Po svém uvedení na evropské trhy před několika lety předčil všechna očekávání a brzy vyčerpal všechny výrobní kvóty, které byly pro starý kontinent určeny. Minulý rok přišel na trh s modernizovaným pětilitrovým motorem a novou desetistupňovou převodovkou.
Na vzhledu se nic moc nezměnilo, přibyly nové LED světlomety a výraznější kola, to ale není až tak podstatné, protože Mustang má tak uhrančivý design, že by bylo bláhové na něm něco podstatného měnit. Nezaměnitelný cválající kůň na mřížce chladiče a zadní lišta se svislými světly, charakteristické znaky, podle kterých ho každý pozná, mu bohudíky zůstaly. V zájmu lepší aerodynamiky jsou upravené nárazníky a přední spoiler, na zádi pak tvar difuzoru.
Interiér je pro Evropu vyšperkovaný atraktivním obložením palubovky a dveří, testovanému autu pak perfektně sedlo modré prošívání na palubní desce i sedadlech. Ta jsou poprvé také vyhřívaná a odvětrávaná, stejně jako vyhřívaný volant. I drsné chlapíky je totiž potřeba někdy hýčkat. Středový panel se stále snaží zůstat u retro stylu, i když na vrcholku se usadil nezbytný displej infotainmentu. Jakkoliv by se mohl zdát na dnešní poměry malý, je to vlastně spíš plus. Vůbec nevadí, že tady ještě doba obřích obrazovek nepřišla. Tlačítkové spínače jsou na svém místě, hlavice řadicí páky je perfektní do ruky a naštěstí nechybí ani ruční brzda.
Mustang je první fordovskou vlaštovkou, která se dostala na trh s virtuálním přístrojovým štítem, což překvapivě vůbec nepůsobí rušivě, vlastně se vám vůbec nezdá, že je něco jinak. Přitom je to změna docela velká, místo dřívějších dvou velkých tubusů s analogovými ukazateli je tu jeden velký, vyplněný displejem. V tom si můžete nastavit zobrazení výběrem ze tří různých režimů. Další novinkou je funkce, která umožní uložit si do paměti vaše vlastní nastavení systémů, a to i podvozku a řízení, pro případ, že byste Mustanga s někým sdíleli. Ruku na srdce – moc často ho ale asi nebudete chtít někomu půjčit…
Podstatné změny se ovšem odehrály v pohonném ústrojí. Pětilitrový osmiválec prošel úpravami, které mu přidaly deset kilowatt výkonu, a to díky zdvojenému vstřikování paliva, jež také příznivě ovlivnilo nástup a průběh točivého momentu v nízkých otáčkách. Změna se odehrála také v převodovkové skříni. S výkonným motorem nově spolupracuje desetistupňová automatická převodovka, jejíž elektronické řízení dovoluje přizpůsobit styl řazení jízdnímu režimu. Pokud to ještě nestačí vašemu pocitu, že máte auto plně ve svých rukou, jsou tu pádla na volantu, kterými si můžete řadit sami.
Mustang je přeborníkem v pálení pneumatik a pomáhá mu v tom jednak funkce launch control pro maximální akceleraci při pevném startu, a potom funkce line lock, tedy zablokování předních kol, aby si ta zadní mohla pořádně zahrábnout. Nakolik tuto frajeřinu využijte, to je jen na vás a vašem jízdním stylu, rozhodně ale nesmíme nechat bez povšimnutí úpravy na podvozku. Upravené jsou tlumiče a také zkrutné stabilizátory jsou tužší, stejně jako uložení zadní nápravy. Výsledek v reálném provozu? Není tak tvrdý, jak jsme se obávali, v zatáčkách skvěle drží, do oblouku se natlačí elegantně, byť ne úplně lehce. To ovšem při jeho délce příliš nepřekvapí, stejně jako méně snadné manévrování v garážích nebo úzkých uličkách. Řazení nové převodovky je o poznání hladší než u té předchozí, úplně dobře se ale necítí při pomalém popojíždění po městě, kdy občas zaváhá s lehkým škubnutím. Spotřeba v tabulkách slibuje hodnotu 12,4 l/100 km v kombinovaném provozu, což se docela potkává s naším výsledkem po redakčním testu, kdy jsme zaznamenali hodnotu 13 litrů.
Jestli je u některého sportovního auta možno mluvit o bezvýhradně podmanivém zvuku motoru, pak je to určitě Mustang. Zvuk osmiválce je nádherný, ryčný, sebevědomý a nepřeslechnutelný. Tím víc jeho majitelé ocení novinku – režim „dobrého souseda“, kdy je možno přes klapku ve výfuku tento jeho heroický projev přece jen trochu utišit. Hlavně v obytných zónách by se totiž mohl stát Mustang terčem útoků sousedů, kteří se nechtějí budit ve stejnou hodinu, kdy vy vyrážíte na projížďku.
Pokud si chce Mustang udržet dobyté evropské území, nezbývá než nabídnout také vyspělé technologie. Nové generace mladých už je dost často považují za běžnou součást auta, a tak Ford novému modelu nadělil předkolizní asistent s detekcí chodců, detektor bezpečné vzdálenosti a systém návratu do jízdního pruhu. Plus taky hlídá, jestli za volantem náhodou nespíte…
Testovaný model:
Ford Mustang 5.0
motor: zážehový osmiválec 4951 cm3
výkon: 331 kW/450 k při 7000 ot./min.
točivý moment: 529 Nm při 4600 ot./min.
rozměry: délka 4784 mm, šířka 1916 mm, výška 1381 mm
rozvor náprav: 2720 mm