Od Publiky po Toyotu GR Yaris

Počátek městských vozů segmentu B je od 60. let spjat s vývojem sportovních aut. Toyota Publica vstoupila na trh v roce 1961 a hned rok na to automobilka uvedla model Publica Sports, na jehož základě vznikl v roce 1965 Sports 800. Modely Starlet a Yaris, které nahradily Publiku, mají také svoje sportovní, a dokonce i závodní verze. 

toyota_publica_1961_002

Publica byla první malé japonské lidové auto. Objevila se na trhu v roce 1961 a nabídla více místa než maličké kei cars, čili miniauta s motory o objemu maximálně 360 cm³, které v té době ovládaly japonský trh. Publica se stala trendsetterem třídy malých rodinných automobilů, nejčastěji sedanů a kombíků. Současně se však její lehká konstrukce stala základem pro první sportovní kupé, model Sports 800.

Dnes Publicu můžete spatřit na stálé výstavě Toyota Collection v hlavní budově německé pobočky firmy sídlící v Kolíně nad Rýnem. Model se na německý trh dostal v roce 1974 pod názvem Toyota 1000 a vyvolal na trhu malé pozdvižení svojí standardní výbavou, jejíž součástí bylo mimo jiné rádio s pěti tlačítky – v té době byl na automobilovém trhu takový doplněk obvykle dostupný pouze v luxusních autech, a to ještě na zvláštní přání klienta.

toyota_publica_1961_001

Sports 800 vzešla ze senzačního konceptu Publica Sports, který uchvátil veřejnost nevídanou vychytávkou: posuvnou střechou, jakou mají stíhačky. Díky sportovním sedadlům, tříramennému volantu a kulatým budíkům s chromovanými rámečky vypadala sportovní Toyota jako exkluzivní italské auto třídy GT.

Autorem Sports 800 byl Tatsuo Hasegawa, který měl velké zkušenosti s projektováním letadel. Díky němu má vůz lehký (580 kg), aerodynamický podvozek ve tvaru připomínajícím kapku vody, s mnoha díly vyrobenými z hliníku. Zcela novým nápadem byl odnímatelný hliníkový střešní panel, který se po demontáži ukládal do kufru. Právě Toyota Sports 800 byla prvním sériově vyráběným vozem se střechou typu targa. Motor se dvěma závodními karburátory měl objem 790 cm³ a výkon 45 koní. K tomu čtyřrychlostní manuální převodovku a bubnové brzdy na všech kolech.

Auto bylo vyrobeno v počtu 3131 exemplářů. Pořizovali si ho hlavně mladí, dobře situovaní Japonci, a také američtí vojáci, kteří sloužili na Okinawě. Automobil vyhrál svůj debutantský závod na dráze Funabashi série All Japan Car Club Championship v roce 1965 a o rok později zvítězil v závodě na 500 km na okruhu Suzuka. V roce 1977 firma na veletrhu v Tokiu ukázala svůj první hybrid – byl to experimentální koncepční vůz Sports 800 Gas Turbine Hybrid.

 

Stránky: 1 2



Facebook

Nejčtenější

Nahoru