Čtvrtou generaci nejprodávanějšího modelu značky završuje vůz Octavia RS a model Scout ve verzi kombi s vlastnostmi offroadového vozu. Oba vrcholné modely nabízejí vyšší úroveň bezpečnosti, nové asistenční systémy, vyšší úroveň komfortu a moderní prvky konektivity. Měli jsme příležitost jako jedni z prvních redakcí si krátce vyzkoušet oba modely v okolí Mladé Boleslavi, jejich podrobné testy s jízdními dojmy přineseme v příštích číslech časopisu AutoforDrive. Ale už teď vás chceme seznámit s technickými podrobnostmi obou modelů.
Na model RS iV, první model RS značky s plug-in hybridním pohonem, se kterým jsme se seznámili na prvních jízdách v září v okolí Vídně, nyní navazují verze s nejvýkonnějšími naftovými a benzinovými motory. Octavia RS tak poprvé nabízí tři typy pohonu. Motor 2,0 TDI generace Evo, který nabízí výkon 147 kW (200 k), je k dispozici s pohonem předních kol nebo pohonem všech kol. Motor 2,0 TSI Evo nabízí výkon 180 kW (245 k) a pohon předních kol. Scout má v nabídce tři naftové a benzinové motory. Tento model ve verzi kombi je opět nabízen s pohonem všech kol.
Model RS dosahuje součinitele odporu vzduchu cx od 0,25 a nabízí tak nízké hodnoty emisí CO2 a nižší spotřebu. Mnoho částí karoserie bylo aerodynamicky upraveno, například vzduchové clony Air Curtain po stranách předního nárazníku, boční spoiler, difuzor na zadním nárazníku a zadní spoiler verze liftback. K lepší aerodynamice přispívají také aerodynamická kola z lehké slitiny.
Nový motor 2,0 TSI modelu RS vychází z motoru použitého v modelu minulé generace RS 245. Při vývoji byl největší důraz kladen na zlepšení efektivity motoru při zachování dynamických vlastností, zejména výkonu 180 kW (245 k). Mezi nejvýznamnější vylepšení patří zvýšení vstřikovacího tlaku paliva na 350 bar, nový tvar dna pístů a nové těsnění u klikové hřídele snižující tření, což vede ke snížení spotřeby paliva. Další změny byly provedeny na výfukovém potrubí a systému zapalování.
Motor 2,0 TDI o výkonu 147 kW (200 k) má shodný základ s ostatními naftovými motory generace Evo s výkonem 85 kW (116 k) a 110 kW (150 k). Motor 2,0 TDI/147 kW má však blok motoru z hliníku a také hliníkové písty se sadou pístních kroužků s optimalizovaným třením. Také jsou použity jiné ojnice a silnější ojniční čepy s průměrem 54 mm místo 48 mm. Pro zajištění vyváženějšího chlazení je turbodmychadlo chlazené kapalinou.
Lepší trakci a jízdní vlastnosti zajišťuje v případě verzí s motorem TSI standardně dodávaná elektronicky řízená uzávěrka diferenciálu na přední nápravě VAQ. Jedná se o šestou generaci elektrohydraulické vícelamelové spojky, která dokáže přenášet až 1 600 Nm na jedno kolo, oproti 500 Nm, které přenáší standardní systém XDS+ ostatních modelů. VAQ pracuje v jízdních režimech Normal a Sport, které jsou na výběr v rámci volby jízdního režimu.
Pohon všech kol, který je u varianty s motorem TDI nabízen na přání, přenáší hnací sílu pomocí elektronicky řízené lamelové spojky šesté generace. K optimální účinnosti přispívá použití oleje s nízkou viskozitou, snížené předpětí ložiska a vylepšené vnitřní mazání. Nové pístové čerpadlo je poháněno bezkartáčovým stejnosměrným elektrickým motorem s integrovanou řídicí jednotkou, což prodlužuje životnost a zvyšuje účinnost. Řídicí elektronika pohonu 4×4 reaguje v řádech milisekund na měnící se situaci na vozovce a pomáhá tak dynamickému průjezdu zatáčkami. V momentě odlehčení vnitřního kola převede systém 4×4 část hnacího momentu na protější kolo a vůz tak získá trakci. Pokud je vůz vybaven volbou jízdního režimu bez DCC, může si řidič u verze RS s motorem 2,0 TDI pomocí volby jízdního režimu zvolit volbou režimů Normal nebo Sport chování systému XDS+. XDS+, které zlepšuje trakci, je funkčním rozšířením elektronické uzávěrky diferenciálu (EDS).
