Koronavirová krize se dotkla řady činností a omezila možnosti cestování. Řada Čechů proto stráví letošní dovolenou v tuzemsku či v okolních zemích, kam bude možné vycestovat autem. Ani kratší cesty však nelze podceňovat a příprava vozidla by měla být srovnatelná, jako například před cestou do Itálie. Tradiční český výrobce pneumatik Barum proto nabízí několik rad, jak zvládnout letní cestování bez zbytečných starostí.
Před odjezdem zkontrolujte provozní kapaliny a vizuálně ověřte, zda je vůz v pořádku. Začít lze vodou do ostřikovačů, která ubývá nejrychleji. Pokud víte, že při letní dovolené najezdíte velké množství kilometrů, je rovněž vhodné zkontrolovat interval výměny oleje, aby následně nedošlo k jeho překročení. V létě je více využívána i klimatizace, jejíž základní údržbu zvládnete i doma.
Zanedbat bychom neměli ani stav pneumatik. Z průzkumu společnosti Continental Barum vyplývá, že více než 26 procent respondentů mělo ještě na konci května svůj vůz obutý na zimní pláště. Zimní pneumatiky však mají rozdílnou konstrukci a jejich použití při letních teplotách může být rizikové.
Neméně důležitým faktorem je i správný tlak plášťů. Doporučený tlak pneumatik mají vozy většinou uvedeny na víčku palivové nádrže, případně na bočním sloupku dveří. Podhuštěné pláště mohou pro řidiče představovat riziko, protože mohou způsobit horší stabilitu vozidla a jsou při jízdě více namáhány, což vede ke kratší životnosti pneumatiky. Ideální ale rozhodně není ani přehuštěná pneumatika, u níž dochází k nerovnoměrnému zatížení a tím pádem opět ke kratší životnosti. Vždy je nutno přizpůsobit tlak pneumatik zatížení, které je při jízdě na dovolenou obsazeno větším počtem osob a nákladu. Kontrola správného tlaku v pneumatice je přitom záležitostí několika minut a zvládne ji téměř každý. Pokud motorista nemá vlastní vybavení, je možné využít služeb čerpacích stanic, na kterých bývá zapůjčení kompresoru s tlakoměrem standardem.
Pro bezpečnou a bezproblémovou jízdu je vhodné zkontrolovat i hloubku dezénu pneumatik. Podle české legislativy je minimální hloubka dezénu během letní sezony 1,6 milimetru. Odborníci ze společnosti Continental Barum, však doporučují obezřetnost – zejména při jízdě v dešti na mokrém povrhu – už v případě, že hloubka vzorku letních plášťů klesne pod tři milimetry. Při nižších hodnotách se totiž prodlužuje brzdná dráha a roste riziko aquaplaningu, protože pneumatiky nedokáží odvádět dostatečné množství vody z dotykové plochy mezi pláštěm a vozovkou.
Při kontrole nezapomeňte ani na rezervu, případně se ujistěte, že máte sadu na opravu pneumatik, abyste defekt mohli sami opravit. V případě, že máte obuty pneumatiky s technologií „SSR Runflat“, dojedete i s drobným poškozením pláště bezpečně do nejbližšího servisu.