Snad nebude proti pravidlům genderové vyváženosti přiřknout nový model UX především ženám. Spojení elegantního designu a precizně stylově vypilovaného interiéru si ale o to přímo říká. Když připočtete zvýšený podvozek a chytrý hybridní pohon, je tu dokonalý městský dopravní prostředek, po němž by mohla každá moderní žena zatoužit. Jak se osvědčil v redakčním testu?
Zkouška přitažlivosti exteriéru proběhla na jedničku – auto se dámám líbí. Jeho karoserii protínají výrazné linky všemi směry, nejvíc je to vidět z boku. Vřetenovitá přední maska kupodivu nepůsobí tak monstrózně jako u jiných modelů, přitom je ale stejně výrazná, má jen trochu obměněný vzorek mřížky. Vysoký přední nárazník lemují po stranách svislé lesklé lišty, na jejichž koncích jsou posazeny mlhovky. Profil definují decentní plastové lemy a svažitá střecha s ostře lomeným spoilerem. Zádi dominuje světelná lišta, která spojuje zadní světlomety. Obsahuje 120 LED diod! Některé tvary jsou pouze efektním řešením, jiné v sobě skrývají i vliv na aerodynamiku auta. Celek dělá dojem skládačky, v níž do sebe všechno ideálně zapadlo.
Další test čeká v kabině, která je pojata velmi luxusně. I když se jedná o rozměrově kompaktní auto, interiér připomíná velké sedany – široké sedačky jsou pohodlné a posazené o něco výš než v běžném autě, čalounění působí reprezentativně a je příjemné na omak. Přístrojová deska není nijak puritánská, jak bývá u crossoverů této velikosti zvykem. Nechybí analogové hodiny vedle displeje multimédií, který je umístěn na vrcholu středového panelu. Výdechy klimatizace mají štěrbinovitý tvar, jejich ovladače jsou pojaty jako klávesy a pak už tu najdete jen tlačítka pro vyhřívání a odvětrávání sedadel. Středová konzola je poměrně široká, kupodivu kolenu řidiče ale nepřekáží. Ne zcela ideální je touchpadový ovladač multimediálního rozhraní. Občas totiž budete bojovat s přesným zaměřením kurzoru. V zavazadelníku je místo pro 320 litrů nákladu, což není zrovna mnoho, navíc je prostor hodně mělký, a tak na přepravu objemných předmětů spíš zapomeňte.
Velkou péči věnovala automobilka vývoji nového hybridního pohonu, který by měl nabídnout mnohem větší dojezd čistě na elektřinu, a přitom zaručit ekologickou mobilitu bez závislosti na dobíjecích stanicích. To je ostatně jeden z hlavních problémů malého rozšíření elektrických automobilů. V modelu 250h je spojen dvoulitrový spalovací motor s elektromotorem, celkový výkon systému je 184 koní. Novinkou je autonomní dobíjení, takže v městském provozu může auto velkou část ujeté trasy absolvovat v elektrickém režimu. I při zapojení spalovacího motoru je jízda téměř nehlučná, tedy další plus pro využití v městských aglomeracích. Nečekejte emoce ani řidičské orgie, zato ale pohodové přemístění tam, kam potřebujete. Zrychlení z nuly na stovku papírově vypadá velmi dobře – 8,5 sekundy s verzí s pohonem předních kol. Hybridní pohon vás ale drží u klidnějšího stylu jízdy. Spotřebu jsme během testu zaznamenali kolem šesti litrů, přičemž podle metody WLTP je tabulková hodnota v kombinovaném provozu 5,3 l/100 km.
Bezpečnostní technologie jsou k dispozici v paketu Safety System+, což je standardní výbava každého modelu. Zahrnuje mimo jiné dynamický tempomat, předkolizní systém, funkci udržení v jízdním pruhu, rozpoznávání dopravních značek. Podle současného akčního ceníku je vůz k mání od 859 tisíc Kč.
Testovaný model:
Lexus UX 250h
motor: zážehový čtyřválec 1987 cm3
výkon: 112 kW/152 k při 6000 ot./min.
točivý moment: 190 Nm při 4400 – 5200 ot./min.
elektromotor: 80 kW/109 k, 202 Nm
rozměry: délka 4495 mm, šířka 1840 mm, výška 1520 mm
rozvor náprav: 2640 mm