Značka Audi se na elektrifikaci svých modelů vrhla opravdu důkladně, a tak se dostalo i na luxusní manažerské kombi A6 Avant. Podrobili jsme testu hybridní pohonnou soustavu, která kombinuje dvoulitrový benzínový čtyřválec s elektromotorem a pohonem všech kol quattro.
Jedná se o plug-in hybrid, elektromotor čerpá energii z externě nabíjených akumulátorů. Díky tomu dokáže vůz ujet až 53 kilometrů, „elektrická“ jízda dosahuje rychlosti až 135 km/h. Slouží k tomu režim EV, kdy vůz neprodukuje žádné emise. Kompromisem je mód Hybrid, v němž se preferuje elektrický pohon, když je to možné, zároveň jsou spalovacím motorem dobíjeny akumulátory a konvenční pohon nastupuje v případě potřeby větší akcelerace. Auto ale dokáže být i pěkně ostré, jeho maximálka je 250 km/h a dokáže akcelerovat z nuly na stovku za 5,6 sekundy.
V zavazadelníku sice vozíte elektrické nabíjecí kabely, zvenku ale nic nenasvědčuje tomu, že se jedná o vůz, který dokáže jet zcela bez emisí. Jeho exteriér je totiž pojat velmi sportovně již ve standardní výbavě – obsažený paket S line dodává detaily v černé barvě, třmeny brzd jsou červeně lakovány a high-tech jsou i Matrix LED světla. V kombinaci s černou mřížkou chladiče a ostrým předním „lízátkem“ máme před sebou dynamické kombi, u něhož bychom elektromotory nehledali.
Kabina se v uspořádání neliší od běžného modelu, takže na středovém panelu najdete dva velké displeje pod sebou, jejichž vypnutím lze získat optický dojem lesklého černého dekoru namísto obrazovek plných obrázků a čísel. Všechny důležité informace si totiž můžete zobrazit ve virtuálním přístrojovém štítu, a tak nemusíte své oči unavovat přemírou světlených zdrojů. Středová konzola nese ještě speciálně tvarovanou řadicí páku, která je pro současné audi typická, je tu ještě elektrická parkovací brzda a pak už jen několik málo tlačítek pro volbu jízdních režimů. Můžete se tak plně soustředit na dění na silnici, nadto je k dispozici head-up displej, v němž se promítají ty nejpodstatnější údaje.
Komfort je nasnadě na místě řidiče i cestujících. Sedadla jsou sportovně tvarovaná, v druhé řadě je místa nadbytek a jejich polohu v sedačkách docílíte pomocí elektrického ovládání. Méně optimistický je pohled do zavazadelníku, který se kvůli uložené baterii objemově „smrskl“ na 405 litrů, což na vůz této velikosti není zrovna mnoho.
Jízda s hybridní A6 je především velmi tichá a kultivovaná. A to nejen při využití elektrického motoru, zcela nehlučný je i spalovací motor, jehož připojení skoro nepostřehnete. Automatická převodovka řadí hladce a rychle, když víc sešlápnete plyn, dočkáte se rychlé odezvy a dynamického nárůstu točivého momentu. Ačkoliv je schopné ostré jízdy na okreskách, je toto auto stavěno především jako polykač kilometrů na dálnicích. Drží skvěle stopu a máloco jej vyvede z rovnováhy. V zatáčkách na okreskách je stejně sebejisté a podvozek se stáčí ochotně podle vašich pokynů. Méně komfortní byly přejezdy nerovností v městském provozu, což lze patrně přisoudit atraktivním 19palcovým kolům. U plug-in hybridních systémů je trochu složitější udávání spotřeby, kdy je nutno počítat v litrech paliva i kWh elektřiny. A6 Avant má v tabulkách uvedeno 2,1 – 1,9 l/100 km a kombinovanou spotřebu elektřiny 17,9 – 17,4 kWh/100 km. My jsme během testu zaznamenali hodnoty kolem 20 kWh, jakmile se zásoba elektrické energie vyčerpala a přepnuli jsme čistě na spalovací motor, ukazovalo se kolem 8 litrů. Pokud máte tu možnost, pravidelné dobíjení akumulátorů se rozhodně vyplatí.
Audi A6 Avant začíná v ceníku na 1 460 900 Kč, za verzi s elektrickým „e“ dáte nejméně 1 723 900 korun.
Testovaný model:
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro
motor: zážehový čtyřválec 1984 cm3
výkon: 185 kW/252 k při 5000 ot./min.
celkový výkon: 270 kW/367 k
celkový točivý moment: 500 Nm při 1250 ot./min.
rozměry: délka 4939 mm, šířka 1886 mm, výška 1490 mm
rozvor náprav: 2924 mm