Tento model byl navržen a vyvinut pro evropské zákazníky se zohledněním požadavků kladených na malá SUV segmentu B. V Evropě se také bude od roku 2021 vyrábět, konkrétně v závodě Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) po boku nové generace hatchbacku Yaris.
Nový Yaris Cross staví na zkušenostech Toyoty s výrobou vyspělých hybridních pohonů, malých vozidel a vozů kategorie SUV. Jako příklad slouží první nasazení hybridního pohonu v automobilovém segmentu B, a to v původním modelu Yaris Hybrid z roku 2012. Yaris Cross je postaven na nové podvozkové platformě Toyota GA-B pro kompaktní vozy. S původní Toyotou Yaris sdílí i designovou a konstrukční koncepci „velkého-malého“ vozu, a chlubí se tak prostorným interiérem při zachování kompaktních vnějších rozměrů. Po nynějším rozšíření modelové nabídky o Yaris Cross disponuje Toyota sortimentem vozů SUV pokrývajícím automobilové segmenty B, C a D.
Yaris a Yaris Cross jsou první modely využívající nejnovější hybridní systém 1,5 litru od Toyoty, odvozený přímo od větších pohonných jednotek 2,0 a 2,5 litru z nedávno uvedených nových modelů Corolla, C-HR, RAV4 a Camry. Soustava pohonu zahrnuje nový benzínový tříválec 1,5 litru s Atkinsonovým cyklem. Nová hybridní soustava dosahuje maxima výkonu 116 k (DIN). Pokud jde o emisní parametry CO2, provedení s pohonem předních kol začíná pod 90 g/km; verze AWD-i vykazuje emise začínající na úrovni pod 100 g/km.
Vůz používá stejný rozvor 2 560 mm jako nový hatchback Yaris, avšak je celkem o 240 mm delší (přední převis +60 mm, zadní převis +180 mm) ve prospěch většího prostoru v interiéru. Světlá výška je o 30 mm větší a vozidlo je celkově vyšší i širší – o 90, resp. 20 mm.
K dispozici je elektrické otevírání pátých dveří pro situace, kdy k vozu přicházíte s plnýma rukama. A výškově nastavitelné dno zavazadelníku umožňuje zvolit, zda chcete bezpečný prostor pod podlahou kufru, nebo raději větší zavazadelník pro objemnější náklad. Samotné dno je kromě toho rozděleno na dvě části, a tak je možné získat více místa a současně i prostor pod podlahou. Zavazadelník je též vybaven novým systémem pružných pásů k zajištění předmětů, které tak nikdy nebudou za jízdy cestovat po podlaze.
Pohon AWD-i přináší vyšší stabilitu a lepší záběrové schopnosti při každodenním použití, za zhoršených jízdních podmínek a na površích s nízkou přilnavostí. Elektrická soustava pohonu je rozměrově kompaktnější a lehčí než mechanické řešení AWD, a tak Yaris Cross Hybrid AWD-i dosahuje nižší spotřeby paliva i emisí CO2 než kterýkoli z konkurentů automobilového segmentu B s pohonem všech kol.
Toyota očekává, že ve svém závodu TMMF Onnaing poblíž francouzského Valenciennes bude každým rokem vyrábět přes 150 tisíc vozů Yaris Cross, což představuje více než osmiprocentní podíl v evropském segmentu B-SUV.