonomické sedačky potažené kombinací Alcantary a kůže. Sedadla s integrovanými opěrkami hlavy mají výrazné boční vedení, jsou ale zároveň natolik pohodlná, abyste mohli cestovat i na delší vzdálenosti. Všestrannost je ostatně jednou z vlastností, pro něž je Octavia RS mezi českými zákazníky tak oblíbená.
Základní ergonomie kabiny je samozřejmě shodná s běžným modelem, v kapličce ovšem standardně najdete virtuální přístrojový displej, na němž můžete zvolit grafický režim Sport. Přibyl také nový ochranný prvek – středový airbag, který oddělí při nehodě řidiče a spolujezdce. Je uložený ve vnitřním boku opěradla řidiče a chrání hlavně při bočním nárazu. Posádka má na zadních sedadlech stejný komfort jako u běžného modelu, zavazadlový prostor se ovšem kvůli hybridnímu ústrojí zmenšil ze 600 na 450 litrů. Kufr je teď mělčí a při převozu rozměrnějších věcí musíte přece jen počítat s jistým omezením.
Nás ovšem nejvíce zajímá pohonné ústrojí, které je kombinací přeplňovaného benzínového motoru 1.4 TSI s elektromotorem a automatickou převodovkou DSG. Elektromotor o výkonu 85 kW je napájen z akumulátorů, které jsou uloženy pod podlahou. Jejich kapacita je 13 kWh a dobijete je z běžné zásuvky nebo wallboxu, což znamená, že budete potřebovat nejméně 3,5, respektive 5,5 hodiny. Plug-in hybridy totiž nejsou běžně stavěné na dobíjení ve vysokovýkonných stanicích. Reálně je tedy takové auto zajímavé hlavně pro zákazníky, kteří mají k dispozici zásuvku k nabíjení v rodinném domě nebo wallbox ve firmě, kde pracují. Jinak totiž při běžném nákupu nebo zastávce na pumpě mnoho elektrických kilometrů nedobijete. Na jedno nabití byste měli podle tabulek dojet až 60 kilometrů, my jsme při převzetí vozu s plnou nádrží a baterií dobitou na 62 % odečetli na palubním počítači celkový dojezd 530 kilometrů. Během testu jsme pak zaznamenali spotřebu spalovacího motoru 6,5 – 6,8 l/100 km.
Jak se projeví elektrická posila na dynamice jízdy? Znatelně. S dobitou baterií je auto o poznání živější, a i když je čilé také pouze se spalovacím motorem, rozdíl je znatelný. Proto se doporučuje akumulátory poctivě dobíjet, aby vám vůz poskytl skutečný požitek z jízdy. Ptáte se po smyslu elektrifikovaného sportovně laděného automobilu, který si asi nebudou kupovat úplní šetřílkové? Jednak dokáže jet zcela bez emisí, což bude možná brzy nutnost v centrech měst nejen v zahraničí, ale také u nás. Na tuto úlohu se dokáže připravit, i když není široko daleko žádná nabíječka. Je to díky speciálnímu režimu, kdy se akumulátory dobíjejí spalovacím motorem. Spotřeba sice stoupá, vjezd do „nulových“ zón je tím ale zaručen. Druhý důvod je praktický – hybridní režim (s dobitými bateriemi) snižuje spotřebu a při krátkých jízdách je provoz ekonomičtější. Svou roli hraje i při podpoře spalovacího motoru při akceleraci. Z nuly na stovku zrychluje RS iV za 7,3 sekundy, maximální rychlost je 225 km/h. Ačkoliv jízdní projev není tak ostrý jako v případě konvenční verze, i s hybridem můžete zažít zábavu za volantem. Znamená to ale časté postávání u elektrické zásuvky.
Škoda Octavia RS začíná s cenou na 889 900 Kč. Chcete-li se chovat ekologicky a ekonomicky, verze iV vás přijde nejméně na 939 900 Kč, což je shodná cena jako u benzínového dvoulitru s automatickou převodovkou, který poskytuje stejný výkon 245 koní.
Testovaný model:
Škoda Octavia RS iV
motor: zážehový čtyřválec 1395 cm3
výkon: 110 kW/150 k při 5000 – 6000 ot./min
točivý moment: 250 Nm při 1550 – 3500 ot./min
celkový výkon: 180 kW/245 k
rozměry: délka 4689 mm, šířka 1829 mm, výška 1470 mm
rozvor náprav: 2686 mm