Toyota se v motorsportu angažuje čím dál víc a před časem se po mnohaleté pauze vrátila i do světového šampionátu v rallye. Při té příležitosti dostali i běžní zákazníci možnost užít si adrenalinu, protože se na trh dostal Yaris s opravdu plnotučnou výbavou.
Má jméno Yaris GRMN a byl vyladěn na legendárním okruhu Nürburgring ve spolupráci se sportovním týmem Toyota Gazoo Racing. Inspirace pochází přirozeně ze závodního speciálu Yaris určeného pro WRC. Tabulkové údaje i redakční test dokazují, že se nejedná pouze o efektní optické vylepšení, ale o skutečně výkonný hothatch. A pokud si lámete hlavu, co znamená zkratka GRMN, pak je to Gazoo Racing Masters of Nürburgring, čímž je řečeno vše podstatné.
Bílý lak doplněný červenými a černými detaily je pojatý zcela v duchu speciálu pro rallye, velká přední maska má černou mřížku a spoiler zvýrazněný černou a červenou linkou. Parádní jsou černá kola BBS a přítlak zajišťuje černé křídlo na konci střechy. Velký černý difuzor a koncovka výfuku uprostřed naznačují výkonný motor.
Paráda je to ovšem i v kabině. Především jsou to sportovní sedačky pro řidiče a spolujezdce. Mají integrované hlavové opěrky, mohutné boční vedení a tenký profil, sportovní vzhled zaručí černá alcantara, ve střední části perforovaná a na okrajích prošívaná červeným a bílým stehem. Zadní lavice je ovšem ze základního modelu, tu ale zákazníci nejspíš stejně budou potřebovat maximálně na odložení svršků, až se jim za volantem začnou potit záda.
Přístrojová deska se zdánlivě od běžného Yarisu neliší, pozorný pohled ale odhalí sportovní volant potažený kůží s emblémem „GR“, ale především s červeným proužkem, který rozbuší srdce každého vášnivého motoristy. Pedály jsou hliníkové, převodovka zašitá v kožené manžetě a startovací tlačítko nese rovněž logo „GR“. Středový panel nic o sportovním naladění neprozrazuje, je tu displej multimédií a ovládání klimatizace, nechybí ani konektor USB. Zato v kapličce s přístroji čekají dva kruhové ukazatele se sportovně laděnou grafikou a červenými ručičkami, mezi nimi pak infodisplej zobrazující údaje o jízdě.
Volba pohonné jednotky prozrazuje, že to se sportovním naladěním myslela Toyota opravdu vážně. Jedná se o přeplňovaný motor o objemu 1,8 l, který poskytuje výkon 212 koní. Z nuly na stovku zrychluje za 6,3 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 230 km/h. Snad to na první pohled nevypadá až tak působivě, stačí si ale sednout za volant a stisknout startovací tlačítko. Příval výkonu je prudký, drsný, ve všech směrech takový, jaký si u ostrého hatche představujete. Řazení je šestistupňové manuální, takže přijde ke slovu veškerá alchymie, kterou máme při řízení rádi. Pokud trváte na tom, že chcete znát spotřebu, pak během redakčního testu jsme se dostali průměrně na 11 litrů, tabulka udává 7,5 l/100 km v kombinovaném provozu, ve výsledku to ale vůbec není podstatné. Tohle auto vás strhne a budete si ho užívat bez ohledu na to, kolik benzínu mizí v jeho útrobách. O reálnou spotřebu se můžete začít zajímat až ve chvíli, kdy se ho skutečně nabažíte, ale počítejte s tím, že moc brzy to nebude.
Auto má totiž kromě výkonného motoru také upravený podvozek s dodatečnými výztuhami, samosvorným diferenciálem na poháněné přední nápravě, zkrácenými pružinami a tlumiči od Sachse. Výsledek je sice pořádně tuhý a o komfortním svezení nemůže být řeč, jenže to je přesně to pravé, co od hothatche vyžadujete. V zatáčce je jistý, když mu ale pomůžete prací s plynovým pedálem, dopřeje vám i rozpustilé drifty, přitom ale stále poslouchá do puntíku vaše pokyny volantem, řízení je totiž přesné a citlivé.
Toyota Yaris GRMN se v ceníku příliš dlouho neohřála. Jakmile se otevřely stránky online rezervačního systému, po limitce (mluvilo se o 400 kusech) se jen zaprášilo. Cena v době zahájení prodeje byla 850 000 Kč, přičemž konfigurace byla daná a zahrnovala mimo jiné i sportovní sedadla, navigaci a zadní parkovací kameru.
Testovaný model:
Toyota Yaris GRMN
motor: zážehový čtyřválec 1798 cm3
výkon: 156 kW/212 k při 6800 ot./min.
točivý moment: 249 Nm při 5000 ot./min.
rozměry: délka 3945 mm, šířka 1695 mm, výška 1510 mm
rozvor náprav: 2510 mm