Škoda Octavia – ikona se postupně představuje

Octavia je srdcem, ikonickým modelem a zároveň nejprodávanějším modelem značky Škoda. U příležitosti šedesátého výročí představuje automobilka novou verzi svého bestselleru. Čtvrtá generace vozu narostla ve všech rozměrech a je tak delší a širší než předchozí generace. Nabízí také ještě větší zavazadlový prostor.

SKODA_OCTAVIA_Covered_Drive-1

Společnost uvádí na trh nejnovější generaci svého bestselleru nejprve ve verzi kombi. Verze liftback bude následovat o několik týdnů později. Nový model dostal zcela nový vzhled přídě, tvořený novým předním nárazníkem a novými, ostře řezanými předními světlomety. V porovnání s třetí generací narostla délka vozu kombi čtvrté generace o 22 mm na 4 689 mm. Šířka narostla o 15 mm na 1 829 mm.

Nižší přední světlomety i zadní světla využívají moderní LED technologii. Významnou novinkou nabízenou ve vrcholné verzi modelu jsou full LED Matrix světlomety. Světelný kužel se v tomto případě skládá z několika nezávisle ovládaných segmentů. Kamera s inteligentní technologií v čelním skle rozpozná vozidla jedoucí v protisměru i ve stejném směru, ale i osoby a objekty s reflexními prvky, a jednotlivé segmenty vypíná, aby nedošlo k oslnění. To umožňuje mít neustále rozsvícena dálková světla a významně tak zlepšit osvětlení prostoru před vozidlem, aniž by byli oslněni ostatní řidiči. Řidiče vítá animovaná funkce Coming/Leaving Home, do které jsou zapojena i full LED zadní světla. Ta mají navíc dynamická směrová světla, která se objevují vůbec poprvé.

Prostor před koleny cestujících na zadních sedadlech vzrostl na 78 mm. Objem největšího zavazadlového prostoru ve své třídě narostl u modelu kombi na 640 l, u verze liftback na 600 l. Dvouramenný volant má ozdobnou lištu v chromovaném provedení. Multifunkční verze volantu nabízí ovládání celkem 14 různých funkcí pomocí tlačítek a nových otočných ovladačů v chromovaném provedení. Nový design má také středová konzole, výplně dveří a přístrojová deska, která je rozdělena do několika horizontálních úrovní a spolu s kontrastní, barevnou plochou pod velkou, samostatně stojící centrální multifunkční obrazovkou kopíruje tvar masky chladiče. Vůbec poprvé nabízí Octavia ergonomická sedadla, která jsou šetrná k zádům a nabízí na přání vyhřívání, masážní funkci a také funkci ventilace. Sportovní sedadla, která jsou nabízena na přání, jsou potažena velmi prodyšnou látkou ThermoFlux. V průběhu roku 2020 doplní nabídku robustní verze Scout a sportovní RS.

Octavia je první model značky, který nabídne tzv. head-up displej. Head-up displej zobrazuje důležité informace, jako například rychlost nebo údaje z navigace, přímo na čelním skle v zorném poli řidiče. Infotainment systémy nového modelu nabídnou na přání služby streamování rádia a televize a také zcela bezdrátové propojení chytrého telefonu pomocí bezdrátové SmartLink+ technologie. Média nebo USB paměťové disky lze propojit s infotainment systémem přímo pomocí dvou předních USB-C konektorů, celkem může být na palubě až pět USB-C konektorů. Na přání je také v nabídce 230V zásuvka vzadu.

Virtuální Kokpit nového modelu byl dále vylepšen. Obrazovka nejnovější generace digitálního, individuálně konfigurovatelného Virtuálního Kokpitu má úhlopříčku 10″. Také jeho ovládání je uživatelsky přívětivější. Řidič může volit ze čtyř základních režimů zobrazení – Basic, Classic, Navigace a Asistenční systémy – a zobrazovaný obsah nastavovat ovládacími tlačítky multifunkčního volantu. Novinkou je také možnost zobrazit mapu navigace ve dvou různých režimech přiblížení na Virtuálním Kokpitu a displeji infotaintment systému, který má úhlopříčku až 10″.

