Škoda 935 Dynamic slaví 85 let

Aerodynamický prototyp Škoda 935 Dynamic se představil na autosalonu v Praze v roce 1935 a jeho proudnicové tvary ihned vzbudily zaslouženou pozornost, stejně jako nevšední technická řešení. Píše se rok 1935 a v Praze začíná 25. ročník automobilové výstavy. Pozornost na sebe ihned strhává prototyp vozu, který je zhmotněním snahy mladoboleslavských konstruktérů o nasazení pokrokových, leckdy netradičních technických řešení v praxi.

SKODA-935-2

Svými přísně proudnicovými tvary reaguje vůz na tehdejší počátky využití vědeckých poznatků z oblasti aerodynamiky při automobilové konstrukci. Unikátní prototyp dosáhl již v roce 1935 výjimečné hodnoty součinitele odporu vzduchu cx=0,37 a ze získaného know-how těžily i následné sériové modely.

Tento automobil však není pro fanoušky automobilové konstrukce zajímavý pouze svým tvarem, ale i dalšími technickými prvky. Vůz totiž pohání kapalinou chlazený čtyřválcový dvoulitrový motor typu „boxer“ – tedy s protilehlým uspořádáním válců – uložený před zadní nápravou. K tomuto umístění vedla konstruktéry snaha na optimalizaci těžiště vozu a tím i zlepšení jeho jízdních vlastností. Motor dosahuje výkonu 40 kW (55 koní) a vůz s úctyhodným rozvorem 3200 mm dokáže vyvinout rychlost až 130 km/h. Pozornosti by neměla uniknout ani francouzská čtyřstupňová elektromagnetická převodovka Cotal s předvolbou, umožňující poloautomatické řazení.

škoda 935 dynamic

Konstrukce vozu, jeho parametry i získané zkušenosti vedly v Mladé Boleslavi k následné úvaze, že by se upravený a kompaktnější vůz mohl v roce 1937 zúčastnit slavné Rallye Monte-Carlo, na které v roce 1936 triumfovala posádka Pohl-Hausman s roadsterem Škoda Popular. Tehdejší šéfkonstruktér Karel Hrdlička si 25. března 1936 poznamenal do svého deníku: „935 vylehčíme na soutěžový vůz pro Pohla – snad s kompresorem?“ Hned v dubnu dokonce vznikl výkres dvoumístného sportovního vozu, ale z celého záměru nakonec sešlo a historická stopa se ztrácí v roce 1939, kdy byl vyvíjený sportovní automobil předán do skladu ojetých vozů.

Jediný dokončený exemplář byl jako ojetý roku 1939 prodán soukromému majiteli. Od něj jej v 60. letech vykoupila automobilka zpět pro vznikající sbírku historických modelů. Před třemi lety byla dokončena náročná a důkladná renovace unikátního vozu, který patří k ozdobám sbírek muzea v Mladé Boleslavi.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru