První generace se představila už před více než dvaceti lety. Robustní X5 bylo prvním modelem, který automobilka postavila na vysoký podvozek. Pohon všech kol byl v té době již nějaký čas začleněn v nabídce běžných modelů, a tak stvoření nové kategorie SAV (Sport Activity Vehicle) nic nebránilo. Teď je tu čtvrtá generace, která je větší a dokonalejší.
Příznivci značky už zaznamenali zřetelnou novou linii designového jazyka BMW, a to robustní pojetí ledvinek a celkově svalnatější vyznění. To se jasně promítá i v novém modelu X5, který je nejen mohutnější, ale také ve všech ohledech větší. Na délku mu přibylo 36 mm, na šířku 66 mm a na výšku 19 mm, také rozvor se protáhl o 42 milimetrů. Vůz je nyní definován krátkým předním převisem a sebevědomou přední kapotou, podběhy kol jsou hranatější.
Velké změny se odehrály v interiéru, kde sice vodorovně orientovaná palubní deska nese všechny znaky současných BMW, přístrojový štít ale zobrazuje zcela novou grafiku virtuálních ukazatelů, které nejsou kruhové, nýbrž hranaté. Grafické pojetí setrvává u tradičního dělení na tachometr a otáčkoměr, jinak je tu ale všechno revolučně jiné. Je to jistě jen síla zvyku a spolupráce s novým přístrojovým štítem je bezproblémová, i když mají ciferníky zkosené rohy. Ne každému fanouškovi značky je ale tato změna blízká. Uspořádání středového panelu ale do nových rituálů řidiče nenutí, všechno je víceméně na svém místě a ovládání je příjemné. Středová konzola překvapí jinou novinkou – hlavice řadicí páky v luxusním provedení, která napodobuje vzhled broušeného skla, je úplně jiná než dosavadní joystick, stejně tak kruhový volič ovládání infotainmentu dostal luxusnější tvary a dekorativní kovový „prstýnek“ po obvodu. Kabina je komfortní a s ní i sedadla v první i druhé řadě. Do zavazadelníku naložíte 645 litrů nákladu.
Pohonné ústrojí je možno volit s benzínovým či dieselovým třílitrovým šestiválcem, vždy se ale pojí s automatickou převodovkou. Testovaný naftový motor (měli jsme k dispozici verzi 30d s výkonem 265 koní a pohonem všech kol) je pro X5 rozumnou volbou, protože síly je pro svižnou jízdu dostatek, zároveň ale není nadměrně žíznivý. Během testu se spotřeba pohybovala mezi devíti a deseti litry, kombinovaná tabulková hodnota je 6,7 l/100 km. Rozměrná karoserie se v zatáčkách pochopitelně naklání, auto si ale dokáže díky centrálně řízenému nastavení tlumičů, odpružení a stabilizace uchovat velkou část sportovních vlastností. Vše se děje automaticky, výška podvozku se nastavuje v závislosti na rychlosti jízdy, míra tlumení podle stylu jízdy. Nový je xOffroad paket, který zvedne světlou výšku o 40 mm, součástí je i aktivní zadní diferenciál a ochrana podvozku. Speciální režimy pak umožní průjezd i náročnějším terénem.
Mezigeneračně přibyly také asistenční systémy, a to ruku v ruce s rozvojem nových technologií, kterých je u BMW spousta, patří sem například i klíč pro ovládání auta zvnějšku. Soustava kamer a senzorů vyhodnocuje pohyb v okolí vozu a jejich následné vyhodnocení ústí v takřka autonomní jízdu. Stejně aktivně pomáhají řidiči i parkovací asistenční systémy. Novinkou je systém, který si dokáže zapamatovat posledních 80 metrů jízdy před zaparkováním a podle stejného vzorce pak vůz vyparkovat.
BMW X5 je v základní motorizaci xDrive30d k dispozici od ceny 1 835 600 Kč.
Testovaný model:
BMW X5 xDrive 30d
motor: vznětový šestiválec 2993 cm3
výkon: 195 kW/265 k při 4000 ot./min.
točivý moment: 620 Nm při 2000 – 2500 ot./min.
rozměry: délka 4922 mm, šířka 2004 mm, výška 1745 mm
rozvor náprav: 2975 mm