Vůz poprvé nabízí ovládání automatické převodovky DSG systémem shift-by-wire. Řazení převodových stupňů tak neprobíhá mechanicky, ale elektronicky. Místo známé volicí páky automatické převodovky DSG se tak ve středové konzoli vozu nachází nový ovládací modul s malým přepínačem, kterým řidič volí režimy R (zpětný chod), N (neutrál) a D/S (standardní režim Drive/sportovní režim), a také tlačítko parkovacího módu P. Poprvé jsou v nabídce inovativní asistenční systémy, jako například Asistent vyhýbání nebo Varování při vystupování z vozu. Pomocí funkce Detekce rukou kontroluje vozidlo, zda má řidič permanentně ruce na volantu, nebo umí zjistit v případě zdravotní indispozice, že řidič již vozidlo neovládá. V případě nouzové situace umí Emergency Assist vůz zastavit. .“

SKODA_OCTAVIA_Covered_Drive-2

Nový model dostal moderní, úsporné motory TDI a TSI. Nabídku naftových a benzinových motorů doplňuje velmi ekologická varianta s pohonem na zemní plyn (CNG) a také verze s plug-in hybridním pohonem. Poprvé se také objeví ve voze motor s mild-hybridní technologií. U tříválcového motoru 1,0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) a čtyřválcového motoru 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG je použit 48 V řemenový startér-generátor a 48V lithium-iontový akumulátor. Je tak možné se zcela vypnutým spalovacím motorem plachtit, shromažďovat energii získanou rekuperací při brzdění nebo naopak využít točivý moment elektromotoru a zlepšit tak možnosti spalovacího motoru tzv. boostem. Motor je také při startu tišší a doprovází jej méně vibrací. Oba zmíněné motory jsou také nabízeny ve variantě bez mild-hybridní technologie, a to v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou. U motoru 1,5 TSI a také u naftových motorů vozu je použita nově vyvinutá převodovka určená pro motory s vysokým točivým momentem. Motor 2,0 TSI o výkonu 140 kW (190 k) je nabízen výhradně s pohonem všech kol a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Všechny motory TSI jsou vybaveny filtrem pevných částic.

Plug-in hybridní hnací ústrojí se nabízí ve dvou výkonnostních variantách. Vedle varianty s celkovým systémovým výkonem 150 kW (204 k) je ještě plánována verze se systémovým výkonem 180 kW (245 k). Obě provedení budou vybavena šestistupňovou automatickou převodovkou DSG.

Tři nové naftové motory pokrývají výkonové spektrum od 85 kW (115 k) do 147 kW (200 k). Motory jsou vybaveny filtrem pevných částic a také novou evoluční řadou úpravy výfukových plynů SCR. Během takzvaného procesu Twin Dosing dochází k vstřikování AdBlue před dva SCR katalyzátory, které jsou řazené za sebou. Díky této metodě a druhému katalyzátoru se snižují emise oxidů dusíku (NOx) v porovnání s předchozí generací motorů o přibližně 80 %. Motory Evo tak mají technické předpoklady k tomu, aby splňovaly emisní normu Euro 6d. Varianty motorů o výkonu 110 kW (150 k) a 147 kW (200 k) jsou na přání nabízeny s pohonem všech kol.

G-TEC: Varianta s pohonem na zemní plyn. Emise CO2 jsou tak znovu o přibližně 25 % nižší než při provozu na benzin. Vůz také produkuje mnohem méně oxidů dusíku (NOx) a nevypouští žádné saze. Motor 1,5 TSI s pohonem na zemní plyn má výkon 96 kW (130 k). Celková kapacita tří nádrží na zemní plyn činí 17,7 kg. V případě potřeby je k dispozici nádrž na benzin o objemu 9 l. Obě karosářské verze vozu Octavia G-TEC jsou nabízeny s šestistupňovou manuální převodovkou nebo sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.

Model bude k dispozici, vedle standardního podvozku, také s dalšími dvěma podvozky. O 15 mm snížený sportovní podvozek a podvozek v rámci paketu pro špatné cesty, který zvyšuje světlou výšku o 15 mm. Na přání je k dispozici adaptivní podvozek DCC, který automaticky upravuje tlumící charakteristiku a pérování a který v rámci volby jízdního režimu Driving Mode Select nabízí různé jízdní režimy. V případě modelu s plug-in hybridním pohonem zůstává světlá výška v kombinaci s DCC stejná. U ostatních verzí je snížena o 10 mm.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru