Od Publiky po Toyotu GR Yaris

V roce 1978 byla ukončena výroba třetí generace modelu Publica, a na scénu vstoupil model Starlet. Auto reprezentovalo společnost na trhu městských vozů do roku 1999 a dočkalo se pěti generací. Během těchto dvou dekád si model vybudoval renomé velmi houževnatého a spolehlivého vozu, a zapsal se tak na seznam aut, které upevnily tento obraz značky.

Hatchback tehdy nebyl dominantním typem karoserie Starlet, jak to bývá u dnešních moderních městských aut. Model začínal jako dvoudveřové kupé, k němuž později přibyl sedan. S druhou generací se objevil také tří a pětidveřový hatchback i verze kombi.

V 80. letech už byly dostupné sportovní verze, jako je Starlet Sprint vycházející z druhé generace. Třetí generace z roku 1984 dostala lehké verze Ri a Turbo R s motorem 1.3, uzpůsobené pro motorsport. V roce 1990 debutovala Starlet GT Turbo s motorem 1.3 4E-FTE o výkonu 135 koní, která vážila jen 890 kg. Její nástupkyní se stala Glanza, tedy sportovní verze Starlet páté generace.

Glanza S byla poháněna atmosférickým motorem 1.3 o výkonu 85 koní s označením 4E-FE, zatímco Glanza V dostala přeplňovaný motor 1.3 4E-FTE o výkonu 140 koní, který rozjel lehký vůz na stovku za 8,2 s. Toyota uvedla také superlehkou verzi Glanzy V bez klimatizace a elektricky ovládaných oken, určenou pro milovníky motorsportu. Obě verze Glanzy se prodávaly jenom v Japonsku, ovšem v rámci soukromého dovozu se auta objevila ve Velké Británii, na Novém Zélandu a dalších zemích s řízením na pravé straně.

gr_yaris_2020_0009_1

Na konci 90. let se Toyota rozhodla nahradit zasloužilou Starlet zcela novým vozem, zkonstruovaným novými lidmi podle nových pravidel. Yaris byl první automobil vypracovaný evropským projektovým centrem Toyoty ED2. Určený byl především pro evropské řidiče a upravený podle jejich představ, jak po stylové stránce, tak s ohledem na výbavu a jízdní vlastnosti nebo charakteristiku tlumičů. Tím ovšem jeho „evropskost“ nekončí: Yaris se historicky vyrábí ve francouzské továrně ve Valenciennes, postavené speciálně pro tento model, a letos k ní přibude i česká továrna v Kolíně.

Znamená to tedy, že je Yaris čistě lokální, evropský model? Ani náhodou. Nabízí se na většině světových trhů, třebaže někdy pod jiným názvem. V roce 1999, kdy model debutoval, vystupoval také pod názvem Vitz, Platz a Echo, později se pak přidaly názvy Belta a Vios.

Jeho na svou dobu inovativní, krátká a vysoká silueta, umožnila umístit výš sedadla tak, aby bylo vysedání z auta a nasedání do něj snadnější. Řidič i spolujezdci navíc dostali velmi dobrý výhled a ve srovnání s jinými tehdejšími kompaktními vozy i prostorný interiér. Současně se podařilo zachovat nízko umístěné těžiště. Díky tomu mohla vzniknout sportovní verze Yaris TS z roku 2001 i série závodů, jichž se účastnily pouze sportovní modely Yaris.

V roce 2012 přivedl Yaris na světový trh malých automobilů plně hybridní pohon a stal se z něj symbol ekonomické jízdy. Toyota ovšem nezapomněla ani na jeho sportovní potenciál a zorganizovala v Japonsku sérii závodů Netz Cup Vitz Race pro další generace sportovních variant modelu Vitz, čili japonského Yarisu.

V roce 2017 uvedla Toyota novou sérii GR (Gazoo Racing), jejímž prvním zástupcem byl v Evropě globální, ač krátkosériový model Yaris GRMN vycházející ze třetí generace Yarisu. Hot hatch s kompresorem přeplňovaným motorem 1.8 o výkonu 212 koní a dlouhým seznamem závodní výbavy se dočkal finálních úprav na slavném Nürburgringu v Německu. Auto bylo zkonstruováno na počest návratu Toyoty do světového šampionátu v rallye za volantem Yarisu WRC, po bezmála dvacetileté přestávce.

Nástupcem Yarisu GRMN je GR Yaris z roku 2020. Jedná se o první rallye vůz, který je zároveň homologován na běžné silnice, od doby Celicy GT-Four, jejíž výroba byla ukončena v roce 1999.

Stránky: 1 2



Facebook

Nejčtenější

Nahoru