Ani po čtrnácti dnech prodejů s výprodejovými cenami se prodejní čísla v autobazarech nijak výrazně nezvedají. Důvodem může být nejen obava z ekonomické budoucnosti a odklad nákupů, ale také větší opatrnost úvěrových společností.
„První týdny po otevření autobazarů potvrzují, že auto je předmětem zbytné potřeby,“ říká Petr Přikryl, předseda asociace autobazarů APPAA a vysvětluje kontext: „Před vypuknutím pandemie byla česká ekonomika velice silná, nezaměstnanost na historických minimech. Nyní se situace mění a lidé i firmy nákupy aut odkládají na později. Výrazně se to projevuje na prodejích nových vozidel, ale ani ojetiny nezůstávají značného ochlazení poptávky ušetřeny.“ Podle něj jsou současná prodejní čísla autobazarů sdružených v asociaci APPAA přibližně na 60 % výkonu před uzavřením prodejen. Poklesy prodejů se však týkají naprosto všech obchodníků s ojetinami, ty největší nevyjímaje. Prodejům ojetých aut zatím nenahrává ani poněkud překvapivá taktika domácí automobilky, která své modely téměř plošně zdražuje. A zdražení nevylučuje ani Hyundai a další značky.
Autobazary se proto snaží rozhýbat obchod výprodejovými cenami, a speciálními úvěrovými pobídkami. „V České republice nyní prodáváme na úvěr zhruba 40 až 50 vozů denně, tedy zhruba 40 % z celkového objemu“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO. Současný poměr počtu lidí, kteří si kupují vozy na splátky, se tak podle ní vyrovnal předkrizovému stavu.
Větší zájem o financování nákupu ojetého vozu potvrzuje i druhý největší autobazar v České republice, „Registrujeme zvýšenou poptávku po finančních službách,“ říká Filip Kučera, ředitel marketingu Auto ESA a rovnou přidává další zajímavé informace: „Se zvýšenou poptávkou po financování vzrostlo o více než 10% zamítnutí klientů ze strany úvěrových společností. Vzrostl zájem klientů prodat auto a to o 20%, zájem stoupl o prodej protiúčtem“.
Také další autobazary komentují současnou poptávku po ojetinách zdrženlivě: „Prozatím jsme na polovičních počtech prodaných vozů. Je patrný zájem o výměnu dražšího vozu za levnější. Mnozí zákazníci se také zbavují druhého vozu v rodině,“ popisuje současný stav Pavel Mařinec z autobazaru Mama Car.
Podle Přikryla může současná situace vést k zániku menších autobazarů: „Někteří obchodníci skutečně svoji činnost ukončí, registrujeme ale už i nabídky silnějších prodejců a finančních skupin k převzetí některých autobazarů,“ říká Přikryl. Trh s ojetinami se může výrazně změnit a koncentrovat se spíše u větších prodejců.