Značka Mercedes-Benz pro své elektřinou poháněné vozy zvolila svébytnou značku EQ a jako první uvedla EQC. Jedná se o SUV, které je velikostí srovnatelné s konvenčním modelem Mercedes-Benz GLC. Bude pro něj adekvátním soupeřem?
Výkonově by na srovnávání rozhodně měl, protože elektromobil disponuje výkonem 408 koní. Maximální rychlost je ovšem omezena na 180 km/h. A co dojezd? Ten by měl dosahovat až 450 kilometrů. Jaká byla realita při redakčním testu v chladném zimním počasí?
Automobilka řadí tento vůz mezi crossovery, karoserie totiž v oblasti střechy vychází spíš z tvarů kupé než SUV. Na první pohled vůz rozhodně vypadá atraktivně – přední mřížku nahradil velký černý panel, který v kombinaci s mohutnou hvězdou na přídi nesenou dvojicí lesklých lišt poutá pozornost. Po stranách plynule přechází ke světlometům, které navazují na dlouhou lištu na horním okraji. Ve tmě je dlouhý svítící pás dost působivý a podobné je to i na zádi, kde světlomety spojuje červená světelná linie na hraně pátých dveří. Střešní spoiler dodává sportovní rysy a kola mají paprskovitý design, takže z profilu byste auto na elektromobil vůbec netipovali.
Interiér vychází z prvků současných mercedesů, takže přístrojový štít je nahrazen dvojicí velkých displejů umístěných vedle sebe, kdy na levém se zobrazují údaje a informace o jízdě, zatímco pravý slouží pro navigační systém a infotainment. Výdechy klimatizace s dekorem ve stylu připomínajícím tištěné spoje jsou naopak speciálním prvkem řady EQ. Na středovém panelu pak najdete obvyklé ovladače, jako spínače pro klimatizaci, touchpad pro ovládání multimédií a dva typické „mercedesovské“ válečky – levý pro volbu jízdního režimu, pravý pro ovládání hlasitosti.
Sedadla řidiče a spolujezdce jsou pohodlná a mají nastavitelný sedák, cestování je tu komfortní a příjemné. V druhé řadě sedadel je dost místa pro kolena a nohy, a to i díky prolisům v opěradlech předních sedaček. Zavazadelník má rovnou plochu a pojme 500 litrů nákladu, což není v porovnání s konkurencí zrovna mnoho, pro běžné rodinné využití je to ale dostačující. Svou roli tu hraje nutnost umístění dostatečně velkých lithium-iontových akumulátorů, jejichž kapacita je v případě EQC 80 kWh elektrické energie.
Co se týče jízdní dynamiky, nehodlali konstruktéři dělat žádné kompromisy a nadělili vozu výkonný pohon, který skoro 2,5 tuny vážící EQC zrychlí z nuly na stovku za 5,1 sekundy. Elektronicky omezená maximálka je pochopitelně limitující, na našich dálnicích to ale nepocítíte, protože v běžné cestovní rychlosti se auto chová svižně a jede docela lehce. Hnací sílu dodávají dva elektromotory na přední a zadní nápravě, celý pohonný systém byl nově vyvinut a díky němu se EQC chová jako vůz s pohonem všech kol. Přední elektromotor zajišťuje pohon při běžném stylu jízdy, zadní přispívá k dynamice jízdy a dostatečné trakci. Jízda s tímto elektromobilem je extrémně tichá – prakticky vůbec neslyšíte žádný zvuk spojený s poháněním kol, a vlastně ani typický „tramvajový“ svist při brzdění, který je jinak dobře známý z jiných typů aut poháněných elektřinou.
Jízdní styl ovlivňuje pět nastavených režimů – Comfort, Eco, Max Range a Sport, můžete si také navolit vlastní režim podle svých parametrů. Pokud vám jde o co nejúspornější jízdu, máte k dispozici asistenci – kdy ubrat plyn, kdy je vhodné rekuperovat energii. Možnosti rekuperace ovlivňujete sami volbou pomocí pádel pod volantem. Dlužno přiznat, že pokud se dokážete psychicky odpoutat od faktu, že řídíte elektromobil, můžete jet s EQC stejným stylem jako s běžným konvenčním vozem a můžete si to dokonce i užít. Stav baterií ovšem bude rychle klesat, což je při současném stavu dobíjecí infrastruktury celkem frustrující. Pokud máte to štěstí a v blízkosti je rychlodobíječka, je vyhráno. Při stavu baterií 41 % (a dojezdu 150 km) nabíjení výkonem 47 kW trvalo 50 minut a odjížděli jsme s bateriemi nabitými na 92 % s dojezdem 304 km. Mimochodem, výzva k dobití akumulátorů se ozve při dojezdu 50 kilometrů. Dobíjení střídavým proudem z veřejných nabíječek nebo domácí sítě při výkonu 7,4 kW bude pochopitelně výrazně delší. Zbývá dodat tabulkovou spotřebu v kombinovaném provozu – 22,2 kWh/100 km.
Mercedes-Benz EQC pořídíte za cenu 1 972 300 Kč, přičemž řada technologických novinek značky, jako multimediální systém s hlasovým ovládáním nebo navigační systém EQ pozitivně ovlivňující spotřebu, máte ve standardu.
Testovaný model:
Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC
motor: 2 asynchronní elektromotory
výkon: 300 kW/408 k
točivý moment: 765 Nm
rozměry: délka 4761 mm, šířka 1884 mm, výška 1624 mm
rozvor náprav: 2873 mm