Standardně dodávaný sportovní podvozek je speciálně nastaven. RS nabízí také snížení podvozku o 15 mm. Na přání je k dispozici také adaptivní podvozek DCC, který automaticky upravuje tlumicí charakteristiku a který v režimu Sport umožňuje velmi sportovní jízdu. V rámci volby jízdního režimu také poprvé nabízí v rámci jednotlivých režimů možnost navolit si jednotlivé parametry, například tlumicí charakteristiku, charakteristiku řízení nebo řazení automatické převodovky DSG na centrální obrazovce s úhlopříčkou 10″ pomocí posuvné lišty dle vlastních preferencí. Víceprvková zadní náprava použitá ve voze zajišťuje komfort a dobré vlastnosti při ovládání. Nejvýkonnější varianta je vybavena sedmnáctipalcovými brzdami. Naftová verze modelu RS je vybavena šestnáctipalcovými brzdami na přední nápravě a patnáctipalcovými brzdami na zadních kolech.
Model RS nabízí ovládání automatické převodovky DSG systémem shift-by-wire. Volba jízdního režimu tak neprobíhá mechanicky, ale elektronicky. Tento systém šetří místo a také má nový vzhled. Místo známé volicí páky automatické převodovky DSG se tak ve středové konzoli nachází nový ovládací modul s malým přepínačem.
Nová generace modelu Scout s pohonem všech kol a vlastnostmi offroadového vozu je nabízena v karosářské verzi kombi, má nejsilnější naftový motor 2,0 TDI o výkonu 147 kW (200 k). Pohon všech kol vozu využívá novou elektronicky řízenou lamelovou spojku šesté generace. Dosavadní řídicí jednotka, která byla umístěna mimo, je z důvodu rychlejších reakcí nově integrována. Software umí rozpoznat na základě jízdy řidiče, zda je aktuálně pohon všech kol zapotřebí. V případě potřeby zcela odpojí elektromotor pohánějící olejové čerpadlo. Pokud je pohon 4×4 zapotřebí, je systém v co nejkratší době opět k dispozici.
Vůz je standardně dodáván s paketem pro špatné cesty včetně ochrany podvozku vpředu a vzadu. Díky světlé výšce zvýšené o 15 mm na 163 mm si Scout poradí i mimo zpevněné cesty. Na přání je k dispozici také adaptivní podvozek DCC. Funkce Off-road je součástí standardní výbavy a zapíná se přes obrazovku volby jízdního režimu. Tato funkce přizpůsobuje nastavení systémů jízdní stability pro jízdu v terénu. Změní se tak průběh reakce plynového pedálu, DSG převodovka řadí ve vyšších otáčkách. Obsahuje rovněž asistenta pro jízdu z kopce. Víceprvková zadní náprava použitá ve voze zajišťuje komfort a dobré vlastnosti při ovládání.
Poprvé vůz nabízí ovládání automatické převodovky DSG systémem shift-by-wire a head-up displej. Nové asistenční systémy, jako například Antikolizní asistent a Asistent při odbočování, zvyšují bezpečnost. Scout je vybaven 10,25″ Virtuálním Kokpitem, který navíc zobrazuje při nastoupení a vystoupení z vozu speciální animaci s logem Scout. Infotainment systémy s 10″ displejem jsou postaveny na poslední generaci modulární stavebnice infotainmentu koncernu Volkswagen. Díky zabudované eSIM je vůz vždy online. Infotainment systémy nabízí hlasové ovládání pomocí digitální asistentky Laura, která rozumí také celým větám.
Model má ve standardu nový středový airbag mezi předními sedadly, který zajišťuje více bezpečí pro řidiče a spolujezdce. Účelem je chránit řidiče a spolujezdce v případě dopravní nehody před vzájemným střetem, zejména při nárazu z boku.