Zábavný sporťák BRZ znáte z našich testů většinou v působivé sytě modré barvě, tentokrát z fotek svítí jasná blankytná. Co to znamená? Subaru nabídlo svým fandům limitovanou speciální edici. A nepřinesla jen odlišné lakování. Spec. S má také upravený podvozek. Co odhalil redakční test?
Limitka byla určená v České republice jen pro 23 zákazníků, rozpoznatelná zvenku podle speciálního laku Cool Gray Khaki, který se běžně nedá objednat. Pěkně k němu sedí 17 palcová hliníková kola, lakovaná černou barvou. Jinak má ale BRZ i v této speciální edici sportovně přikrčenou siluetu, dlouhý rozvor a krátké převisy, je hodně nízký a má výrazný přední spoiler, takže při parkování to chce dost obezřetnosti u vyšších obrubníků a na retardérech.
Proporce naznačují ideální rozložení hmotnosti v poměru 53 : 47 mezi přední a zadní nápravu, pro jízdní stabilitu je také výhodné nízké těžiště, které umožňuje kompaktní plochý motor typu Boxer. Vzhled je i v ostatním jasně určen sportovními geny – velké sací otvory v předním nárazníku, mohutné blatníky vytažené do výšky, kabina položená hodně dozadu a pevné křídlo, velký difuzor a dvě masivní kruhové koncovky výfuku po stranách.
Kabina má ve speciální edici exkluzivní dvoubarevné provedení – černá sedadla jsou po stranách lemována hnědými koženými pruhy, stejný materiál je i na opěrkách hlavy a područkách na dveřích. Volant, ruční brzdy i řadicí páka jsou obšity kůží se štepováním ve stejné hnědé barvě. Středový panel se u limitky od základního modelu neliší. Vrcholek zabírají výdechy klimatizace, pod nimi je displej infotainmentu. Ovládání větrání a vyhřívání zajišťují kruhové a klávesové spínače, takže řidičova pozornost není odváděna od silnice kvůli složitému nastavování například přes dotykový panel. Příhodné je umístění vstupu USB, protože i tady se může hodit dobrá konektivita s externím mobilním zařízením. Například když chcete využít některou z webových aplikací pro analýzu jízdy.
Ta může být docela ostrá, i když při tom nebudete trhat policejní radary. Právě tato vlastnost patří u BRZu k nejvíc oceňovaným. Zážitek z řízení totiž není vykoupen ďábelskou rychlostí, tohle auto dokáže být velmi zábavné i při hravé jízdě po okreskách, kdy si naplno užijete práci s plynem a brzdou, vyzkoušíte „ručku“ a při vypnuté stabilizaci pošlete auto do zatáčky parádně dveřmi napřed. Kromě úplného vypnutí ESP je tu i režim Track, který se volí tlačítkem vpravo na liště u řadicí páky. Poznáte ho snadno podle symbolu praporku. Výkon dvoulitrového atmosférického motoru je 200 koní a pro lehké auto vážící 1216 kilo je dostatečně silný na pořádnou zábavu za volantem. Jeho skvělou vlastností je ale ochota k vytáčení k šesti i sedmi tisícům otáček, kdy dostává tu správnou šťávu a řidič si užívá jeho plný zvuk. Během redakčního testu si přitom řekl o 8,8 litrů benzínu na 100 kilometrů, což není daleko od papírové kombinované spotřeby 8,6 l/100 km.
Edice Spec. S má ještě oproti běžnému modelu speciálně naladěné tlumiče Sachs, což ocení hlavně milovníci hodně dynamické jízdy, kteří se pohybují na kvalitním asfaltu. Na větších nerovnostech jsou totiž přejezdy docela drsné. BRZ ale není auto na korzo kolem promenády u moře, je to čertík, který moc rád vyskakuje z krabičky a baví řidiče takřka bez přestávky. Upravený posilovač řízení a modifikované pružiny současného modelu dodávají podvozku živost, která zdařile sekunduje naladění motoru. Dodejme, že řazení manuální převodovky, jejíž řadicí páka se pohybuje přesně v krátkých drahách, je naprosto skvělé a čtyřicetitisícový příplatek za automat je zbytečnou položkou při koupi tohoto auta.
Cena Subaru BRZ v limitované edici činila 860 tisíc korun.
Testovaný model:
Subaru BRZ
motor: zážehový čtyřválec 1998 cm3
výkon: 147 kW/200 k při 7000 ot./min.
točivý moment: 205 Nm při 6400 – 6600 ot./min.
rozměry: délka 4240 mm, šířka 1775 mm, výška 1320 mm
rozvor náprav: 2570 mm