První supersport AMG z vlastní produkce Mercedes-AMG bylo mimořádné GT, které zrychlovalo tep už svým vzezřením. Avizované čtyřdveřové kupé tudíž pochopitelně vzbudilo velký zájem mezi odbornou veřejností a jeho testování jsme netrpělivě očekávali. Co má společného dvoumístný sporťák a nové kupé s pěti sedadly?
Především název a agresivní vzhled přídě. U testovaného auta pak osmiválec, který ve verzi „S“ poskytuje výkon 639 koní. Dál už tolik podobností nenajdeme. GT uvedené před pěti lety má dvě sedadla a v kontrastu s dlouhou kabinou posazenou hodně dozadu také velmi krátký zadní převis. Naproti tomu čtyřdveřové kupé působí spíš trochu jako velká limuzína se sportovně svažitou střechou. Matný lak testovaného auta ovšem podtrhuje vyrýsovanou muskulaturu a nepřehlédnete ani křídlo na zádi a mohutný difuzor s dvěma dvojicemi koncovek výfuku. Vzhledem k tomu, jak velké toto auto je a jak má vytažené blatníky, nepůsobí nijak přehnaně obrovská černá kola obutá do nízkých pneumatik. Měděná barva brzdových třmenů napovídá, že na obyčejnou projížďku se tímto velkým kupé nejezdí.
V interiéru je sportovní dojem o poznání silnější. Sedadla mají pevné a výrazně tvarované bočnice, integrované opěrky hlavy a kontrastní prošívání. Palubní deska, jíž dominují velké displeje, už sice zase trochu míří ke komfortním sedanům, uspořádání středové konzole s dvěma řadami tlačítek ale jasně odkazuje k vidlicovému osmiválci. Ovládají například nastavení tlumičů, jízdní režimy, vysouvání křídla nebo zvuk z výfuků. Volant je dole zploštělý, v místech úchopů obšitý alcantarou a nahoře i dole obložený karbonovým dekorem. Ten se objevuje i na jiných místech a perfektně ladí ke zbytku kabiny. Testované auto bylo uvnitř ve čtyřsedadlové konfiguraci, což je volitelná možnost k jinak pětimístné variantě. I vzadu má tudíž každý ze dvou cestujících samostatnou sedačku s bočním vedením a možností nastavení, pozitivně hodnotíme i místo pro nohy a hlavu, byť se jedná o kupé a střecha je vzadu docela nízko.
S testovanou motorizací 63 S 4MATIC+ máme nejsilnější stroj, jaký se dá u tohoto modelu pořídit. Přeplňovaný osmiválec s dvěma turbodmychadly uloženými mezi hlavami válců v takzvaném horkém vnitřním „véčku“ je ručně montovaný agregát „One Man – One Engine“, kdy každý nese podpis montéra, který je za něj odpovědný. GT s ním zrychluje za 3,2 sekundy a může jet rychlostí až 315 km/h. Řadí se devítistupňovým automatem s kapalinovou spojkou, který nabízí také funkci Race Start pro co nejrychlejší odpich z místa. Nikoho nepřekvapí spotřeba během redakčního testu na 15,5 litrech, ostatně i ta papírová je v kombinovaném provozu 11,3 l/100 km. Sžívání s tímto obrem totiž není zrovna jednoduché. Motor má tolik síly, že i lechtání plynového pedálu znamená okamžité překročení jakéhokoliv rychlostního limitu. Navíc má takový zvuk, že ho chcete poslouchat věčně. Pokud na tom sousedi nejsou stejně, pak se dá jezdit i tišeji díky nastavitelným klapkám.
Jízdní vlastnosti do nějaké míry limituje pětimetrová délka a i když je podvozek skvělý, přece jen vám v zatáčkách spínají výstražná světla v hlavě. Projíždění oblouků je přesné díky aktivnímu řízení zadních kol a elektronicky uzavíratelnému diferenciálu zadní nápravy, přece jen nečekejte vymetání zatáček jako s malým hothatchem. Vzduchové odpružení vylepší přejezdy nerovností, protože jinak je podvozek hodně tuhý. Pro radost z jízdy se současnou kontrolou elektroniky slouží režim Race s funkcí Drift Mode. Výsledkem je odpojení pohonu přední nápravy a vlastnosti klasické přetáčivé zadokolky. Celou tu masu dost pregnantně krotí výkonné brzdy, které mají vpředu kotouče o průměru 390 milimetrů, vzadu pak 360. S klidnou pohodovou jízdou v tomto autě moc nepočítejte – všechna ta síla a možnost ji ovládat je opojná a neradi se jí budete vzdávat.
Mercedes-AMG GT čtyřdveřové kupé k mání od 2 486 550 Kč, což je verze s třílitrovým šestiválcem. Pokud ale trváte na ultimativním nejvýkonnějším motoru, pak cena začíná na 4 083 750 Kč. Nenápadné písmenko „S“ v názvu, které ovšem přidává významných 54 koní výkonu, přinese zvýšení ceny na 4 422 550 korun. Ve standardu je ale i řada bezpečnostních systémů, jako například adaptivní světla, aktivní parkovací asistent nebo sledování dopravních značek či monitorování únavy řidiče.
Testovaný model:
Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+
motor: zážehový osmiválec 3982 cm3
výkon: 470 kW/639 k při 6500 ot./min.
točivý moment: 900 Nm při 1750 – 4500 ot./min.
rozměry: délka 5045 mm, šířka 1871 mm, výška 1447 mm
rozvor náprav: 2951 mm